Dansk Metal: Ny aftale om CO2-afgifter i industrien sikrer konkurrenceevnen

Dansk Metal ser mange positive elementer i aftalen om den grønne skattereform, som netop er blevet præsenteret.

”Den brede aftale betyder nu, at virksomhederne får den ro og økonomiske sikkerhed, der er nødvendig for, at de kan investere i nye grønne løsninger til deres produktion”, udtaler Claus Jensen, formand for Dansk Metal. Foto: Dansk Metal.

06.07.2022

SCM.dk

”Der skal lyde stor ros til regeringen, Venstre, SF, Radikale Venstre og det Konservative Folkeparti for at tage ansvar for den grønne omstilling med beslutningen om at indføre en af de mest ambitiøse CO2-afgifter i verden. Den samlede pakke balancerer på fornuftig vis Danmarks konkurrenceevne og de grønne ambitioner”, udtaler Claus Jensen, formand for Dansk Metal.

En ny CO2-afgift har været på tegnebrættet i flere år, og i dag er det lykkedes at lande en bred aftale om incitamenter og krav til reduktioner af CO2-udledningen i industrien.

Aftalen betyder blandt andet, at der indføres en relativ ensartet CO2-afgift på udledninger fra industrien. Afgiften tager højde for de mineralogiske processer i cementproduktionen, men skaber samtidigt et vigtigt incitament til at investere i grønne løsninger og ny teknologi, der reducerer CO2-udledningen i Danmark – og ikke blot flytter arbejdspladser ud af landet, mener Claus Jensen.

Samtidig får de energitunge virksomheder en gulerod i form af hjælp til omstillingen, som eksempelvis hjælp til indførelsen af ny grøn teknologi som CO2 fangst og lagring. Dansk Metal ser positivt på den nye grønne fond til grøn omstilling på i alt 53,5 milliarder kroner frem mod 2040, som blandt andet skal gå til udbygning af havvind, Power-to-X, CCS, pyrolyse og elektrificering og energieffektivisering. Midlerne til fonden kommer fra ændringer i pensionsreglerne og danskernes aldersopsparing.

”Den brede aftale betyder nu, at virksomhederne får den ro og økonomiske sikkerhed, der er nødvendig for, at de kan investere i nye grønne løsninger til deres produktion blandt andet gennem et grønt investeringsvindue fra 2024”, siger Claus Jensen.

Læs også: DTL: Højere kilometerafgift bør udløse mulighed for større og tungere køretøjer

Endelig har aftalen har også fokus på nødvendigheden af at styrke efteruddannelses- og opkvalificeringsindsatsen. Konkret afsættes 100 millioner kroner årligt i 2025 og 2026 til en reserve til efteruddannelse og opkvalificering. Det glæder Claus Jensen.

Samtidigt understreger han dog, at der fremadrettet er behov for at prioritere de erhvervsfaglige uddannelser:

”De grønne ambitioner er gode. Og denne aftale sætter turbo på den grønne omstilling. Men kæden er ikke stærkere end det svageste led, og lige nu er det svageste led i den grønne omstilling manglen på faglært arbejdskraft. Næste skridt er derfor, at vi skal have fokus på, hvordan vi får flere til at tage en erhvervsfaglig uddannelse”, slutter Claus Jensen.

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

29.04.2025SCM.dk

Virksomheder frygter politisk vold og uro

28.04.2025SCM.dk

Toldkrig truer vækst – IMF nedjusterer globale prognoser

25.04.2025Global AGV

Sponseret

Mød Global AGV på ROBOTBRAG

24.04.2025SCM.dk

DTU-startups tiltrækker 1,8 milliarder i venturekapital i 2024

24.04.2025SCM.dk

Hg Capital opruster i IFS – værdi 112 milliarder kroner

23.04.2025SCM.dk

DSV styrker topledelsen før Schenker-overtagelse

23.04.2025SCM.dk

Dachser opruster søfragt i Norden med ny leder

18.04.2025SCM.dk

Dollaren vakler: Investorer flygter ikke længere mod USA i krisetider

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle