Dansk vejgodstransport: EU har grund til bekymring over PostNord-tilskud

ITD har længe ment, at PostNord har modtaget ulovlig støtte fra den danske og svenske stat. Derfor er adm. direktør, Carina Christensen, også tilfreds med, at EU-Kommissionen nu har indledt en tilbundsgående undersøgelse.

ITD's adm. direktør, Carina Christensen, mener, at der er god grund til, EU-Kommissionen har indledt en tilbundsgående undersøgelse af, om en række kapitaltilførsler, som den svenske og den danske stat har skudt i PostNord og Post Danmark, er sket på markedsvilkår. Foto: PostNord..

04.07.2019

SCM.dk

Det giver dansk vejgodstransports (ITD) adm. direktør, Carina Christensen, udtryk for i en klumme i Århus Stiftstidende. Det er netop ITD, der selv har indledt en formel klagesag til Kommissionen over de konkurrenceforvridende kapitaltilskud til den statsejede transport- og logistikgigant.

”Der er rigtig god grund til Kommissionens bekymring. Dels har de danske vognmandsvirksomheder oplevet et stigende prispres på pakker og stykgods fra et Post Danmark, som opruster på pakke- og logistikområdet, og dels har vognmændene undret sig over, hvordan man, som ansvarlig ejer, kan lade et selskab, der år efter år fremviser massive regnskabsunderskud, køre videre. En situation, der på det private marked ville være helt utænkelig”, skriver Carina Christensen i Århus Stiftstidende.

ITD indledte faktisk allerede klagesagen i 2017, da den danske og den svenske stat varslede, at man ville tilføre selskabet kapitalindskud i milliardklassen som led i en redningsplan for den danske del af selskabet.

Drejer sig om tre overførsler
EU-Kommissionens undersøgelse drejer sig om tre specifikke overførsler. Den ene fra den danske stat på 187 millioner kroner og den anden på 280 millioner kroner fra den svenske stat til PostNord. Derudover undersøges en udbetaling på 2,34 milliarder kroner fra PostNord til datterselskabet Post Danmark.

Både den danske og svenske stat har hidtil benægtet, at der er tale om ulovlig statsstøtte. I klummen understreger Carina Christensen da også, at danske vognmænd er vant til at konkurrere på marginalerne i det hårde marked.

”Derimod skal de ikke finde sig i at blive udkonkurreret af en statslig aktør, der med borgernes skattekroner i ryggen kan dumpe priserne på et marked, hvor posten dybest set ikke hører hjemme”, skriver Carina Christensen i Århus Stiftstidende og fortsætter:

Læs også: 'Dyre og dårlige' Postnord angribes af nyt leveringssamarbejde

”Det er ITD gået i brechen for, og på vognmændenes vegne ser vi frem til den afgørelse, som Kommissionen formentlig vil fremlægge i løbet af de næste 18 måneder”.

- JMA

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

05.11.2025SCM.dk

Ny droneforening skal styrke samarbejdet mellem myndigheder og virksomheder

05.11.2025SCM.dk

Fokus på resiliens i forsyningskæden skaber stejl kurve for virksomhedsopkøb

04.11.2025SCM.dk

Naturen skal give afkast: Ny dansk virksomhed vil gøre det muligt at investere i biodiversitet

04.11.2025SCM.dk

Global handel demonstrerer overraskende modstandskraft

03.11.2025SCM.dk

Erhvervstilliden blandt SMV’er når laveste niveau i næsten to år

03.11.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Linerless labels: Spar penge, tag hensyn til miljøet og minimer spild

03.11.2025SCM.dk

Valg af søfragts-partner kan gøre kæmpeforskel for dit scope 3 (og bundlinjen)

31.10.2025PALOMAT

Sponseret

Kom til Automationsdag hos BILA - Oplev automation hands on🤖

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle