Danske SMV’er vinder frem på lukrative fjernmarkeder

Små og mellemstore danske virksomheder klarer sig for alvor godt på både det amerikanske og det kinesiske marked, hvor efterspørgslen på danske varer er steget markant det seneste år, viser nye tal fra DHL Express.

Nye tal fra kurerfirmaet DHL Express viser, at andelen af små og mellemstore virksomheders forsendelser er vokset betragteligt indenfor det seneste år. Foto: DHL Express.

07.07.2014

SCM.dk

På særligt det amerikanske og kinesiske marked er efterspørgslen efter danske varer steget markant det seneste år. Og det er ikke kun de store virksomheder, men også SMV’erne, der har gavn af det. Nye tal fra kurerfirmaet DHL Express viser, at andelen af de mindre virksomheders forsendelser er vokset betragteligt.

”Det er tydeligt, at de små virksomheder har fået appetit på at eksportere til de lidt fjernere lande, og især de amerikanske og kinesiske markeder er i den sammenhæng blevet populære blandt SMV’erne. De vil ikke længere holde sig tilbage fra så lukrative markeder, der tæller 1,5 milliarder mennesker”, siger Claus Lassen, der er administrerende direktør for DHL Express i Danmark.

Læs også: Global e-handel og logistikbranchen vil vokse markant

Fra april måned sidste år til april måned i år er DHL Express’ omsætning steget med 12 procent for forsendelser til Kina booket af danske SMV’ere. Også omsætning for forsendelser til det amerikanske marked er steget. Her er stigningen på lidt mere end 13 procent.

”Det er rigtig pæne vækstrater for SMV’erne. Tendensen er klart opadgående set hen over hele året og lover godt for de mindre virksomheders fortsatte eksport”, siger Claus Lassen.

Klar tendens
Tallene afspejles også i den samlede mængde forsendelser, som DHL Express har håndteret i samme periode. I april 2013 udgjorde SMV’ernes eksport til Kina 32,3 procent af alle forsendelserne dertil. Et år senere var SMV’erne oppe på 36,2 procent. De tilsvarende tal for eksporten til USA var i april 2013 34,1 procent og et år senere 38,3 procent.

Læs også: Vækstøkonomier er bedst til udlandshandel

”Selvom vores største kunder også har haft fremgang på disse markeder, ser vi en klar tendens til, at SMV’ernes forsendelser fylder mere og mere hos os. Vi har fået rigtig godt fat i dette marked takket være en målrettet indsats over de sidste par år”, siger Claus Lassen.

Tal fra Danmarks Statistik viser den samme opadgående tendens set fra februar sidste år til februar i år. Tallene er endnu ikke opdateret frem til april. Men tendensen er dog klar. Fra februar 2013 til februar 2014 steg danske virksomheders eksport med knapt 17 procent. Eksporten til USA steg med 67 procent.

- JDN

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

16.06.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

12.06.2025SCM.dk

Drømmeland rykker ind i nyt logistiklager

11.06.2025SCM.dk

Indspark: Fremtidens lagermedarbejder løfter mindre og lærer mere

11.06.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde el-truck gør IBF-logistik lidt grønnere

06.06.2025PALOMAT

Sponseret

Hjælp fra førerløs truck sikrer 30 % vækst

06.06.2025SCM.dk

Textile Logistics opnår skarpere drift med nyt lagersystem

02.06.2025Roima Intelligence

Sponseret

Fra ERP til WMS: Arctic Import optimerer lagerstyring

02.06.2025SSI Schäfer

Sponseret

Skræddersyet løsning for fuld sekvenskontrol

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle