Danskerne shopper løs under corona – det foregår bare online

Såvel danskere som europæere har ikke begrænset deres forbrug under corona-pandemien. I stedet har de i højere grad shoppet online, hvor hver fjerde netbutik har oplevet mindst 50 procent vækst i andet kvartal i 2020.

Hver fjerde netbutik har oplevet mindst 50 procent vækst i 2020’s andet kvartal. Foto: Arkiv..

28.08.2020

SCM.dk

Før COVID-19 ramte Europa i februar købte 43 procent af forbrugere tre produkter online om måneden ifølge tal fra Frankrig, Tyskland, England, Holland, Italien og Spanien. I dag er det steget til 56 procent af forbrugerne. Tallene stemmer overens med de danske tal, skriver Foreningen for Dansk Internet Handel, FDIH, på deres hjemmeside.

Antallet af stor-shoppere er ligeledes vokset i årets andet kvartal. Her er andelen af forbrugere, der køber mellem seks og ti produkter per måned, steget fra 10 procent til 17 procent. Stigningen kan muligvis forklares ud fra et større rådighedsbeløb i husstandene, da planer om udlandsrejser for mange er blevet skrottet. Ligeledes kan udsigten til udbetalte feriepenge i efteråret have fået danskerne til at være mindre sparsommelige hen over sommeren.

Løftede corona-restriktioner i andet kvartal

Resultaterne for andet kvartal overgik alles forventninger og har fået optimismen til at spire i dansk e-handel. Ovenpå et Q1, der var karakteriseret ved corona-restriktioner og usikkerhed, bød Q2 på vækst i forhold til samme kvartal sidste år for hele 82 procent af danske netbutikker. Knap hver tiende har oplevet mindst 100 procent vækst.

Kilde: FDIH.

Lås også: 3000 fysiske butikker er en e-handelsfordel 

Ifølge analysen er det de store og mellemstore virksomheder, der har klaret sig bedst i 2. kvartal. Pureplayers og B2C klarer sig bedre end omni-channel og B2B’ere, ligesom ”især dagligvarebranchen, havecentre samt hobby- og legetøjsforretninger har oplevet en eksplosiv vækst”, forklarer Niels Ralund, adm. direktør i FDIH.

Stigende forventninger til tredje kvartal – og tiden efter corona

De gode tal fra Q2 smitter af på netbutikkernes forventningerne til 3.kvartal. 8 ud af 10 netbutikker forventer fremgang, mens andelen med negative forventninger mere end halveres fra 21 til 9 procent. ”Man må sige, at væksten er bredt funderet med forskellige forbrugere og varegrupper, og dermed tør jeg også tro på, at den store vækst vil fortsætte, når vi en gang er på den anden side af krisen. E-handelsbranchen har heldigvis også bevist, at den kan følge med efterspørgslen og levere en god service,” siger Niels Ralund.

Forbrugerne forventer også selv, at flere køb vil foregå over internettet. 22 procent vil handle produkter på nettet, som de før krisen altid købte i fysiske butikker, mens 10 procent af forbrugere vil bruge e-handel til at minimere smitterisikoen.

Den helt store joker er naturligvis corona-virussen, der kastede verden ud i kaos i første omgang. Simon Bjerremann, analysechef i FDIH, tilføjer: ”Hvis vi ser en stor stigning i antallet af syge, og der igen bliver spekuleret i nedlukninger og restriktioner, så kan stemningen hurtigt vende.”

- KCP

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde skaber ny generation af gaffeltruck

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

10.02.2025SCM.dk

Ny industrioverenskomst: Højere løn, bedre rettigheder og øget fleksibilitet for familieliv

07.02.2025SCM.dk

Stor usikkerhed om Danmarks klimamål i 2030

06.02.2025SCM.dk

Green Power Denmark: Regeringen må sætte turbo på elektrificeringen

04.02.2025Bureau Veritas

Sponseret

Webinar om CBAM

04.02.2025SCM.dk

AI-drevet effektivitet i fokus på LogiMAT 2025

30.01.2025SCM.dk

Formidlingen af komplekse teknologier skal tilpasses de unge for at inspirere

29.01.2025SCM.dk

Ny logistikdirektør fortsætter retning – med finjusteringer

29.01.2025Langebæk A/S

Sponseret

Ny CEO udnævnt for Langebæk Consulting AS, Norge

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - dag

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektstrategi og -organisation

Skal du til at lede projekter, – eller gør du det allerede? Så tilmeld dig kurset Projektstrategi og –organisation, som også er et diplommodul, og få indblik i virksomheders og organisationers værdiskabelse, udviklingsfaser og meget mere.

Dato

29.01.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Forandringsledelse

Vil du lære at lede alle involverede sikkert og reflekteret gennem forandringer? Tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at skabe vellykkede forandringer i din organisation.

Dato

06.02.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - dag

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

17.02.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Delfi Technologies A/S
Messe
Besøg Delfi Technologies på EuroCIS 2025

Delfi Technologies er klar til at byde dig velkommen endnu engang på EuroCIS – verdens førende detailhandelsmesse, som finder sted i Düsseldorf, Tyskland. Ingen anden messe giver dig det samme øjebliksbillede af, hvad der sker i den hurtigt voksende verden inden for butiksteknologi.

Dato

18.02.2025

Tid

10:00

Sted

Messe Düsseldorf

Bureau Veritas
Webinar
Webinar om CBAM

Gratis webinar om CBAM, hvor du får et generelt indblik i CBAM-reglerne, praktiske erfaringer og kommende krav.

Dato

27.02.2025

Tid

10:00

Sted

Online på MS Teams