Danskerne shopper løs under corona – det foregår bare online

Såvel danskere som europæere har ikke begrænset deres forbrug under corona-pandemien. I stedet har de i højere grad shoppet online, hvor hver fjerde netbutik har oplevet mindst 50 procent vækst i andet kvartal i 2020.

Hver fjerde netbutik har oplevet mindst 50 procent vækst i 2020’s andet kvartal. Foto: Arkiv..

28.08.2020

SCM.dk

Før COVID-19 ramte Europa i februar købte 43 procent af forbrugere tre produkter online om måneden ifølge tal fra Frankrig, Tyskland, England, Holland, Italien og Spanien. I dag er det steget til 56 procent af forbrugerne. Tallene stemmer overens med de danske tal, skriver Foreningen for Dansk Internet Handel, FDIH, på deres hjemmeside.

Antallet af stor-shoppere er ligeledes vokset i årets andet kvartal. Her er andelen af forbrugere, der køber mellem seks og ti produkter per måned, steget fra 10 procent til 17 procent. Stigningen kan muligvis forklares ud fra et større rådighedsbeløb i husstandene, da planer om udlandsrejser for mange er blevet skrottet. Ligeledes kan udsigten til udbetalte feriepenge i efteråret have fået danskerne til at være mindre sparsommelige hen over sommeren.

Løftede corona-restriktioner i andet kvartal

Resultaterne for andet kvartal overgik alles forventninger og har fået optimismen til at spire i dansk e-handel. Ovenpå et Q1, der var karakteriseret ved corona-restriktioner og usikkerhed, bød Q2 på vækst i forhold til samme kvartal sidste år for hele 82 procent af danske netbutikker. Knap hver tiende har oplevet mindst 100 procent vækst.

Kilde: FDIH.

Lås også: 3000 fysiske butikker er en e-handelsfordel 

Ifølge analysen er det de store og mellemstore virksomheder, der har klaret sig bedst i 2. kvartal. Pureplayers og B2C klarer sig bedre end omni-channel og B2B’ere, ligesom ”især dagligvarebranchen, havecentre samt hobby- og legetøjsforretninger har oplevet en eksplosiv vækst”, forklarer Niels Ralund, adm. direktør i FDIH.

Stigende forventninger til tredje kvartal – og tiden efter corona

De gode tal fra Q2 smitter af på netbutikkernes forventningerne til 3.kvartal. 8 ud af 10 netbutikker forventer fremgang, mens andelen med negative forventninger mere end halveres fra 21 til 9 procent. ”Man må sige, at væksten er bredt funderet med forskellige forbrugere og varegrupper, og dermed tør jeg også tro på, at den store vækst vil fortsætte, når vi en gang er på den anden side af krisen. E-handelsbranchen har heldigvis også bevist, at den kan følge med efterspørgslen og levere en god service,” siger Niels Ralund.

Forbrugerne forventer også selv, at flere køb vil foregå over internettet. 22 procent vil handle produkter på nettet, som de før krisen altid købte i fysiske butikker, mens 10 procent af forbrugere vil bruge e-handel til at minimere smitterisikoen.

Den helt store joker er naturligvis corona-virussen, der kastede verden ud i kaos i første omgang. Simon Bjerremann, analysechef i FDIH, tilføjer: ”Hvis vi ser en stor stigning i antallet af syge, og der igen bliver spekuleret i nedlukninger og restriktioner, så kan stemningen hurtigt vende.”

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

06.05.2024SCM.dk

Robotter skal sætte gang i dansk skibsproduktion

06.05.2024SCM.dk

Alle kan nu få adgang til satellitdata om jordens tilstand

02.05.2024SCM.dk

Regeringsrapport konkluderer at klimamål er inden for rækkevidde

02.05.2024GS1 Denmark

Sponseret

Værktøj til at beregne emballage er nu tilgængeligt på engelsk

01.05.2024Dematic

Sponseret

Dematic Strengthens Presence in Middle East with New Saudi Arabia Office Opening

01.05.2024SCM.dk

Danmark tjener milliarder på udenlandsk arbejdskraft

01.05.2024Langebæk A/S

Sponseret

Langebæk udvider i Sverige: Nyt kontor i centrum af Stockholm

01.05.2024LEDVANCE A/S

Sponseret

LEDVANCE lyser FENIE ENERGÍAS hovedkvarter op med avanceret LED kontorbelysnings-løsning

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle