DB Schenker automatiserer interne transporter

DB Schenker i Borås har taget det næste skridt i at flytte gods inden for stramme tidsrammer ved at automatisere interne transporter. Det øger produktiviteten, forbedrer sikkerheden og reducerer produktionsskader. Terminalen har implementeret Jungheinrich Automated Guided Vehicles (AGV) med Kollmorgens teknologi.

DB Schenker i Borås har med succes implementeret Jungheinrich førerløse trucks (AGV) med Kollmorgens teknologi. Som førende leverandør af landtransport af både gods og pakker er dette en vigtig milepæl i virksomhedens automatisering af intralogistikken. Foto: DB SCHENKER

10.09.2024

SCM.dk

DB Schenker i Borås har med succes implementeret Jungheinrich førerløse trucks (AGV) med Kollmorgens teknologi. Som førende leverandør af landtransport af både gods og pakker er dette en vigtig milepæl i virksomhedens automatisering af intralogistikken.

Fredrik Ottosson, Terminal & CoDi Manager hos DB Schenker Land i Borås, fremhæver de udfordringer, anlægget står over for, når det gælder om at flytte gods effektivt inden for stramme tidsrammer.

”Den største udfordring på dette anlæg er at flytte meget gods på meget kort tid. Vi har også et mål i SE/DK Landtransport om at øge automatiseringen i vores terminaler. Dette er et godt skridt fremad i den retning”, siger Fredrik Ottosson.

DB Schenker indså AGV-teknologiens potentiale til at forbedre effektiviteten og optimere driften og valgte Jungheinrich førerløse trucks med Kollmorgens teknologi på grund af deres dokumenterede ydeevne og skræddersyede løsninger. 

”Vi har seks AGV'er, der arbejder i to skift. De kører pakker til og fra sorteringsanlægget og forbereder driften til det nye skift”, forklarer Fredrik Ottosson.

Læs også: System Transport åbner nyt lager for at følge med vækstkurven og ESG-udviklingen

Jungheinrich, der er kendt for sin ekspertise inden for intralogistik, leverede et omfattende systemdesign, der omfattede AGV trucks udstyret med Kollmorgens automationskit. Bardia Emad, Head of Automation Units Nordic hos Jungheinrich, understreger virksomhedens engagement i automatisering og integrationen af deres kommunikationsinterface (også kaldet middleware), Jungheinrich Logistics Interface, som muliggør problemfri driftskontrol via tablets.

”Vi er stolte af at arbejde på denne innovative måde, og at dette er en af de første AGV trucks i DB Schenker Land”, siger Bardia Emad og understreger projektets nytænkende karakter.

Kilde: DB Schenker

/ PiB

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Intralogistik og materialehåndtering

Effektiv intern logistik, materialehåndtering og lagerstyring er afgørende for enhver virksomhed, der ønsker at opretholde en konkurrencefordel i dagens marked. Og området er i rivende udvikling – drevet af den teknologiske udvikling, mangel på arbejdskraft, den grønne omstilling og den stigende geopolitiske og sikkerhedsmæssige situation i post-covid19-verdenen. Talrige undersøgelser og markedsrapporter dokumenterer, at virksomhederne investerer på livet løs i automatiserede og digitale løsninger for at øge effektivitet, fleksibilitet og kvalitet på lageret. Dyk ned i temaet og bliv klogere på udviklingen.

Relateret indhold

19.11.2025SCM.dk

Verdens første elektriske 4x4 RoRo-traktor klar til havnene

19.11.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Digitalt overblik gav Sydkystens Automatik kontrol over materialeforbruget

16.11.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

14.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

Er dit lager klar til Black Friday? Her er de kritiske punkter, der kræver fokus nu

13.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

5 fordele ved lagerautomation

13.11.2025Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

13.11.2025ECK – Ejnar C. Kjeldsen A/S

Sponseret

RFID behøver ikke være kompliceret

11.11.2025SCM.dk

Nordjyllands lagerlokaler bliver hurtigt lejet ud i takt med lavt nybyggeri

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby