DB Schenker-direktør: ”Vi opererer under fri konkurrence”

Henrik Dam Larsen, administrerende direktør i DB Schenker Danmark, afviser anklager i branchen om unfair konkurrence.

20.05.2014

SCM.dk

En af de aktuelle udfordringer for Henrik Dam Larsen, administrerende direktør i DB Schenker Danmark, er, at en række konkurrerende speditører har fremsat anklager om, at de ’gamle’ statsejede transportvirksomheder, heriblandt DB Schenker, udsætter branchen for unfair konkurrence.

Henrik Dam Larsen afviser anklagerne:
”Vi opererer under fri konkurrence og er ikke en tabsgivende, statsstøttet virksomhed, men giver derimod overskud, så det er helt forkert. Det er dokumenterbart i vores regnskab, at vi ikke modtager subsidier fra den tyske stat. At vi har nogle konkurrencedygtige priser har med vores volumen at gøre. Jeg kan nærmest ikke tilbyde folk en kop kaffe, fordi vi har nogle regler for vores opførsel, der skal overholdes i forhold til, at vi ejes af Deutsche Bahn og dermed den tyske stat. Så anklagerne fra flere danske speditører er et vådeskud”.

Øje på salgsprocessen 
Procesoptimering er også blandt de områder, der fylder på Henrik Dam Larsens aktuelle agenda. P.t. har han øje på hele salgsprocessen, herunder hvordan DB Schenker bedre kan overbevise potentielle kunder om, at de skal vælge netop DB Schenker som logistikpartner.

Læs også: DB Schenker udvider sin landevejstransport i Asien

”Vi har ikke været dygtige nok til at få nye kunder til at føle sig godt tilpas fra dag ét. Man kan sammenligne det med at bestille en ferie, som man glæder sig til. Her er det afgørende, at første feriedag på destinationen ikke bliver den værste. Derimod skal man helst sidde om aftenen og tænke: Det var en god dag, jeg glæder mig til de resterende dage. Sådan skal kunderne også tænke om os”.

Ifølge Henrik Dam Larsen handler det blandt andet om at forstå kunden bedre, inden kontrakten indgås.

”Det handler om at få talt alt ordentligt igennem med kunden og få nedskrevet nogle retningslinjer for samarbejdet, helst elektronisk, via EDI (Electronic Data Interchange). Vi har ikke været de bedste til at sikre et aftalegrundlag med kunderne, men det er nødvendigt, da tendensen er, at alle aktører er mere professionelle, højtuddannede og dermed dygtigere. Kunderne ved i dag præcis, hvad de vil have både på den servicemæssige og økonomiske side. Det er her, konkurrencen spidser til, og vi vil gerne spille i den bedste liga. Vejen dertil er at hjælpe vores kunder med at blive mere konkurrencedygtige. Kan vi det, får vi også succes”.

Hård konkurrence
Der hersker ingen tvivl hos Henrik Dam Larsen om, at konkurrencen blandt speditører alle dage har været hård. 

”Som i sportens verden må du blive dygtigere, hvis ham, som du kæmper mod, banker dig. Derfor skal vi blive bedre til at være i øjenhøjde med vores kunder. I et servicefag som vores er det mennesker og ikke materiel, der gør forskellen. Vi gør derfor en ekstra indsats for at kvalifikationsuddanne vores folk”, siger Henrik Dam Larsen.  

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

11.11.2025SCM.dk

Nordjyllands lagerlokaler bliver hurtigt lejet ud i takt med lavt nybyggeri

11.11.2025SCM.dk

Efterspørgslen efter moderne logistikejendomme stiger i Aarhus

10.11.2025SCM.dk

Maersk åbner gigantisk logistikcenter i Malaysia

10.11.2025WITRON Group

Sponseret

50 percent less workforce - 50 percent fewer truck trips

06.11.2025Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

06.11.2025Element Logic Danmark

Sponseret

Datadrevet lageroptimering i praksis: Sådan skaber softwareplatformen eLogiq værdi

06.11.2025Axacon A/S

Sponseret

Når lageroptælling stopper alt - og hvordan du slipper for det

31.10.2025KNAPP A/S

Sponseret

Automatiseret truck

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
Introduktion til standarden DS 21001:2025 – Ledelsessystemer for jernbanesikkerhed

Standarden DS 21001 for jernbanesikkerhed er blevet opdateret og udkommer nu i en 2025-version. På dette 1-dagskursus præsenteres den nye standard og de væsentligste forskelle til versionen fra 2020.

Dato

13.11.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol, København K

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til standarden DS 21001:2025 - Ledelsessystemer for jernbanesikkerhed

Standarden DS 21001 for jernbanesikkerhed er blevet opdateret og udkommer nu i en 2025-version. På dette 1-dagskursus præsenteres den nye standard og de væsentligste forskelle til versionen fra 2020

Dato

13.11.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

Dansk Standard
Kursus
Functionel safety - ISO 13849

Dette kursus handler om konstruktion af sikkerhedsrelaterede styresystemer i henhold til ISO 13849-1.

Dato

13.11.2025

Tid

09:00

Sted

3S, Fredericia

Roima Intelligence
Webinar
Webinar: SCM + WMS accelererer modebranchens time-to-market

På dette webinar sætter ROIMA og e-SCM Solutions fokus på, hvordan samarbejde og udveksling af data på tværs af forsyningskæden er altafgørende og viser, hvordan moderne SCM- og WMS-løsninger i samspil kan accelerere time-to-market.

Dato

13.11.2025

Tid

11:00

Sted

Microsoft Teams

RELEX Solutions
Webinar
Webinar: Beyond the Blind Spots: AI-Powered Merchandising That Actually Works

Join RELEX and Suzy Monford, CEO of Food Sport International, to learn how AI-powered merchandising helps retailers detect shifts earlier, act more quickly, and ensure every decision counts.

Dato

13.11.2025

Tid

18:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Implementer - certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer med den internationale certificering i informationssikkerhed, ISO/IEC 27001 Lead Implementer.

Dato

17.11.2025

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V