DB Schenker-direktør: ”Vi opererer under fri konkurrence”

Henrik Dam Larsen, administrerende direktør i DB Schenker Danmark, afviser anklager i branchen om unfair konkurrence.

20.05.2014

SCM.dk

En af de aktuelle udfordringer for Henrik Dam Larsen, administrerende direktør i DB Schenker Danmark, er, at en række konkurrerende speditører har fremsat anklager om, at de ’gamle’ statsejede transportvirksomheder, heriblandt DB Schenker, udsætter branchen for unfair konkurrence.

Henrik Dam Larsen afviser anklagerne:
”Vi opererer under fri konkurrence og er ikke en tabsgivende, statsstøttet virksomhed, men giver derimod overskud, så det er helt forkert. Det er dokumenterbart i vores regnskab, at vi ikke modtager subsidier fra den tyske stat. At vi har nogle konkurrencedygtige priser har med vores volumen at gøre. Jeg kan nærmest ikke tilbyde folk en kop kaffe, fordi vi har nogle regler for vores opførsel, der skal overholdes i forhold til, at vi ejes af Deutsche Bahn og dermed den tyske stat. Så anklagerne fra flere danske speditører er et vådeskud”.

Øje på salgsprocessen 
Procesoptimering er også blandt de områder, der fylder på Henrik Dam Larsens aktuelle agenda. P.t. har han øje på hele salgsprocessen, herunder hvordan DB Schenker bedre kan overbevise potentielle kunder om, at de skal vælge netop DB Schenker som logistikpartner.

Læs også: DB Schenker udvider sin landevejstransport i Asien

”Vi har ikke været dygtige nok til at få nye kunder til at føle sig godt tilpas fra dag ét. Man kan sammenligne det med at bestille en ferie, som man glæder sig til. Her er det afgørende, at første feriedag på destinationen ikke bliver den værste. Derimod skal man helst sidde om aftenen og tænke: Det var en god dag, jeg glæder mig til de resterende dage. Sådan skal kunderne også tænke om os”.

Ifølge Henrik Dam Larsen handler det blandt andet om at forstå kunden bedre, inden kontrakten indgås.

”Det handler om at få talt alt ordentligt igennem med kunden og få nedskrevet nogle retningslinjer for samarbejdet, helst elektronisk, via EDI (Electronic Data Interchange). Vi har ikke været de bedste til at sikre et aftalegrundlag med kunderne, men det er nødvendigt, da tendensen er, at alle aktører er mere professionelle, højtuddannede og dermed dygtigere. Kunderne ved i dag præcis, hvad de vil have både på den servicemæssige og økonomiske side. Det er her, konkurrencen spidser til, og vi vil gerne spille i den bedste liga. Vejen dertil er at hjælpe vores kunder med at blive mere konkurrencedygtige. Kan vi det, får vi også succes”.

Hård konkurrence
Der hersker ingen tvivl hos Henrik Dam Larsen om, at konkurrencen blandt speditører alle dage har været hård. 

”Som i sportens verden må du blive dygtigere, hvis ham, som du kæmper mod, banker dig. Derfor skal vi blive bedre til at være i øjenhøjde med vores kunder. I et servicefag som vores er det mennesker og ikke materiel, der gør forskellen. Vi gør derfor en ekstra indsats for at kvalifikationsuddanne vores folk”, siger Henrik Dam Larsen.  

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

19.11.2025SCM.dk

Verdens første elektriske 4x4 RoRo-traktor klar til havnene

19.11.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Digitalt overblik gav Sydkystens Automatik kontrol over materialeforbruget

16.11.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

14.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

Er dit lager klar til Black Friday? Her er de kritiske punkter, der kræver fokus nu

13.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

5 fordele ved lagerautomation

13.11.2025Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

13.11.2025ECK – Ejnar C. Kjeldsen A/S

Sponseret

RFID behøver ikke være kompliceret

11.11.2025SCM.dk

Nordjyllands lagerlokaler bliver hurtigt lejet ud i takt med lavt nybyggeri

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby