De første elektriske lastbiler kører nu på danske veje

Citylogistik og Aarstiderne tager initiativ til en mere CO2-neutral transport og præsenterer de første fuld-elektriske lastbiler i Danmark.

Citylogistik og Aarstiderne er, som de første i Danmark, de nye ejere af den fuld-elektriske lastbil FUSO eCanter. PR-foto..

16.12.2019

SCM.dk

Ved en event i København den 11. december blev nøglerne til en 100 procent elektrisk, CO2-neutral lastbil officielt overrakt af transportminister Benny Engelbrecht (S) til teknologivirksomheden Citylogistik og madleverandøren Aarstiderne.

De har, som de første i Danmark, fået hver deres eksemplar af FUSO eCanter – en lastbil produceret af Daimler-koncernen, der kører helt emissionsfrit og næsten lydløst. 

Transportminister Benny Engelbrecht var på plads til at overrække nøglerne til de to biler til deres nye ejere. Foto: Mercedes-Benz Danmark.

”Det er en stor dag for os i dag. Vi får nøglerne til den første elektriske lastbil i Aarstidernes 20-årige historie. Vi har i mere end 10 år arbejdet med CO2-regnskaber og målrettede reduktioner", siger Thomas Harttung og uddyber:

"Men det er i dag stadig sådan, at mere end 50 procent af vores emissioner er transportrelaterede. Derfor er CO2-neutrale drivmidler nøglen til at komme helt i mål”.

Hos Citylogistik, der udbyder bæredygtig, elektrisk last-mile delivery, mærker man, hvordan der i høj grad er efterspørgsel på højteknologiske og bæredygtige logistikløsninger.

”Med tilføjelsen af vores nye FUSO eCanter styrker vi positionen som en af de allerførste virksomheder i Danmark og Europa, der sætter strøm til den tunge transport – og det er ingen tilfældighed. Vi oplever nemlig, at danske virksomheder i stigende grad efterspørger ansvarlige, grønne logistik- og transportløsninger, der både fungerer på papiret og ude i virkeligheden”, siger CEO og ejer Casper Svensson.

FUSO eCanter kan laste op til 3,3 ton med en totalvægt på 5,7 ton. Den er udstyret med et batteri på 82,8 kWh, der giver den en rækkevidde på mindst 100 kilometer i bydrift. En fuld opladning på det normale elnet vil tage ni timer, mens en hurtiglader vil kunne lade batteriet op til 80 procent på én time.

Læs også: PostNord tester lastbil på biogas

De første FUSO eCanter blev leveret i 2017, og på nuværende tidspunkt kører der omkring 150 eksemplarer rundt i verden.

- HL

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

18.12.2025Dematic

Sponseret

Dematic Integrates a Pallet AS/RS in Latest Expansion for Spanish Workwear Giant Velilla

12.12.2025SCM.dk

Nyt logistisk supercenter åbner i Ringsted

11.12.2025SCM.dk

JYSK åbner nyt distributionscenter i Italien i 2027

08.12.2025SCM.dk

Mobile robotter: Fra faste ruter til intelligent høj fleksibilitet

05.12.2025Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

AMR’er kræver volumen: sådan får du reel ROI på robotterne

04.12.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

04.12.2025SCM.dk

9 AGV’er servicerer på tiende år JYSKs distributionscenter i Danmark

02.12.2025SCM.dk

AI løfter lagerdrift fra automatisering til strategisk styrke

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle