Der er fejl i 60 procent af alle logistikdata

100 leverandører har fået valideret logistikstamdata på 3.000 varenumre, og resultatet er fejl i ALLE varenumre. Fejl i stamdata er et enormt problem, og det koster millioner af kroner i form af returløb, fejlrettelser, tab af salg etc. Men det er skjulte fejl, som alle dage er blevet ”absorberet” i den daglige drift.

Et datakvalitetstjek foretaget af GS1 Denmark viser, at der i gennemsnit var over fem fejl i alle 3000 produkter, der blev testet. Arkivfoto.

09.06.2017

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Der er fuldt tryk på datakvalitetstjekkene i Rødovre ved København, hvor servicen GS1Trade Exact holder til. Fem medarbejdere arbejder på livet løs med at validere datakvaliteten af de produkter, som medlemmerne af servicen GS1Trade Sync frem til 30. juni gratis kan sende til kontrol.

”Mange af disse fejl flyver under radaren og lever et skjult liv. De bliver håndteret ved manuelle korrigerende handlinger forskellige steder i kæden, og den slags skaber ekstra tidsforbrug, forsinkelser og går udover ressourceforbrug, produktivitet, leveringskvalitet, service etc.”, fortæller Lars Kyed. Foto: GS1 Denmark.

GS1Trade Sync er en fælles database, hvor leverandører og detailkæder i fællesskab lagrer validerede produktdata, så alle trækker på de samme korrekte data. Når kontrolmedarbejderne har valideret datakvaliteten, står fem fotografer klar til at optage marketing- og såkaldte planogrambilleder.

Indtil redaktionens deadline var mere end 3000 produkter fra over 100 leverandører gået igennem kontrollen, og resultatet er markant: ”Ingen produkter er indtil nu gået igennem uden fejl. Gennemsnittet er over fem fejl per produkt”, konkluderer Morten Buch, Head of FMCG and Services i nonprofit-organisationen GS1 Denmark.

”Vi tjekker op mod 60 attributter per produkt afhængig af det konkrete produkt. Det vil for eksempel sige højde, bredde, vægt, indhold af allergener, opbevaringsregler, oprindelsesland etc. Der er mange steder, det kan gå galt, hvis man ikke hele tiden er superskarp, eller hvis man ikke kender til de regler, der er for overlevering af stamdata”, fortæller Morten Buch.

Den skjulte fejlfabrik
Ikke alle fejl er relateret til logistikdata, der har betydning for den fysiske håndtering af varen på for eksempel lageret eller i transporten. Men alle fejl, der går ukorrigeret igennem forsyningskædens vareflow, vil skabe spild og tab, der samlet set løber op i millioner af kroner for dansk erhvervsliv.

Det vurderer Morten Buch og Lars Kyed, der er adm. direktør for GS1 Denmark. De har begge en fortid fra logistikafdelinger i forskellige danske virksomheder, og ved hvordan det foregår i praksis.

De fem hyppigste fejl

De fem hyppigste fejl på produkterne er:

  • Kontaktoplysninger mangler – det er et lovkrav.
  • Dimensioner – højde og bredde er fx byttet rundt, det giver problemer på lager og butikshylder.
  • Funktionelt navn er udfyldt forkert – fx ”Egons småkager” i stedet for ”Småkager”.
  • Stregkoden er forkert – fx en kode virksomheden ikke ejer eller som ikke kan scannes.
  • Værdier i ernæringsinformation er forkerte – i forhold til det der står på emballagen.

Læs mere om GS1Trade Exact og GS1Trade Sync på gs1.dk

”Mange af disse fejl flyver under radaren og lever et skjult liv. De bliver håndteret ved manuelle korrigerende handlinger forskellige steder i kæden, og den slags skaber ekstra tidsforbrug, forsinkelser og går udover omkostninger, produktivitet, leveringskvalitet, service etc.”, fortæller de.

Kræver ressourcer og forsinker
Hos Dansk Supermarked genkender man udfordringerne med korrekte stamdata:

”Vi oplever fejl på geometriske data i op mod 60 procent af de varer, vi modtager på vores lagre i forhold til de data, leverandørerne har oplyst i vareoprettelsen. Det kræver mange ressourcer at håndtere, og det forsinker vores logistiske processer for at få varerne ud til butikkerne”, siger Mette Høgholm Jensen, Commercial Process Team/Central Data Governance Team til GS1 Denmarks hjemmeside.

Hele målet med GS1’s kampagne er at få skabt opmærksomhed om værdien i at få styr på datakvaliteten én gang for alle, så de data, alle parter i forsyningskæden trækker fra den fælles database GS1Trade Sync, er korrekte data.

”Det kan spare alle parter i danske detail forsyningskæder store summer, og samme princip gælder for alle andre brancher”, fortæller Lars Kyed og Morten Buch.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

18.09.2025Consit A/S

Sponseret

Når teknologi forenkler hverdagen

18.09.2025SCM.dk

Automation og robotteknologi driver industrien fremad på HI-messen

15.09.2025SCM.dk

Dansk teknologi skal gøre rumrobotter selvkørende og pålidelige

15.09.2025SCM.dk

Elektrificering kan styrke både klima, økonomi og arbejdspladser i EU

11.09.2025Consit A/S

Sponseret

Trade365 – Nøglen til en effektiv forsyningskæde

09.09.2025SCM.dk

Fra fremtidsvision til værktøjskasse – AI er flyttet ind i hverdagen

09.09.2025SCM.dk

Russiske hackere går målrettet efter vestlige logistikaktiviteter

04.09.2025SCM.dk

AI rykker fra skrivebordet ind i maskinrummet

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Seminar
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Dansk Standard
Kursus
Sæt dit ledelsessystem i drift

Med dette to-dages kursus bliver du klar til at udvikle, implementere og drive et effektivt ledelsessystem i din virksomhed

Dato

22.09.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale 0, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Environmental Management System Auditor/Lead Auditor Training Course as per ISO 14001:2015 | CQI and IRCA Certified Course ID: 17913

This 5 day course provides the knowledge and skills needed to organize and lead Environmental Management System audits.

Dato

22.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

22.09.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

22.09.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

22.09.2025

Tid

08:30

Sted

Middelfart