Der er fejl i 60 procent af alle logistikdata

100 leverandører har fået valideret logistikstamdata på 3.000 varenumre, og resultatet er fejl i ALLE varenumre. Fejl i stamdata er et enormt problem, og det koster millioner af kroner i form af returløb, fejlrettelser, tab af salg etc. Men det er skjulte fejl, som alle dage er blevet ”absorberet” i den daglige drift.

Et datakvalitetstjek foretaget af GS1 Denmark viser, at der i gennemsnit var over fem fejl i alle 3000 produkter, der blev testet. Arkivfoto.

09.06.2017

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Der er fuldt tryk på datakvalitetstjekkene i Rødovre ved København, hvor servicen GS1Trade Exact holder til. Fem medarbejdere arbejder på livet løs med at validere datakvaliteten af de produkter, som medlemmerne af servicen GS1Trade Sync frem til 30. juni gratis kan sende til kontrol.

”Mange af disse fejl flyver under radaren og lever et skjult liv. De bliver håndteret ved manuelle korrigerende handlinger forskellige steder i kæden, og den slags skaber ekstra tidsforbrug, forsinkelser og går udover ressourceforbrug, produktivitet, leveringskvalitet, service etc.”, fortæller Lars Kyed. Foto: GS1 Denmark.

GS1Trade Sync er en fælles database, hvor leverandører og detailkæder i fællesskab lagrer validerede produktdata, så alle trækker på de samme korrekte data. Når kontrolmedarbejderne har valideret datakvaliteten, står fem fotografer klar til at optage marketing- og såkaldte planogrambilleder.

Indtil redaktionens deadline var mere end 3000 produkter fra over 100 leverandører gået igennem kontrollen, og resultatet er markant: ”Ingen produkter er indtil nu gået igennem uden fejl. Gennemsnittet er over fem fejl per produkt”, konkluderer Morten Buch, Head of FMCG and Services i nonprofit-organisationen GS1 Denmark.

”Vi tjekker op mod 60 attributter per produkt afhængig af det konkrete produkt. Det vil for eksempel sige højde, bredde, vægt, indhold af allergener, opbevaringsregler, oprindelsesland etc. Der er mange steder, det kan gå galt, hvis man ikke hele tiden er superskarp, eller hvis man ikke kender til de regler, der er for overlevering af stamdata”, fortæller Morten Buch.

Den skjulte fejlfabrik
Ikke alle fejl er relateret til logistikdata, der har betydning for den fysiske håndtering af varen på for eksempel lageret eller i transporten. Men alle fejl, der går ukorrigeret igennem forsyningskædens vareflow, vil skabe spild og tab, der samlet set løber op i millioner af kroner for dansk erhvervsliv.

Det vurderer Morten Buch og Lars Kyed, der er adm. direktør for GS1 Denmark. De har begge en fortid fra logistikafdelinger i forskellige danske virksomheder, og ved hvordan det foregår i praksis.

De fem hyppigste fejl

De fem hyppigste fejl på produkterne er:

  • Kontaktoplysninger mangler – det er et lovkrav.
  • Dimensioner – højde og bredde er fx byttet rundt, det giver problemer på lager og butikshylder.
  • Funktionelt navn er udfyldt forkert – fx ”Egons småkager” i stedet for ”Småkager”.
  • Stregkoden er forkert – fx en kode virksomheden ikke ejer eller som ikke kan scannes.
  • Værdier i ernæringsinformation er forkerte – i forhold til det der står på emballagen.

Læs mere om GS1Trade Exact og GS1Trade Sync på gs1.dk

”Mange af disse fejl flyver under radaren og lever et skjult liv. De bliver håndteret ved manuelle korrigerende handlinger forskellige steder i kæden, og den slags skaber ekstra tidsforbrug, forsinkelser og går udover omkostninger, produktivitet, leveringskvalitet, service etc.”, fortæller de.

Kræver ressourcer og forsinker
Hos Dansk Supermarked genkender man udfordringerne med korrekte stamdata:

”Vi oplever fejl på geometriske data i op mod 60 procent af de varer, vi modtager på vores lagre i forhold til de data, leverandørerne har oplyst i vareoprettelsen. Det kræver mange ressourcer at håndtere, og det forsinker vores logistiske processer for at få varerne ud til butikkerne”, siger Mette Høgholm Jensen, Commercial Process Team/Central Data Governance Team til GS1 Denmarks hjemmeside.

Hele målet med GS1’s kampagne er at få skabt opmærksomhed om værdien i at få styr på datakvaliteten én gang for alle, så de data, alle parter i forsyningskæden trækker fra den fælles database GS1Trade Sync, er korrekte data.

”Det kan spare alle parter i danske detail forsyningskæder store summer, og samme princip gælder for alle andre brancher”, fortæller Lars Kyed og Morten Buch.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

10.12.2025SCM.dk

Nyt partnerskab løfter AI-udnyttelsen i energisektoren

09.12.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

En smartere buffetoplevelse med digitale skilte

04.12.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Fra webshop til samlermekka: Sådan digitaliserer Rogerz butikken i Field’s

04.12.2025SCM.dk

Milestone Systems styrker Europas AI med dansk supercomputer

30.11.2025Descartes

Sponseret

To tredjedele af speditører og toldkonsulenter anser teknologi for at være afgørende for vækst

28.11.2025AlfaPeople

Sponseret

AI-funktioner, der allerede findes i Dynamics 365 Finance and Operations

28.11.2025SCM.dk

Robotter og AI giver danske virksomheder et teknologisk forspring

25.11.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Møbelkompagniet: Når design møder teknologi i historiske rammer

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Webinar
Online morgenmøder: Få mere værdi ud af dine aktiver med et ledelsessystem

Hvordan kan organisationer systematisk og bæredygtigt få mere værdi ud af sine aktiver og samtidig sikre, at det sker i overensstemmelse med de strategiske mål og krav fra interessenter? Svaret kan ligge i et velfungerende asset management-ledelsessystem som du kan høre mere om på to kommende morgenmøder.

Dato

10.12.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO 37001 Lead Implementer

Behersk implementering og ledelse af et antibestikkelsessystem (ABMS) baseret på ISO 37001

Dato

15.12.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 27001 Lead Implenter - certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer med den internationale certificering i informationssikkerhed, ISO/IEC 27001 Lead Implementer

Dato

15.12.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27002 diplomkursus - træf de rigtige foranstaltninger

På dette kursus får du hjælp til at træffe de rigtige foranstaltninger med ISO 27002, og bliv bedre til at kvalificere og udpege de handlinger, der er nødvendige for din virksomheds informationssikkerhed

Dato

16.12.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27002 Diplomkursus - træf de rigtige foranstaltninger

På dette kursus får du hjælp til at træffe de rigtige foranstaltninger med ISO 27002, og bliv bedre til at kvalificere og udpege de handlinger, der er nødvendige for din virksomheds informationssikkerhed.

Dato

16.12.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

AGR
Webinar
Chain reactions: The spark behind smarter supply chain decisions

Two CEOs, Once Supply Chain: 2025 Reflections and 2026 Realities

Dato

17.12.2025

Tid

12:30

Sted

Online on LinkedIn