Der er turbo på overgangen til ellastbiler

Nye beregninger spår, at en stor andel af lastbilflåden i Danmark vil køre på el inden for de næste ti år. Det skyldes nye afgifter og den teknologiske udvikling.

Ifølge beregninger vil overgangen fra diesel- til ellastbiler gå meget hurtigere end overgangen fra fossilt brændsel til el blandt personbiler. Foto: Getty Images

06.06.2024

SCM.dk

Omstillingen til elbiler er godt i gang. Ved årsskiftet rundede Danmark 200.000 registrerede elbiler, og sidste år udgjorde elbilerne 36 procent af alle nyregistrerede biler. Tallet er dog et helt andet, når det gælder ellastbiler. Ellastbiler udgør nemlig kun omkring 1 procent af den samlede lastbilflåde i Danmark. Men ifølge nye beregninger vil tallet snart ændre sig markant. Faktisk spår beregninger, at omstillingen fra fossile til elektriske lastbiler kommer til at gå endnu hurtigere end omstillingen blandt personbiler i Danmark.

”I alle de scenarier, vi har beregnet på, ser det ud til, at overgangen fra diesel- til ellastbiler vil gå meget hurtigere end overgangen fra fossilt brændsel til el blandt personbiler. Vi har testet forskellige scenarier, og de siger alle, at procentdelen af lastbiler, der kører på el, vil være meget større end blandt personbiler indenfor de næste ti år”, siger Jeppe Rich, der er professor på DTU Management, og som sammen med adjunkt Ahmed Karam står bag beregningerne.

På vejene i EU-landende står tunge køretøjer, der vejer over 12 ton for over 25 procent af udledningen af drivhusgasser. Derfor har Europa Kommissionen introduceret strengere CO2-emissionsstandarder for tunge køretøjer, der sigter mod en reduktion på 45 procent inden 2030 og 90 procent inden 2040 i forhold til 2019 niveauet.

Det er netop de tunge køretøjer, som DTU Managements beregninger bygger på. Mere specifikt drejer det sig om semi-trailer trucks – lastbiler over 12 ton med én tilkoblet vogn – der transporterer varer indenfor Danmarks grænser. Semi-trailer trucks udgør omkring 33 procent af lastbilerne i Danmark, men står for ca 67 procent af de kørte kilometer.

”Konkret har vi kigget på et line haul-netværk, hvor lastbiler transporterer varer fra et lager til et andet, inden mindre køretøjer henter varerne og bringer dem ud i byerne. Det er de lastbiler, som beregningerne spår, alle vil køre på el inden 2035”, siger Jeppe Rich

Blandt andre organisationer spår Rådet for Grøn Omstilling også en stor omstilling og vurderer, at omkring halvdelen af lastbilerne i Danmark vil køre på el i 2035, mens Energistyrelsen kun forventer, at omkring en femtedel af lastbilerne vil køre på el til den tid. Beregningerne bygger på mange forskellige forhold, der kan få indflydelse på, hvor hurtigt omstillingen vil gå.

”Hastigheden på omstillingen kommer blandt andet an på, om der kommer nok hurtigladere og bedre batterier, priser på lastbilerne og de politiske aspekter i form af afgifter. Hvis vi forestiller os, at udviklingen går som planlagt med de kommende afgifter og hurtigladere, kan vi se, at det er muligt at gå fuldt elektrisk indenfor de næste ti år. Men det vil selvfølgelig kræve investeringer i branchen”, siger Ahmed Karam.

Ét af de politiske aspekter, der kan få betydning, er de nye vejafgifter, der træder i kraft i 2025. Lasbiler på over 12 ton vil fra 2025 skulle betale vejafgift efter, hvor langt de kører i Danmark. Afgiften vil være differentieret efter lastbilernes CO2-udledning, og derfor vil grønne lastbiler skulle betale mindst.

Ud over besparelserne ved at køre grønt på vejene skal nye ladeparker også motivere branchen til at køre på strøm. I Danmark investeres der næsten 700 millioner kroner til en udrulningsplan, der blandt andet inkluderer oprettelse af 25 ladeparker med 175 hurtigladestandere. Ifølge planen vil de første fem ladeparker åbne i 2025, mens de resterende 20 etableres løbende frem mod 2030.

”Vi har haft samtaler med flere aktører i branchen, der bekræfter os i, at udviklingen peger i retning af ellastbiler. Men vi har også snakket med andre, der er mere konservative, og lige skal se tiden an og se, om de nye lastbiler vil kunne fungere i praksis. Hvad der er helt sikkert, er dog, at de mærker et pres fra deres forretningspartnere, der ønsker CO2-fri fragt. Så det er selvfølgelig et spørgsmål om pris og konkurrencedygtighed. Når vi kigger på tallene, ser det ud til, at priserne vil falde på batterierne i lastbilerne, hvilket vil gøre lastbilerne mere økonomisk attraktive”, siger Jeppe Rich.

Læs også: Danmark skal være en del af en brintbaseret transportkorridor

Et andet sted på DTU arbejdes der med løsninger på organisering af elproduktionen, så den kan opfylde det stigende behov for opladning. Det sker gennem EU-innovationsprojektet Begonia, der i fællesskab med virksomheder i branchen kigger på nye løsninger.

”Som jeg hører det fra nogle af virksomhederne med store pakkecentraler, bliver det de mindre lastbiler, der skal køre de sidste kilometer med varerne i byerne, som hurtigst kommer til at køre på el. Jeg er ikke så sikker på, at det kommer til at gå lige så stærkt blandt de større lastbiler, hvor jeg fornemmer en vis skepsis fra vognmændene. Men i takt med, at batterierne bliver bedre, kommer de større lastbiler også til at køre på el på et tidspunkt”, siger Henrik Madsen, der er professor på DTU Compute, og arbejder på Begonia-projektet.

Kilde: Danmarks Tekniske Universitet

/ PiB

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

24.06.2025SCM.dk

Usikkerhed omkring Hormuz-strædet fortsætter

24.06.2025SCM.dk

Aarhus Havn sætter rekord for antal containerhåndteringer

24.06.2025SCM.dk

Advarer skibe mod at passere Hormuz-strædet

24.06.2025SCM.dk

Blue Water samler kræfterne i Aarhus

24.06.2025SCM.dk

Flere lette el-lastbiler og el-varebiler på vejene i maj

23.06.2025SCM.dk

Iran gør klar til at lukke Hormuz-strædet

19.06.2025SCM.dk

Flaskehalse i globale fragtkæder flytter fra sø til havneterminaler

19.06.2025SCM.dk

Dagligvarelogistik øger Frode Laursens omsætning med 5 procent

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
ISO 14001 kursus: - Diplomkursus i miljøledelse

På to dage præsenteres du for det grundlæggende indhold i ledelsesstandarden ISO 14001:2025 Miljøledelse, og lærer hvordan de enkelte krav efterleves i praksis. Der vil undervejs i kurset være praktiske øvelser, der kan inspirere dig til arbejdet i din egen organisation efterfølgende. Som afslutning følger en multiple choice eksamen, som måler på din erhvervede viden og færdigheder.

Dato

18.08.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhed (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhedskursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af ledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 22000:2018.

Dato

18.08.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Seminar
ISO 9001 inspirationsseminar

ISO 9001 Inspirationsseminaret giver dig en grundlæggende forståelse for formål, baggrund og indhold for ISO 9001 standarden, som er en af de første og mest udbredte standarder og derfor betegnes som ”moderen af alle standarder”.

Dato

21.08.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Seminar
ISO 9001 inspirationsseminar

ISO 9001 Inspirationsseminaret giver dig en grundlæggende forståelse for formål, baggrund og indhold for ISO 9001 standarden, som er en af de første og mest udbredte standarder og derfor betegnes som ”moderen af alle standarder”.

Dato

21.08.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Få styr på de nye krav om energiledelse, energi- og klimasyn baseret på BEK 761/2024

Er din virksomhed omfattet af Bekendtgørelsen, skal I sikre, at I opfylder de nye krav. På dette 2,5-times online minikursus, giver vi dig den viden, du har brug for for at leve op til de nye krav.

Dato

21.08.2025

Tid

09:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Auditor – Certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer som ISO/IEC Lead Auditor med den internationale certificering fra PECB.

Dato

25.08.2025

Sted

Copenhagen