Der er turbo på overgangen til ellastbiler

Nye beregninger spår, at en stor andel af lastbilflåden i Danmark vil køre på el inden for de næste ti år. Det skyldes nye afgifter og den teknologiske udvikling.

Ifølge beregninger vil overgangen fra diesel- til ellastbiler gå meget hurtigere end overgangen fra fossilt brændsel til el blandt personbiler. Foto: Getty Images

06.06.2024

SCM.dk

Omstillingen til elbiler er godt i gang. Ved årsskiftet rundede Danmark 200.000 registrerede elbiler, og sidste år udgjorde elbilerne 36 procent af alle nyregistrerede biler. Tallet er dog et helt andet, når det gælder ellastbiler. Ellastbiler udgør nemlig kun omkring 1 procent af den samlede lastbilflåde i Danmark. Men ifølge nye beregninger vil tallet snart ændre sig markant. Faktisk spår beregninger, at omstillingen fra fossile til elektriske lastbiler kommer til at gå endnu hurtigere end omstillingen blandt personbiler i Danmark.

”I alle de scenarier, vi har beregnet på, ser det ud til, at overgangen fra diesel- til ellastbiler vil gå meget hurtigere end overgangen fra fossilt brændsel til el blandt personbiler. Vi har testet forskellige scenarier, og de siger alle, at procentdelen af lastbiler, der kører på el, vil være meget større end blandt personbiler indenfor de næste ti år”, siger Jeppe Rich, der er professor på DTU Management, og som sammen med adjunkt Ahmed Karam står bag beregningerne.

På vejene i EU-landende står tunge køretøjer, der vejer over 12 ton for over 25 procent af udledningen af drivhusgasser. Derfor har Europa Kommissionen introduceret strengere CO2-emissionsstandarder for tunge køretøjer, der sigter mod en reduktion på 45 procent inden 2030 og 90 procent inden 2040 i forhold til 2019 niveauet.

Det er netop de tunge køretøjer, som DTU Managements beregninger bygger på. Mere specifikt drejer det sig om semi-trailer trucks – lastbiler over 12 ton med én tilkoblet vogn – der transporterer varer indenfor Danmarks grænser. Semi-trailer trucks udgør omkring 33 procent af lastbilerne i Danmark, men står for ca 67 procent af de kørte kilometer.

”Konkret har vi kigget på et line haul-netværk, hvor lastbiler transporterer varer fra et lager til et andet, inden mindre køretøjer henter varerne og bringer dem ud i byerne. Det er de lastbiler, som beregningerne spår, alle vil køre på el inden 2035”, siger Jeppe Rich

Blandt andre organisationer spår Rådet for Grøn Omstilling også en stor omstilling og vurderer, at omkring halvdelen af lastbilerne i Danmark vil køre på el i 2035, mens Energistyrelsen kun forventer, at omkring en femtedel af lastbilerne vil køre på el til den tid. Beregningerne bygger på mange forskellige forhold, der kan få indflydelse på, hvor hurtigt omstillingen vil gå.

”Hastigheden på omstillingen kommer blandt andet an på, om der kommer nok hurtigladere og bedre batterier, priser på lastbilerne og de politiske aspekter i form af afgifter. Hvis vi forestiller os, at udviklingen går som planlagt med de kommende afgifter og hurtigladere, kan vi se, at det er muligt at gå fuldt elektrisk indenfor de næste ti år. Men det vil selvfølgelig kræve investeringer i branchen”, siger Ahmed Karam.

Ét af de politiske aspekter, der kan få betydning, er de nye vejafgifter, der træder i kraft i 2025. Lasbiler på over 12 ton vil fra 2025 skulle betale vejafgift efter, hvor langt de kører i Danmark. Afgiften vil være differentieret efter lastbilernes CO2-udledning, og derfor vil grønne lastbiler skulle betale mindst.

Ud over besparelserne ved at køre grønt på vejene skal nye ladeparker også motivere branchen til at køre på strøm. I Danmark investeres der næsten 700 millioner kroner til en udrulningsplan, der blandt andet inkluderer oprettelse af 25 ladeparker med 175 hurtigladestandere. Ifølge planen vil de første fem ladeparker åbne i 2025, mens de resterende 20 etableres løbende frem mod 2030.

”Vi har haft samtaler med flere aktører i branchen, der bekræfter os i, at udviklingen peger i retning af ellastbiler. Men vi har også snakket med andre, der er mere konservative, og lige skal se tiden an og se, om de nye lastbiler vil kunne fungere i praksis. Hvad der er helt sikkert, er dog, at de mærker et pres fra deres forretningspartnere, der ønsker CO2-fri fragt. Så det er selvfølgelig et spørgsmål om pris og konkurrencedygtighed. Når vi kigger på tallene, ser det ud til, at priserne vil falde på batterierne i lastbilerne, hvilket vil gøre lastbilerne mere økonomisk attraktive”, siger Jeppe Rich.

Læs også: Danmark skal være en del af en brintbaseret transportkorridor

Et andet sted på DTU arbejdes der med løsninger på organisering af elproduktionen, så den kan opfylde det stigende behov for opladning. Det sker gennem EU-innovationsprojektet Begonia, der i fællesskab med virksomheder i branchen kigger på nye løsninger.

”Som jeg hører det fra nogle af virksomhederne med store pakkecentraler, bliver det de mindre lastbiler, der skal køre de sidste kilometer med varerne i byerne, som hurtigst kommer til at køre på el. Jeg er ikke så sikker på, at det kommer til at gå lige så stærkt blandt de større lastbiler, hvor jeg fornemmer en vis skepsis fra vognmændene. Men i takt med, at batterierne bliver bedre, kommer de større lastbiler også til at køre på el på et tidspunkt”, siger Henrik Madsen, der er professor på DTU Compute, og arbejder på Begonia-projektet.

Kilde: Danmarks Tekniske Universitet

/ PiB

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

09.12.2025SCM.dk

Masser af bananer på britisk kyst

09.12.2025SCM.dk

Flere ulykker kræver bedre sidste-kilometer sikkerhed

08.12.2025SCM.dk

Maersk lancerer nyt alternativt brændstofforsøg

05.12.2025SCM.dk

Hapag-Lloyd byder på ZIM

05.12.2025SCM.dk

DHL investerer 130 millioner euro i nyt logistikcenter i Saudi-Arabien

05.12.2025SCM.dk

Krigsrisikopræmier i Sortehavet tredoblet efter nye angreb

04.12.2025SCM.dk

Salling Group fastlægger 51 beredskabsbutikker i hele landet

03.12.2025SCM.dk

Eldrevne lastbiler fornyer pant- og retursystemet

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Webinar
Online morgenmøder: Få mere værdi ud af dine aktiver med et ledelsessystem

Hvordan kan organisationer systematisk og bæredygtigt få mere værdi ud af sine aktiver og samtidig sikre, at det sker i overensstemmelse med de strategiske mål og krav fra interessenter? Svaret kan ligge i et velfungerende asset management-ledelsessystem som du kan høre mere om på to kommende morgenmøder.

Dato

10.12.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO 37001 Lead Implementer

Behersk implementering og ledelse af et antibestikkelsessystem (ABMS) baseret på ISO 37001

Dato

15.12.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 27001 Lead Implenter - certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer med den internationale certificering i informationssikkerhed, ISO/IEC 27001 Lead Implementer

Dato

15.12.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27002 diplomkursus - træf de rigtige foranstaltninger

På dette kursus får du hjælp til at træffe de rigtige foranstaltninger med ISO 27002, og bliv bedre til at kvalificere og udpege de handlinger, der er nødvendige for din virksomheds informationssikkerhed

Dato

16.12.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27002 Diplomkursus - træf de rigtige foranstaltninger

På dette kursus får du hjælp til at træffe de rigtige foranstaltninger med ISO 27002, og bliv bedre til at kvalificere og udpege de handlinger, der er nødvendige for din virksomheds informationssikkerhed.

Dato

16.12.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

AGR
Webinar
Chain reactions: The spark behind smarter supply chain decisions

Two CEOs, Once Supply Chain: 2025 Reflections and 2026 Realities

Dato

17.12.2025

Tid

12:30

Sted

Online on LinkedIn