Derfor vil det globale forsyningskaos vare ved laaaang tid endnu

Den globale forsyningskrise skabt af pandemien burde have været en midlertidig affære. Nu ser det ud som om, den vil fortsætte langt ind i 2022 i takt med, at delta-varianten af covid-19 fortsætter med at lukke fabrikker ned og forstyrre de globale transportkæder.

Der er travlt i Long Beach-havnen ved Los Angeles, lige som der er i alle større havne over hele verden. De globale transportkæder er ramt af kaos, og det stopper ikke i den nærmeste fremtid. Arkivfoto..

29.09.2021

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

I skrivende stund ligger der mere end 60 kæmpestore containerskibe i kø ud for Los Angeles-havnen Long Beach for at komme til kajs og losse containere til videre distribution til de mange amerikanske forbrugere og virksomheder, der utålmodigt venter på deres meget forsinkede varer.

Situationen er ikke unik for Long Beach, et lignende scenario udspiller sig i mange af havnene i Nordamerika, Asien og Europa. Kaster man et blik på rederiet HHM's oversigt får man et detaljeret overblik over status i mange af de store havne i verden. Havnekapaciteterne – og de bagvedliggende intermodal-løsninger, der skal håndtere og transportere de mange containere videre ind i landet, kan simpelthen ikke følge med den voldsomme strøm af varer. Som i høj grad er drevet af nedlukningsramte forbrugere, der ikke kan gå i butikker, men i stedet køber stort ind via e-handel.

LÆS OGSÅ: Mere gennemsigtighed vil gavne globale transportkæder

Mangler, prisstigninger og lange leveringstider
Producenter verden over mangler råvarer og kritiske komponenter. De skal ovenikøbet betale høje priser for varerne og acceptere meget lange leveringstider. Samtidig skal mange betale rekordhøje fragtrater på fem til 10 gange prisen i maj 2020 for at få plads på containerskibe – eller toge eller fly. Skibene er så for at føje spot til skade som hovedregel mange uger forsinkede.

”Vi kan ikke få nok komponenter, vi kan ikke få containere, og priserne er røget gennem taget”, fortæller Christopher Tse, CEO for det Hong Kong-baserede Musical Electronics Ltd., til mediet Fortune.

Det samme gælder for mange danske producenter på tværs af mange brancher. Råvarer som træ, stål og jern er en stor mangelvare og stikker en kæp i hjulet for mange virksomheders evne til at imødekomme den efterspørgsel, som for en del branchers vedkommende er kraftigt stigende.

Prishop på 50 procent er ikke usædvanlig for mange råvarer eller grundkomponenter, og det belaster – i den udstrækning at virksomhederne ikke når eller kan forhøje salgspriser på det færdige produkt - naturligvis marginerne i de færdige produkter.

Auktionspræget prissætning kan fortsætte indtil det kinesiske nytår i februar 2022.

Michael Vang, analytiker hos President Capital Management Corp.

Dominoeffekter plager de globale kæder
De kinesiske myndigheder håndhæver en hård kurs over for delta-varianten og lukker hårdt ned på virksomheder, havne og regioner, hvor der opstår smitte. I august måned lukkede de kinesiske myndigheder kæmpehavnen Ningbo i to uger efter, at en enkelt havnemedarbejder var teste positiv for delta-varianten.

Den slags nedlukninger skaber store forstyrrelser af de globale forsyningskæder med domino-effekter, der hurtigt spreder sig over hele verden.

Det taiwanesisk baserede shippingrederi Evergreen Marine Corp., som er verdens syvende største containerrederi, udtalte på et investormøde den 20. august: ”Hvis pandemien ikke bliver effektivt inddæmmet, kan alvorlige flaskehalse i havne bliver en ny normal”.

Eksempler på effekter
Det globale forsynings- og fragtkaos skaber mange afledte negative effekter som for eksempel:

• Verdens største producent af cykler taiwanesiske Giant Manufacturing Co. har annonceret prisstigninger forårsaget af stigende indkøbspriser.
• Den Hong Kong-baserede kaffemaskineproducent Town Ray Holdings Ltd. hamstrer varer og bygger lager af kritiske komponenter til et års forbrug, fordi deres produktion er 100 procent afhængig af mere end 100 forskellige komponenter. Mangler én komponent, så står hele produktionen stille.
• I Vietnam har verdens næststørste producent af sko og beklædning fået tilladelse til at lade medarbejderne sove på fabrikkerne i bestræbelsen på at følge med efterspørgslen.
• Toyota Motor Corp. meddelte i august, at virksomheden vil skære kapaciteten med 40 procent, fordi de mangler forsyninger som for eksempel halvledere.
• I Storbritannien kæmper virksomheder med rekordlave lagre samtidig med, at forbrugerpriser stiger med den højeste takt siden november 2017.
• Mange tyske virksomheder kæmper med mangel på plast, metaller, halvledere og andre varer, og det kan aflæses i Ifo Institutes tillidsindikator, der er faldende.
• Den kinesiske logistikoperatør World-Beater International Logistics Co. fortæller, at en af deres kunder har mere end 70 containere stående på et lager i Shenzen, fordi den amerikanske kunde ikke er villige til at betale de forhøjede fragtpriser.

LÆS OGSÅ: Just-in-time må vige for just-in-case forsyningskæder

Fragt bliver nu handlet på auktion
En stor del af prispresset hænger sammen med flaskehalse i de globale transportkæder. Mange detailkæder har langtidskontrakter med shippingrederier, men presset på transportkæderne betyder, at en stor del af shipping-aftalerne i dag sker på spot-markedet. Michael Vang, der er analytiker hos President Capital Management Corp., udtaler til mediet Fortune: ”Auktionspræget prissætning kan fortsætte indtil det kinesiske nytår i februar 2022”.

Den forudsigelse er mange købere af fragt enig i. Mere end halvdelen af 3000 tyske virksomheder undersøgt af det tyske Association of German Chambers of Industry and Commerce svarer, at de forventer, at forsyningsproblemerne vil fortsætte ind i 2022.

De sårbare transportkæder
En kæde er som bekendt ikke stærkere end det svageste led. Der er noget, der tyder på, at de globale forsyningskæder, som er bygget op over de sidste årtier, nu viser sig at være for sårbare. Alt ser ud til at være i spil, og der foregår massive omrokeringer af og i containermarkedet, shippingruter, havne, luftcargo, truckingruter, togruter og selv distributionscentre.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

14.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

Er dit lager klar til Black Friday? Her er de kritiske punkter, der kræver fokus nu

13.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

5 fordele ved lagerautomation

13.11.2025Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

13.11.2025ECK – Ejnar C. Kjeldsen A/S

Sponseret

RFID behøver ikke være kompliceret

11.11.2025SCM.dk

Nordjyllands lagerlokaler bliver hurtigt lejet ud i takt med lavt nybyggeri

11.11.2025SCM.dk

Efterspørgslen efter moderne logistikejendomme stiger i Aarhus

10.11.2025SCM.dk

Maersk åbner gigantisk logistikcenter i Malaysia

10.11.2025WITRON Group

Sponseret

50 percent less workforce - 50 percent fewer truck trips

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Implementer - certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer med den internationale certificering i informationssikkerhed, ISO/IEC 27001 Lead Implementer.

Dato

17.11.2025

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI and IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
AQAP-2110 Internal Auditor (English)

The AQAP-2110 standard is a superstructure to ISO 9001 - the general Quality System Management standard. AQAP-2110 is “NATO quality assurance requirements for design, development and production”, and the purpose of the standard is: “Requirements, which, if applied appropriately, provide confidence in the Supplier’s capability to deliver products that conform to Acquirer contract requirements.”

Dato

17.11.2025

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27005 Diplomkursus - bliv skarp til risikovurdering af informationssikkerhed!

På dette kursus får du hjælp til at lave en risikovurdering med ISO 27005, som er med til at sikre det optimale niveau af foranstaltninger i din organisation i forhold til organisationens informationssikkerhed.

Dato

18.11.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27005 diplomkursus - bliv skarp til risikovurdering af informationssikkerhed!

På dette kursus får du hjælp til at lave en risikovurdering med ISO 27005, som er med til at sikre det optimale niveau af foranstaltninger i din organisation i forhold til organisationens informationssikkerhed.

Dato

18.11.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn