Derfor vil det globale forsyningskaos vare ved laaaang tid endnu

Den globale forsyningskrise skabt af pandemien burde have været en midlertidig affære. Nu ser det ud som om, den vil fortsætte langt ind i 2022 i takt med, at delta-varianten af covid-19 fortsætter med at lukke fabrikker ned og forstyrre de globale transportkæder.

Der er travlt i Long Beach-havnen ved Los Angeles, lige som der er i alle større havne over hele verden. De globale transportkæder er ramt af kaos, og det stopper ikke i den nærmeste fremtid. Arkivfoto..

29.09.2021

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

I skrivende stund ligger der mere end 60 kæmpestore containerskibe i kø ud for Los Angeles-havnen Long Beach for at komme til kajs og losse containere til videre distribution til de mange amerikanske forbrugere og virksomheder, der utålmodigt venter på deres meget forsinkede varer.

Situationen er ikke unik for Long Beach, et lignende scenario udspiller sig i mange af havnene i Nordamerika, Asien og Europa. Kaster man et blik på rederiet HHM's oversigt får man et detaljeret overblik over status i mange af de store havne i verden. Havnekapaciteterne – og de bagvedliggende intermodal-løsninger, der skal håndtere og transportere de mange containere videre ind i landet, kan simpelthen ikke følge med den voldsomme strøm af varer. Som i høj grad er drevet af nedlukningsramte forbrugere, der ikke kan gå i butikker, men i stedet køber stort ind via e-handel.

LÆS OGSÅ: Mere gennemsigtighed vil gavne globale transportkæder

Mangler, prisstigninger og lange leveringstider
Producenter verden over mangler råvarer og kritiske komponenter. De skal ovenikøbet betale høje priser for varerne og acceptere meget lange leveringstider. Samtidig skal mange betale rekordhøje fragtrater på fem til 10 gange prisen i maj 2020 for at få plads på containerskibe – eller toge eller fly. Skibene er så for at føje spot til skade som hovedregel mange uger forsinkede.

”Vi kan ikke få nok komponenter, vi kan ikke få containere, og priserne er røget gennem taget”, fortæller Christopher Tse, CEO for det Hong Kong-baserede Musical Electronics Ltd., til mediet Fortune.

Det samme gælder for mange danske producenter på tværs af mange brancher. Råvarer som træ, stål og jern er en stor mangelvare og stikker en kæp i hjulet for mange virksomheders evne til at imødekomme den efterspørgsel, som for en del branchers vedkommende er kraftigt stigende.

Prishop på 50 procent er ikke usædvanlig for mange råvarer eller grundkomponenter, og det belaster – i den udstrækning at virksomhederne ikke når eller kan forhøje salgspriser på det færdige produkt - naturligvis marginerne i de færdige produkter.

Auktionspræget prissætning kan fortsætte indtil det kinesiske nytår i februar 2022.

Michael Vang, analytiker hos President Capital Management Corp.

Dominoeffekter plager de globale kæder
De kinesiske myndigheder håndhæver en hård kurs over for delta-varianten og lukker hårdt ned på virksomheder, havne og regioner, hvor der opstår smitte. I august måned lukkede de kinesiske myndigheder kæmpehavnen Ningbo i to uger efter, at en enkelt havnemedarbejder var teste positiv for delta-varianten.

Den slags nedlukninger skaber store forstyrrelser af de globale forsyningskæder med domino-effekter, der hurtigt spreder sig over hele verden.

Det taiwanesisk baserede shippingrederi Evergreen Marine Corp., som er verdens syvende største containerrederi, udtalte på et investormøde den 20. august: ”Hvis pandemien ikke bliver effektivt inddæmmet, kan alvorlige flaskehalse i havne bliver en ny normal”.

Eksempler på effekter
Det globale forsynings- og fragtkaos skaber mange afledte negative effekter som for eksempel:

• Verdens største producent af cykler taiwanesiske Giant Manufacturing Co. har annonceret prisstigninger forårsaget af stigende indkøbspriser.
• Den Hong Kong-baserede kaffemaskineproducent Town Ray Holdings Ltd. hamstrer varer og bygger lager af kritiske komponenter til et års forbrug, fordi deres produktion er 100 procent afhængig af mere end 100 forskellige komponenter. Mangler én komponent, så står hele produktionen stille.
• I Vietnam har verdens næststørste producent af sko og beklædning fået tilladelse til at lade medarbejderne sove på fabrikkerne i bestræbelsen på at følge med efterspørgslen.
• Toyota Motor Corp. meddelte i august, at virksomheden vil skære kapaciteten med 40 procent, fordi de mangler forsyninger som for eksempel halvledere.
• I Storbritannien kæmper virksomheder med rekordlave lagre samtidig med, at forbrugerpriser stiger med den højeste takt siden november 2017.
• Mange tyske virksomheder kæmper med mangel på plast, metaller, halvledere og andre varer, og det kan aflæses i Ifo Institutes tillidsindikator, der er faldende.
• Den kinesiske logistikoperatør World-Beater International Logistics Co. fortæller, at en af deres kunder har mere end 70 containere stående på et lager i Shenzen, fordi den amerikanske kunde ikke er villige til at betale de forhøjede fragtpriser.

LÆS OGSÅ: Just-in-time må vige for just-in-case forsyningskæder

Fragt bliver nu handlet på auktion
En stor del af prispresset hænger sammen med flaskehalse i de globale transportkæder. Mange detailkæder har langtidskontrakter med shippingrederier, men presset på transportkæderne betyder, at en stor del af shipping-aftalerne i dag sker på spot-markedet. Michael Vang, der er analytiker hos President Capital Management Corp., udtaler til mediet Fortune: ”Auktionspræget prissætning kan fortsætte indtil det kinesiske nytår i februar 2022”.

Den forudsigelse er mange købere af fragt enig i. Mere end halvdelen af 3000 tyske virksomheder undersøgt af det tyske Association of German Chambers of Industry and Commerce svarer, at de forventer, at forsyningsproblemerne vil fortsætte ind i 2022.

De sårbare transportkæder
En kæde er som bekendt ikke stærkere end det svageste led. Der er noget, der tyder på, at de globale forsyningskæder, som er bygget op over de sidste årtier, nu viser sig at være for sårbare. Alt ser ud til at være i spil, og der foregår massive omrokeringer af og i containermarkedet, shippingruter, havne, luftcargo, truckingruter, togruter og selv distributionscentre.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Er det tid til at opgradere jeres truckflåde? Traigo_i sætter helt nye standarder

SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHAEFER samarbejder med Coop om et af Europas største automatiserede distributionscentre

Relateret indhold

24.10.2025KUKA Nordic AB

Sponseret

Innovative koncepter til fremtidens produktion: Mobil robotteknologi hos KRONE

22.10.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Geek+ robotter effektiviserer moderne lagerdrift

22.10.2025BITO Storage Systems Nordic A/S

Sponseret

Black Friday: Sådan forbereder du dit lager til det store shoppekaos

20.10.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Lithium-ION er lykken i Løgstør

20.10.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Er det tid til at opgradere jeres truckflåde? Traigo_i sætter helt nye standarder

16.10.2025SCM.dk

Ny portal hjælper med kompensation for emballageaffald

10.10.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

09.10.2025STILL Danmark A/S

Sponseret

Robotstøvsugeren KEMARO gør industrien renere - helt af sig selv!

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Engelsk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

27.10.2025

Sted

Odense

Dansk Standard
Kursus
NIS2 i kommuner - vejen til compliance med afsæt i ISO 27001

På dette todages kursus klæder vi kommunale ledere og nøglemedarbejdere på til at forstå, planlægge og realisere arbejdet med NIS 2-compliance. Vi giver indblik i, hvordan arbejdet kan inspireres af ISO/IEC 27001, og hvordan en pragmatisk tilgang gør det muligt at opnå højere sikkerhed, der er forankret i driften.

Dato

27.10.2025

Sted

CodeNode, Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
Risk Management

Uanset din virksomheds type eller størrelse, vil du møde interne eller eksterne risici, som skal vurderes og håndteres således, at de ikke får uforudsete konsekvenser for din virksomhed - og derfor er risk management en forankret del af ISO-standarderne.

Dato

27.10.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Kursus
EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af miljøledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 14001:2015.

Dato

27.10.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Microsoft Security Update

Hold dig opdateret med hvordan du vedvarende beskytter din virksomhed mod cybertrusler med Microsoft Security.

Dato

27.10.2025

Tid

11:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 13485 - lær om kvalitetsledelse for medicinsk udstyr

På dette 2 dages kursus præsenteres ISO 13485 Kvalitetsledelse for medicinsk udstyr - samt koblingen til kvalitetsledelsesstandarden, ISO 9001, og relevant EU lovgivning. Endvidere inddrages ISO 14155 klinisk afprøvning og ISO 14971 risikoledelse.

Dato

28.10.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn