Desperat mangel på containere i Asien

Det absolut største problem i container shipping lige nu er den radikale mangel på tomme containere i nøgleområder, og det gælder særlig Asien. Der er udsigt til, at problemet vil fortsætte ind i januar eller længere.

Der er alvorlig ubalance af containere mellem Asien og Europa-Nordamerika, og der er risiko for, at containerbalancen først er på plads engang i februar måned eller senere. Arkivfoto..

17.12.2020

SCM.dk

Der er blevet sejlet så enorme mængder af gods fra Asien til Europa og USA i den seneste periode, at det har skabt ubalance i fordelingen af containere på verdenskortet. Containere – tomme som fyldte – hober sig op i vestlige havne og lagerpladser, mens arealerne til tomme containere i Asien er fyldt med luft.

Det driver spotmarkedsprisen for containertransport op i historiske niveauer lige nu - sådan lyder det fra analysehuset Sea-Intelligence i en pressemeddelelse.

Effekten er et stort pres på de mange virksomheder, der har behov for containerfragt i rette tid til rette pris, og mange stiller sig selv spørgsmålet: Hvornår vil manglen på containere være løst? Hvor længe skal dette dog vare?

Sea-Intelligence har i en dugfrisk analyse forsøgt at svare på det spørgsmål, og deres svar er ikke opmuntrende løsning for de mange virksomheder, der har behov for at få flyttet deres varer mellem kontinenterne.
Analysehuset har estimeret den globale container mængde og den globale forsendelsesvolumen. De har dernæst fastlagt tidshorisonten for læsning af en container i Asien, transport til destination, losning af varer og returtransport til afskibningsstedet i Asien. Analytikerne har dernæst sammenholdt det med Container Trade Statistics (CTS) efterspørgselsdata og det potentielle stødpudelager af tomme containere tilgængelige i Asien.

Resultatet er en modellering af tomme containere tilgængelige i Asien. De har dernæst modelleret for fire forskellige strategier, som containerrederierne kan gøre brug for at løse mangelsituationen.

Ét af strategiscenariaene åbner op for en mulighed for, at mangelsituationen kan blive løst i januar måned 2021. Det indebærer, at rederierne både køber nye containere og aggressivt repositionerer containerne. Det er også ifølge Sea-Intelligence præcis den strategi, som rederierne i øjeblikket forfølger. Men denne strategi skaber markante problemer for back-haul shippers, altså de lastbiler der transporterer containere over land til og fra containerhavne. De kan simpelthen ikke følge med. Der er derfor en risiko for, at containerbalancen først er på plads engang i februar måned eller senere.

- PBH

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

09.09.2025Norris Print-Tech A/S

Sponseret

Ringscanner i fjervægtsklassen

09.09.2025SCM.dk

Carl Ras tredobler kapaciteten på centrallageret med ny Autostore

03.09.2025Element Logic Danmark

Sponseret

Mød Element Logic på HI-messen 2025 – og mød morgendagens fuldautomatiske lagerautomationsløsninger

01.09.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

31.08.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

26.08.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Fra eksterne krav til moderne lagerstyring hos Urtegaarden

26.08.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

FreeBee A/S skaber et mere sikkert arbejdsmiljø med ny halvautomatiseret lagerløsning

24.08.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ergonomi og driftssikkerhed i ét – kom og prøv Traigo48 i realistiske rammer

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

RELEX Solutions
Messe
RELEX Solutions at NRF

RELEX Solutions is heading to NRF 2025: Retail's Big Show Europe to showcase how our agentic AI transforms retail supply chain planning. Visit us at booth M-087!

Dato

16.09.2025

Sted

NRF 2025, Paris Expo Porte de Versailles

Dansk Standard
Kursus
Intern audit af et miljø- og kvalitetsledelsessystem

Få redskaber til at planlægge og udføre intern audit af din organisations ledelsessystem indenfor kvalitet og/eller miljø! På kurset får du styrket din forståelse af audit som værktøj til evaluering og forbedring af ledelsessystemet samt trænet din grundlæggende værktøjskasse som auditor.

Dato

16.09.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale P Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense