Desperat mangel på containere i Asien

Det absolut største problem i container shipping lige nu er den radikale mangel på tomme containere i nøgleområder, og det gælder særlig Asien. Der er udsigt til, at problemet vil fortsætte ind i januar eller længere.

Der er alvorlig ubalance af containere mellem Asien og Europa-Nordamerika, og der er risiko for, at containerbalancen først er på plads engang i februar måned eller senere. Arkivfoto..

17.12.2020

SCM.dk

Der er blevet sejlet så enorme mængder af gods fra Asien til Europa og USA i den seneste periode, at det har skabt ubalance i fordelingen af containere på verdenskortet. Containere – tomme som fyldte – hober sig op i vestlige havne og lagerpladser, mens arealerne til tomme containere i Asien er fyldt med luft.

Det driver spotmarkedsprisen for containertransport op i historiske niveauer lige nu - sådan lyder det fra analysehuset Sea-Intelligence i en pressemeddelelse.

Effekten er et stort pres på de mange virksomheder, der har behov for containerfragt i rette tid til rette pris, og mange stiller sig selv spørgsmålet: Hvornår vil manglen på containere være løst? Hvor længe skal dette dog vare?

Sea-Intelligence har i en dugfrisk analyse forsøgt at svare på det spørgsmål, og deres svar er ikke opmuntrende løsning for de mange virksomheder, der har behov for at få flyttet deres varer mellem kontinenterne.
Analysehuset har estimeret den globale container mængde og den globale forsendelsesvolumen. De har dernæst fastlagt tidshorisonten for læsning af en container i Asien, transport til destination, losning af varer og returtransport til afskibningsstedet i Asien. Analytikerne har dernæst sammenholdt det med Container Trade Statistics (CTS) efterspørgselsdata og det potentielle stødpudelager af tomme containere tilgængelige i Asien.

Resultatet er en modellering af tomme containere tilgængelige i Asien. De har dernæst modelleret for fire forskellige strategier, som containerrederierne kan gøre brug for at løse mangelsituationen.

Ét af strategiscenariaene åbner op for en mulighed for, at mangelsituationen kan blive løst i januar måned 2021. Det indebærer, at rederierne både køber nye containere og aggressivt repositionerer containerne. Det er også ifølge Sea-Intelligence præcis den strategi, som rederierne i øjeblikket forfølger. Men denne strategi skaber markante problemer for back-haul shippers, altså de lastbiler der transporterer containere over land til og fra containerhavne. De kan simpelthen ikke følge med. Der er derfor en risiko for, at containerbalancen først er på plads engang i februar måned eller senere.

- PBH

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

25.11.2025Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

AI forbedrer predictive maintenance på svært tilgængelige dele

24.11.2025SCM.dk

Belgiske hospitaler indfører AutoStore-anlæg

19.11.2025SCM.dk

Verdens første elektriske 4x4 RoRo-traktor klar til havnene

19.11.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Digitalt overblik gav Sydkystens Automatik kontrol over materialeforbruget

16.11.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

14.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

Er dit lager klar til Black Friday? Her er de kritiske punkter, der kræver fokus nu

13.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

5 fordele ved lagerautomation

13.11.2025Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle