DI kører hårdt på imod klimaneutral transport

En ny fremskrivning fra Boston Consulting Group (BCG) viser, at de nuværende politiske tiltag – inklusiv kilometerafgiften – ikke er tilstrækkelige til at nå Danmarks CO2-mål for sektoren i 2045.

DI´s grønne Advisory Board, der består af topfolk i transportsektoren og erhvervslivet, har gennem et år arbejdet på deres bud på, hvordan transportsektoren bliver CO2-neutral i 2045. Marianne Dahl, der er Managing Director og Partner i BCG, har været forperson for boardet. Foto: BCG..

14.07.2023

SCM.dk

DI´s grønne Advisory Board, der består af topfolk i transportsektoren og erhvervslivet, har gennem et år arbejdet på deres bud på, hvordan transportsektoren bliver CO2-neutral i 2045.
Marianne Dahl, der er Managing Director og Partner i BCG, har været forperson for boardet:

”Med anbefalingerne kan vi reducere udledningerne fra transportsektoren med 42 millioner ton yderligere CO2 end Regeringens nuværende politik og ambitioner ligger op til frem mod 2045. Advisory Boardet viser en gangbar vej til en klimaneutral transportsektor – det er mere ambitiøst end klimamålene! Vi er en meget bred skare fra det danske erhvervsliv og fra transportsektoren, som står bag anbefalingerne. Nu er det op til politikerne at gøre dem til virkelighed, hvis de ligesom os ønsker en helt grøn transportsektor”.

En af de helt store udledere for sektoren er det, der bliver hældt i tanken, når vi kører. Derfor er det også her, at der bør sættes først og størst ind. Konkret foreslår Advisory Boardet at alle grønne brændstoffer – også kaldet drivmidler – bliver afgiftsfritaget. For det grønne valg skal være lettere at træffe, end det er i dag, både for den tunge transport og for personbiler, og der hjælper en lavere pris gevaldigt på vej.

Karsten Lauritzen, branchedirektør i DI Transport, siger:

”I DI Transport anbefaler vi regeringen at sætte sig som mål, at transportsektoren skal være klimaneutral i 2045. Vejen dertil er at gøre det billigere og nemmere at vælge grønt til. Advisory boardet har lavet et rigtigt godt arbejde med anbefalinger til, hvordan det kan lade sig gøre!”.

”Vi har brug for at være effektive, når det kommer til klimaforandringer. I forhold til transportsektoren, så er det mest effektive, at staten investerer i at gøre det attraktivt at køre grønt. Pisken er allerede fremme, og det rykker altså ikke tilstrækkeligt. Der mangler en gulerod for, at det rigtigt batter, og det har både klimaet og regeringen brug for, hvis klimamålene skal nås. Her er et bud på en samlet pakke, som kan få transportsektoren hele vejen”.

Advisory Boardet har lavet 24 anbefalinger indenfor 4 temaer;

• Rygvind til grønne køretøjer,
• Hurtigere indfasning af grønne drivmidler,
• Mindre spild og energieffektiv godstransport
• Flere grønne muligheder for den enkelte.

80 procent af udledningerne fra transportsektoren kommer fra vejtransporten.

Læs også: Et stærkt Danmark står over for ny geopolitisk æra

2/3 dele af udledningen på vejene sker fra personbiler, 1/3 fra lastbiler, busser og varebiler til sammen. For at øge incitamentet til at køre grønt, foreslår Advisory Boardet også, at afgiftsfritagelser på køb af elbiler og elektriske varebiler bliver fastfrosset på 2023-niveau frem til 2030 og ikke stiger, som det ellers er vedtaget.
Hvis de 24 anbefalinger bliver gennemført, giver det en CO2-reduktion svarende til hele Danmarks CO2-udledning i 2023.

En klimaneutral transportsektor i 2045 vil kræve 17 TWh energi udover det allerede forventede energibehov. Det svarer til energien fra godt seks gange Kriegers Vindmølleparker. Til sammenligning blev der i hele 2022 produceret 19 TWh fra vindmøller.

- PiB

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

21.11.2025PALOMAT

Sponseret

Den NYE PALOMAT® Inline Elektrisk er landet: 100% fleksibilitet - 70% lavere energiforbrug

19.11.2025SCM.dk

Kvinder forbedrer kulturen i mandsdominerede fag

17.11.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Linerless labels: Fremtidens fleksible løsning

14.11.2025SCM.dk

Ørsted når målet: 98 procent lavere CO2-udledning

14.11.2025SCM.dk

Organisationer jubler over europæisk regelforenkling

14.11.2025SCANLOX ApS

Sponseret

To gode dage med besøg fra AGILOX

14.11.2025SCM.dk

Regler spænder ben for dem, der vil skabe mere natur

13.11.2025SCM.dk

Tidligere forsvarschef Peter Bartram indtræder i Baso Groups bestyrelse

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby

STILL Danmark A/S
Messe
GRAND OPENING!

Still Danmark inviterer til Åbent Hus I nyt showroom i Kolding

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Essen 32, 6000 Kolding