Drivmiddelleverandør har haft et elektrisk 2023
OK’s transportteam ser tilbage på et begivenhedsrigt 2023, hvor der for alvor blev igangsat nye initiativer, særligt på området for e-mobilitet til den tunge transport
Claus Skipper, OK’s nye markedschef. Foto: OK
Eldrevne lastbiler indtog en større del af markedet i 2023. Der er sket betydelige fremskridt med den begyndende elektrificering af den tunge transport. Ifølge tal fra Bilstatistik blev der i de første seks måneder af 2022 indregistreret 42 nye el-lastbiler i Danmark. I samme periode i 2023 var dette tal vokset til 156 nye el-lastbiler. Det er næsten en firdobling i antallet af nye el-lastbiler på de danske veje.
OK har også mærket den stigende interesse for el-ladeløsninger til den tunge transport, og det er bestemt en positiv udvikling, lyder det fra mangeårig markedschef Henrik Dehn, der nu er konsulent på e-mobilitet til den tunge transport for OK.
”Kunderne er begyndt at vise interesse for mulighederne og henvender sig aktivt til os for at høre, hvad vi kan tilbyde. El-ladeløsningerne var for eksempel et stort emne på Transport 2023, hvor vi havde mange gode dialoger med kunder og forretningsforbindelser om vores fælles vej videre mod en mere bæredygtig transportsektor”, siger Henrik Dehn, som i år 2023 kunne meddele, at energiselskabet var klar med el-ladeløsninger til tung transport:
"Vi er på en spændende rejse med vores kunder, og vi lytter til deres ønsker og behov, så det glæder os, at vi i 2023 fik indviet den første af seks planlagte el-ladestandere. Selvom transportvirksomhederne overvejende kommer til at oplade derhjemme, er det vigtigt, at vi får placeret vores el-ladestandere af hensyn til, hvor vores kunder ønsker at oplade på farten”.
For en måned siden åbnede den første el-ladestander ved OK’s truckstation i Taulov. I det nye år kommer der også el-ladestandere i Korsør, Køge, Randers, Aarhus og Høje Taastrup.
År 2023 blev også året, hvor Claus Skipper overtog ledelsen af OK Transport efter Henrik Dehn, og hvor OK formåede at fastholde en stærk markedsposition.
”Det er en fornøjelse at være kommet til OK, og det glæder mig, at vi formår at fastholde vores position i et marked, hvor der sker fundamentale ændringer. Vi forstår godt de problemstillinger vores kunder står overfor, og vi vil være med dem hele vejen – uanset hvilket drivmiddel, der er tale om”, siger Claus Skipper, OK’s markedschef og fortsætter:
”I OK forpligter vi os til at levere den sidste dråbe brændstof. I årene frem vil der stadig være mange transportvirksomheder, som ikke har mulighed for at køre på el, og dem skal vi naturligvis være der for. Og samtidig intensivere vores indsats for at støtte kunderne i overgangen til eldrift”.
Læs også: Nyt vigtigt skridt om grøn global skibsfart
I slutningen af juni udvidede OK med et truckanlæg i et af landets helt store logistikknudepunkter ved truckstationen i Padborg. Ved anlægget er der kommet en ny forpagter til kiosken, som lukkede ned tidligere på året. De eksisterende bygninger huser nu både cafédrift og overnatningsmuligheder.
/ PiB