Du skal både bruge EDI og API i din b2b-integration

Der er mange måder at integrere dataflowet i et forsyningskædenetværk mellem to eller mange parter. EDI og API er to af de dominerende typer, og de vil ofte begge to være relevante. EDI er god til de mange, API er god til mere avancerede funktioner. Sådan lyder budskabet fra to integrationsnørder, som de selv kalder sig.

To integrationseksperter mener, at både EDI og API er effektive integrationsteknologier, og at mange virksomheder ofte med fordel kan gøre brug af begge teknologier. Arkivfoto..

12.12.2021

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Mikkel Iversen fra Venzo Connect og Dennis Zachariassen fra BizBrains er konkurrenter. De hjælper begge virksomheder med at integrere data mellem systemer. De mødte hinanden til et langhåret integrationsarrangement, talte sammen og blev begge enige om, at de sjældent havde mødt en person, der havde så meget passion for noget så teknisk som integration af data. De har siden flere gange optrådt sammen på webinarer, hvor de deler ud af deres viden og erfaring.

Hovedbudskaberne i deres fælles webinar ”API vs. EDI - hvad er fremtiden for B2B-processer og -data?” var, at begge typer af integration er effektive, og at mange virksomheder ofte med fordel kan gøre brug af begge teknologier.

”EDI og OIO er den gode gamle integrationsteknologi, der er meget standardiseret. Den er gennemprøvet og effektiv til integration med et stort antal kunder, leverandører eller samarbejdspartnere. Ulempen ved EDI er, at den kan være teknisk svær for nogle partnere at etablere”, fortæller Dennis Zachariassen.

Han bliver suppleret af Mikkel Iversen: ”API er mindre standardiseret, men til gengæld mere fleksibelt og meget lettere at tilpasse til særlige løsninger, hvor der er brug for en specifik funktionalitet”.

Læs også: Tre trin til bedre integrationer i din forsyningskæde

51 procent bruger begge dele
De to oplægsholdere afholder en simpel og hurtig afstemning på webinaret, hvor webinar-deltagerne svarer på om, de bruger EDI eller API eller begge dele – eller ingen af delene. Til deres integration.

Afstemningsresultatet er:

• 51 procent bruger både API og EDI.
• 35 procent bruger (kun) EDI.
• 9 procent bruger (kun) API.
• 5 procent bruger ingen af delene.

Undersøgelsen overholder naturligvis ingen statistiske gyldighedskriterier, men det kan vel alligevel godt give et fingerpeg. Resultaterne går i hvert fald godt i tråd med de to eksperters budskab om, at teknologierne supplerer hinanden godt, og at mange virksomheder vil være godt tjent med at anvende begge dele sideløbende.

Jeg forventer, at Digital Integration Hub vil fungere som hjertet i data- og proceseksekvering i fremtiden, og der vil være rig mulighed for både at gøre brug af EDI b2b og API’er

Mikkel Iversen

EDI er sprællevende
De to eksperter lister fire grundlæggende kendetegn ved integrationer. De kan være:

• En løs kobling.
• Synkron/asynkron.
• Forskellige beskedtyper.
• Standard/tilpasset kundeformat.

EDI er ifølge Dennis Zachariassen ’sprællevende’ og er kendetegnet ved at være dokumentbaseret (ordre, faktura, følgeseddel, fragtbrev etcetera), asynkront (køre via mellemled som for eksempel AS2, AS4, EDI provider, SFTP eller andet) og baseret på standarder (som for eksempel Peppol, UBL, EDIFACT eller andet).

Han tilføjer fire beskrivelser af EDI, som han så for øvrigt og med et glimt i øjet mener, at EDI har til fælles med musikbandet DAD. Det er:

• Stort i 90’erne.
• Er her stadig – til manges overraskelse.
• Enkelt koncept, men det virker.
• Lidt for langhåret for nogle.

Endelig fremhæver Dennis Zachariassen en inderlig anbefaling: ”Flyt support af integration væk fra it-afdelingen og over i kundeservice-afdelingen. Gør supporten ens på tværs af API og EDI og find et standardsystem til at understøtte support”.

API er let at implementere
API er ifølge Mikkel Iversen præget af sådan cirka de modsatrettede kendetegn end EDI, nemlig:

• Let at implementere
• Web native
• Meget få fælles formater.
• Tilpassede løsninger.
• Synkron kommunikation.

”Nye teknologier som cloud-teknologi og ikke mindst det Gartner-inspirerede begreb Digital Integration Hub åbner op for rigtig spændende anvendelse af API, hvor vi kommer tættere på alle virksomheders drøm om en fuldt integreret værdikæde med ’seamless’ integration af applikationer. En Digital Integration Hub er et sted, hvor du kan gemme, berige og modulere dine data til brug for integrationer og realtids analyser af dine forretningsgange”, fortæller Mikkel Iversen og slutter af:

”Jeg forventer, at Digital Integration Hub vil fungere som hjertet i data- og proceseksekvering i fremtiden, og der vil være rig mulighed for både at gøre brug af EDI b2b og API’er”.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

15.09.2025SCM.dk

Dansk teknologi skal gøre rumrobotter selvkørende og pålidelige

15.09.2025SCM.dk

Elektrificering kan styrke både klima, økonomi og arbejdspladser i EU

11.09.2025Consit A/S

Sponseret

Trade365 – Nøglen til en effektiv forsyningskæde

09.09.2025SCM.dk

Fra fremtidsvision til værktøjskasse – AI er flyttet ind i hverdagen

09.09.2025SCM.dk

Russiske hackere går målrettet efter vestlige logistikaktiviteter

04.09.2025SCM.dk

AI rykker fra skrivebordet ind i maskinrummet

02.09.2025SCM.dk

AI og cybersikkerhed sætter dagsordenen på Technomania

01.09.2025SCM.dk

Dansk cybersikkerhed indtager internationalt niveau

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Root cause analysis is used to improve process and product quality, minimize safety risks, and meet regulatory requirements.

Dato

16.09.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 Foundation

Lær hvordan direktivets krav implementeres effektivt med afsæt i ledelsesstandarderne ISO 27001 og ISO 22301

Dato

17.09.2025

Sted

København

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ligestilling, Diversitet og Ledelsessystemet Introduktion til DS 5001 og ISO 30415

Ligestilling og diversitet er for alvor kommet på virksomhedernes dagsorden og flere studier peger på, at et strategisk fokus på emnet skaber robuste virksomheder, tilfredse medarbejdere og bedre bundlinjer. Med andre ord er der god grund til at have et stærkt fokus på diversitet, men hvordan får man hjulpet udviklingen og virksomhedskulturen i den rigtige retning.

Dato

17.09.2025

Sted

Odense

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27002 diplomkursus - træf de rigtige foranstaltninger

På dette kursus får du hjælp til at træffe de rigtige foranstaltninger med ISO 27002, og bliv bedre til at kvalificere og udpege de handlinger, der er nødvendige for din virksomheds informationssikkerhed

Dato

17.09.2025

Sted

Nyborg Strand, Østerøvej 2, 5800 Nyborg

Bredana Axcite A/S
Seminar
Velkommen til SCM-dagen 2025

- banebrydende muligheder, innovative teknologier og effektive processer i Microsoft Dynamics 365 Supply Chain Management og Axcite Supply Chain modulerne

Dato

17.09.2025

Tid

09:00

Sted

AI Innovation House i Vejle

Dansk Standard
Webinar
Bliv en del af Dansk Standards SDG-netværk

Vil I være med til at sætte handling bag ordene og gøre en reel forskel med FN’s verdensmål? Så kom og hør, hvordan Dansk Standards SDG-netværk kan give jer den nødvendige indsigt og inspiration til at arbejde strategisk og målrettet med verdensmålene i jeres organisation. I bliver introduceret til en praktisk guide, der gør det lettere at omsætte ambitioner til konkret handling – uanset hvor langt I er i processen.

Dato

17.09.2025

Tid

09:30

Sted

Online på Teams