Dymak digitaliserer global sourcing med fine resultater og bedre dataintegration
Med en fælles global platform og stærk dataintegration har Dymak fået bedre indsigt, effektive processer og et solidt fundament for fremtiden.
Dymak HQ - Glintholmvej, 5260 Odense C. Foto: Dymak
Dymak er en international virksomhed med hovedsæde i Danmark, specialiseret i sourcing og rådgivning inden for private label-løsninger til gartnerier og retail. Med over 25 års erfaring og kontorer i bl.a. Kina, Vietnam, Holland og Nordamerika har Dymak udvidet forretningen til også at omfatte detailsegmentet.
Fragmenterede systemer bremsede væksten
Inden samarbejdet med Fellowmind stod Dymak over for en række udfordringer. Virksomheden havde forskellige versioner af Dynamics AX i brug – AX 2012 i Kina og AX 2009 i resten af organisationen – samt en del andre egenudviklede applikationer, hvilket resulterede i ineffektive arbejdsgange og begrænset indsigt i data. Samtidig var datamodellen ikke skalerbar, og det var vanskeligt at genbruge data og måle produktperformance på tværs af organisationen.
Fælles platform og standardiserede processer
Fellowmind har hjulpet Dymak med at samle forretningen på én global platform baseret på Dynamics 365 Finance & Operations, og med at tilpasse systemet til nye standard operating procedures (SOPs) for en ensartet og effektiv processtyring. En ny intern webløsning gør det nemt at finde og genbruge tidligere succesfulde produkter. Hele løsningen er blevet implementeret uden at afvige fra tidsplanen eller budgettet.
Vi synes selv, det var unikt, at vi lykkedes med den både tids- og budgetmæssige plan. Den holdt hele vejen igennem projektet, hvilket vidner om et stærkt samarbejde mellem Dymak og Fellowmind. Susanne, Fellowminds projektleder, var stærk til at holde tingene på sporet. Vi havde gode folk til rådighed, når vi havde brug for dem – og prioriteten var der.
Niels Henrik Egebjerg, CIO i Dymak
Den samlede løsning inkluderer desuden Dynamics 365 Commerce, som understøtter Dymak’s interne processer, og i næste fase af projektet vil udgøre fundamentet for Dymak Connect - en digital samarbejdsplatform, som tilbyder Dymak’s kunder rådgivning og indsigt.
Power BI og Microsoft Fabric er også en del af løsningen, som sikrer stærk dataintegration og visuel forretningsindsigt på tværs af organisationen – fra sourcing til salg. Dette giver Dymak mulighed for at træffe databaserede beslutninger i realtid og reagere hurtigere på ændringer i markedet.
Klarhed og forankring gennem SOPs
De nye SOPs er blevet implementeret parallelt med systemet og har sikret en fælles måde at arbejde på i hele organisationen. Ifølge Niels Henrik Egebjerg var det både en stor forandring og en nødvendig indsats:
Det skaber klarhed globalt over, hvordan vi arbejder igennem forsyningskæden fra fabrik til kunde. Det var en stor forandring for organisationen, der gik hånd i hånd med systemimplementeringen.
Niels Henrik Egebjerg, CIO i Dymak
Et centralt resultat af denne tilgang er en forbedret produktstyring, hvor muligheden for genbrug af eksisterende designs og data skaber mere effektivitet og mindre spild.
Supply chain med kontrol og kundetilpasning
Dymaks supply chain-strategi kombinerer centraliseret indkøb med lokal tilstedeværelse og global rækkevidde. Virksomheden har egne folk i alle sourcinglande, som står for kvalitetskontrol og opfølgning på produktionen.
"Det er ikke vores egne fabrikker, men vi indgår aftaler med fabrikker, som vi ved kan levere kvalitet. Vi definerer, hvad de skal producere, og vi står for både kvalitetskontrol og logistik – hele vejen til slutkunden," forklarer Niels Henrik Egebjerg.
Kvalitet sikret gennem hele værdikæden
For at sikre høj kvalitet har Dymak etableret robuste kvalitetskontrolprocesser:
- Inspektioner på fabrikkerne udføres af egne medarbejdere
- Samarbejde med nøje udvalgte fabrikker med dokumenteret kvalitet
- Tæt produktdefinition og scope for at sikre kundetilpassede løsninger
- Fuldt logistisk ansvar fra produktion til slutlevering
Denne kontrol gør det muligt at levere præcist tilpassede produkter af høj kvalitet – på tværs af kontinenter.
Foto: Dymak
Effektiv logistik med fælles system og tidligt overblik
Med den nye platform har Dymak fået langt bedre indsigt i virksomhedens data og processer. Virksomheden arbejder nu ud fra ét fælles system, som giver fuldt overblik over hele værdikæden – fra sourcing til slutkunde.
"Der er ingen tvivl om, at vores mulighed for dataindsigt er styrket markant," siger Niels Henrik Egebjerg.
Det nye system har givet Dymak bedre styring og gennemsigtighed i logistikken. Tidligere skete koordineringen sent i processen – i dag har alle relevante medarbejdere adgang til realtidsdata tidligt i forløbet.
Vi har meget hurtigere og mere direkte indsigt i, hvor produkterne er i processen, og vi har ét system at arbejde ud fra. Før var vi mere adskilte – nu har vi overblikket meget tidligere.
Niels Henrik Egebjerg, CIO i Dymak
Solidt fundament for fremtiden
Med den nye platform har Dymak et stærkt fundament og et helt nyt sæt af værktøjer, som forventes at gøre en markant forskel i fremtiden. Her spiller især Power Platformen og Microsoft Copilot en central rolle, da de giver Dymak mulighed for hurtigt at udnytte AI-fordele næsten direkte “ud af boksen”.
Vi har nu fået en fælles platform, og en platform som giver Dymak nye muligheder for at anvende AI i alle processer ved brug af Copilot. Det kommer til at bidrage til ’operational excellence’ og sikre vores medarbejdere flere gode dage på arbejde. A good day at work er vores formål og har været en helt central ambition gennem hele projektet.
Niels Henrik EgebjergCIO i Dymak
Kontakt
Jesper Refning
Director, ERP
+45 44 22 18 16
jesper.refning@fellowmind.dk