E-handel udfordrer distributionsnetværk

E-handel forandrer alt i disse år, og det gælder også virksomhedernes distributionsnetværk. Det er en kunst at levere til privatkunder inden for måske seks timer, kontrollere omkostninger og CO2-udledning samt måske endda tilbyde gratis levering og returnering.

Tesco satser stort på e-handel i England og har blandt andet åbnet for afhentning af e-handelsvarer ved udvalgte undergrundsstationer. Foto: Tesco..

18.08.2014

SCM.dk

Smartphonen og tablet-pc’en er kommet til byen. Udstyret med GPS og permanent internetforbindelse rydder smartphonen og tabletten bordet i mange industrier, og det gælder ikke mindst i detailsektoren, hvor den fuldstændig har sat agendaen de sidste par år. Det har skabt the Connected Age, hvor alle altid er online. Amazon er den virksomhed, der tydeligst viser hvilken vej, vinden blæser inden for detail.

Læs også: Hurtigere og billigere levering fra Walmart

Amazons vision er at være stedet, hvor hvem som helst kan finde og købe hvad som helst og få det bragt hvor som helst hen – mange steder endda som samme-dags-levering. Den vision så måske for få år siden ud til at være lige lovlig ambitiøs, men aktører i alle dele af detailsektoren i både Nordamerika, Europa og Asien må nu sande, at Amazon i kraft af sine digitale satsninger er en seriøs konkurrent – og også en stærk drivkræft for, at mange detailaktører nu sætter turbo på udvikling af e-handel og såkaldt omnichannel. Verdens største e-handelskoncern kinesiske Alibaba og konkurrenten Tencent sørger for at sætte mindst lige så meget fart og innovation på e-handelsscenen i Kina, som Amazon, eBay og Google formår i Vesten.

Jeff Bezos står i spidsen for Amazon, der fortsat er en af de drivende kræfter i udviklingen af e-handel. Foto: Amazon..

Omnichannel er sammensmeltningen af traditionel detailhandel via butikker med e-handel og er en konsekvens af the Connected Age, og det kræver en omformulering af detailstrategier. De nye strategier skal understøtte og løfte alle kanaler for at imødekomme ”the connected consumer” med de ønskede varer eller serviceydelser på det tidspunkt og det sted, kunderne måtte ønske det. ”Kunden er konge” gælder mere end nogensinde for detailsektoren.

Teknologisk innovation
”Der er mange faktorer, der spiller ind for den gode omnichannel eksekvering, men teknologisk innovation er måske den vigtigste årsag til, at Amazon i dag er førende inden for e-handel og en seriøs konkurrent for mange detailvirksomheder. Amazon bygger sin it-arkitektur og applikationer på basis af forretningsstrategier - og på omkostningsbillige platforme med avancerede teknologier. Amazons customer relationship management er baseret på sofistikeret business intelligence og analyseværktøjer, som giver virksomheden værdifuld viden om kundernes demografi og adfærd, der igen gør Amazon i stand til at forsyne kunderne med ofte overraskende præcise købsanbefalinger og en exceptionel serviceoplevelse”, fortæller den erfarne SCM-konsulent Rick Sherman, som blandt andet har bidraget til udviklingen af SCOR-modellen og stiftelsen af the Supply Chain Council, til rapporten Omni-Channel Supply Chain In Focus 2014 fra eyefortransport.

Amazon anvender også avanceret teknologi til fulfilment, der gør virksomheden i stand til at optimere ordrefulfilment og leveringsalternativer i realtid samt reoptimere aggregerede ordrer i løbet af dagen, så virksomheden opnår det mest omkostningseffektive svar på efterspørgsel og levering. It spiller en absolut hovedrolle, når detailvirksomheden skal have forretningssucces med omnichannel.

Læs også: Distribution af fødevarer kræver høj leveringskvalitet

Men kan rene online aktører som Amazon i længden konkurrere med fysiske butikker, der formår at løfte den digitale infrastruktur og levere bekvemmelighed, digitale oplevelser på butiksgulvet og samtidig konkurrere på prisen? Den moderne kunde ønsker helt enkelt at købe en vare fra detaillisten, og at købet efter eget valg kan foregå per smartphone, tablet, butik eller pc, og de ønsker selv at kunne vælge tid og sted for levering. Den trend har fået betegnelsen multichannel eller omnichannel. Det er dog endnu de færreste detailvirksomheder, der kan levere det, så det er endnu for tidligt at spå om omnichannel-bølgen kan dæmme op for Amazon-bølgen.

Butik som lager
Det engelske e-handelsmarked er et af de mest modne og udviklede i verden, og her er det kæder som Tesco, Argos og John Lewis, der har førertrøjen på. Peter Baker er en af Englands førende eksperter på detailsektoren og omnichannel fulfilment. Han er Visiting Fellow ved Cranfield School of Management, konsulent og en efterspurgt foredragsholder ved internationale universiteter.

<p>”It spiller en hovedrolle, når detailvirksomheden skal have forretningssucces med omnichannel” </p>

Rick Sherman, Director, CSCMP

”Vindermodellen på det engelske detailmarked for både food og non-food ser i øjeblikket ud til at være anvendelse af fysiske butikker som lagerenheder for både den fysiske handel og e-handel. E-handelskunder bestiller varer på nettet, og e-handelsvirksomhederne plukker varerne ude i butikkerne og leverer til kundens adresse, eller kunden kommer selv til butikken og afhenter den bestilte vare. Fordelen ved den model er, at lagrene er tæt på kunderne, at butikkerne allerede eksisterer og derfor repræsenterer en god udnyttelse af eksisterende aktiver, og at butikkerne generelt lagerfører alle produkter. Ulempen er, at det ikke er muligt at styre 100 procent om en vare er tilgængelig på butikshylden i det øjeblik, e-handelskunden køber varen. To andre potentielle ulemper kan være, at der bliver mere trafik på butiksgangene, og at p-pladser ved butikkerne kan være begrænsede”, fortæller Peter Baker.

Tre infrastruktur-strategier
Der er ifølge Peter Baker grundlæggende tre infrastruktur- eller netværksstrategier for omnichannel:

  • Regionale distributionscentre: Én mulighed er at plukke og levere internet- og mobiltelefonordrer på og fra eksisterende regionale DC’er. Det reducerer behovet for ekstra lagerbygninger samtidig med, at detailvirksomheden både kan levere til kundens adresse eller til lokale butikker, hvor kunden kan afhente ordren. Men de geografiske zoner kan dog være ganske store, og det gør levering relativt ineffektivt. En anden ulempe er, at eksisterende regionale DC’er er designet til pluk samt håndtering af hele paller og ikke pluk samt håndtering af små ordrestørrelser til mange forskellige modtagere. Er der også tale om et mix af frosne, kølede og tempererede varer, bliver plukke- og ordrekonsolideringsprocessen ekstra kompleks.
  • Butikker: En anden mulighed er at plukke ordren i butikken og levere varen med varevogne baseret på butikkens område til kundens ønskede leveringsadresse. Modellen udnytter eksisterende butikker, som er placeret tæt på kunden, hvilket også giver en høj effektivitet i leveringsprocessen.
  • E-fulfilment centre: En tredje mulighed er lagre dedikerede til puk og håndtering af e-handelsordrer. Tesco har for eksempel etableret en række e-fulfilment centre i Londonområdet. Lagrene har fordelen af at være designet til e-handelsordremønsteret, og varer kan blive reserveret i det øjeblik, kunden bestiller varen. Ulempen er, at leveringsdistancen kan være lang, og det er derfor mest effektivt at etablere e-fulfilment centre i tætbefolkede områder.

Der er sket meget med Amazon siden etableringen af det første kontor i 1994. Foto: Amazon..

Tescos model i Danmark?
Et hold danske logistikeksperter fra Logio Consulting var i efteråret 2013 på besøg på ét af Tescos e-fulfillment centre blandt andet for at vurdere om og hvordan, Tescos erfaringer kan overføres til den danske detailhandelsscene. Konsulenterne konkluderer: ”Det er et interessant spørgsmål om, man kan overføre Tescos forretningsmæssige tilgang til danske forhold. Det er som så meget andet ikke et sort-hvidt spørgsmål”. De tre konsulenter lister en række parametre, der har indflydelse, og som man bør tage med i overvejelserne:

  • Markedet. Greater London har cirka 13,5 millioner indbyggere, hvorimod Storkøbenhavn kun har cirka 1,5 millioner. Det giver et andet forretningsgrundlag.
  • Infrastruktur og transportmønstre/-vaner. I London rejser fire millioner mennesker dagligt med tog og kan udnytte tiden til at shoppe på tablets eller smartphones imens.
  •  Rammebetingelser. Der er markante forskelle i lønninger, skatter/afgifter, bygnings- og brandreglement, arbejdsmiljølovgivning m.v.
  • Eje/leje – outsourcing m.v. Tesco havde valgt at have hele operationen, centrene og distributionsbilerne som en inhouse komptence.
  • Lastbæreren. Ens lastbærere (plastkasse) har stor indflydelse på graden af mulig automatisering og effektiv håndtering i hele kæden.

”Man kan absolut lære noget af Tesco og opgaveløsningen i en engelsk kontekst. Men man kan ikke sige, at løsninger, der giver god mening i England, også vil gøre det i Danmark. Det vil kræve et detaljeret forarbejde at vurdere, hvilken infrastrukturløsning, der vil give god mening for en e-handelsmodel i en dansk kontekst. Forarbejdet bør munde ud i en forretningsplan, der inddrager alle relevante forhold og skaber et solidt beslutningsgrundlag. Man bør som minimum forholde sig til rammebetingelser, infrastruktur, marked, volumen, sortiment, logistikstrategi, investeringsmuligheder, krav til ROI, OPEX og ikke mindst hvilket servicekoncept-/niveau, man ønsker”, lyder det fra konsulenterne.

Descartes

Sponseret

Toldbehandling fra Descartes - en del af den digitale forsyningskæde

PlanEven

Sponseret

Optimering af indkøbsprocesser med ordreportal

Relateret indhold

10.10.2024SCM.dk

Investeringsprogram reducerer leveringstider for europæisk-byggede maskiner

10.10.2024SCM.dk

Nyt klimasyn er ukendt for mange virksomheder

07.10.2024Norris Print-Tech A/S

Sponseret

Zebra ET60W og ET65W Windows industri-tablets

03.10.2024Norris Print-Tech A/S

Sponseret

Zebra DS4678 trådløs 2D scanner

03.10.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Et langvarigt samarbejde om den bedste lagerstyring

03.10.2024SCM.dk

Ejendomsudvikler opkøber Danmarks største logistikcenter fra DSV Group

30.09.2024Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

Hvordan behovet for hastighed skabte en grønnere løsning

30.09.2024Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

Klar til lights out?

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Brother Nordic A/S
Messe
Scanpack 2024, Göteborg

I Göteborg deltager vores svenske kolleager i Skandinaviens førende fagmesse inden for emballage.

Dato

22.10.2024

Tid

10:00

Sted

Svenska mässan, Göteborg

Consafe Logistics
Webinar
Unlock AI to Boost Warehouse Efficiency

Lager & Transport Logistikmagasinet invites you to a webinar with Linda Frygell, Group Product and Partner Manager at Consafe Logistics, where she will share insights on how cutting-edge AI technology is transforming warehouse management and logistics.

Dato

23.10.2024

Tid

13:00

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Leanværktøjer

Dette kursus, som også er et diplommodul, er målrettet dig, der har brug for en værktøjskasse i arbejdet med implementering af Lean i både private og offentlige virksomheder.

Dato

24.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Agile projekter - online - aften

Vil du lære at lede agile projekter professionelt og effektivt? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få indsigt i agile værktøjer og kompetencer i agil projektledelse.

Dato

24.10.2024

Tid

17:00

Sted

Online

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Ledelse og facilitering

Vil du være god til at facilitere møder, workshops, projekter og lignende? Og vil du kunne understøtte relationelle processer, der skaber værdi, mening og ønsket effekt?

Dato

25.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bredana Axcite A/S
Webinar
Få overblik over alt på et sted med Production Floor Execution

Webinaret for jer, der udfordres af for meget spildtid, mangelfuld registrering af tids- og materialeforbrug og/eller upræcise kostpriser

Dato

30.10.2024

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus