E-handel udfordrer distributionsnetværk

E-handel forandrer alt i disse år, og det gælder også virksomhedernes distributionsnetværk. Det er en kunst at levere til privatkunder inden for måske seks timer, kontrollere omkostninger og CO2-udledning samt måske endda tilbyde gratis levering og returnering.

Tesco satser stort på e-handel i England og har blandt andet åbnet for afhentning af e-handelsvarer ved udvalgte undergrundsstationer. Foto: Tesco..

18.08.2014

SCM.dk

Smartphonen og tablet-pc’en er kommet til byen. Udstyret med GPS og permanent internetforbindelse rydder smartphonen og tabletten bordet i mange industrier, og det gælder ikke mindst i detailsektoren, hvor den fuldstændig har sat agendaen de sidste par år. Det har skabt the Connected Age, hvor alle altid er online. Amazon er den virksomhed, der tydeligst viser hvilken vej, vinden blæser inden for detail.

Læs også: Hurtigere og billigere levering fra Walmart

Amazons vision er at være stedet, hvor hvem som helst kan finde og købe hvad som helst og få det bragt hvor som helst hen – mange steder endda som samme-dags-levering. Den vision så måske for få år siden ud til at være lige lovlig ambitiøs, men aktører i alle dele af detailsektoren i både Nordamerika, Europa og Asien må nu sande, at Amazon i kraft af sine digitale satsninger er en seriøs konkurrent – og også en stærk drivkræft for, at mange detailaktører nu sætter turbo på udvikling af e-handel og såkaldt omnichannel. Verdens største e-handelskoncern kinesiske Alibaba og konkurrenten Tencent sørger for at sætte mindst lige så meget fart og innovation på e-handelsscenen i Kina, som Amazon, eBay og Google formår i Vesten.

Jeff Bezos står i spidsen for Amazon, der fortsat er en af de drivende kræfter i udviklingen af e-handel. Foto: Amazon..

Omnichannel er sammensmeltningen af traditionel detailhandel via butikker med e-handel og er en konsekvens af the Connected Age, og det kræver en omformulering af detailstrategier. De nye strategier skal understøtte og løfte alle kanaler for at imødekomme ”the connected consumer” med de ønskede varer eller serviceydelser på det tidspunkt og det sted, kunderne måtte ønske det. ”Kunden er konge” gælder mere end nogensinde for detailsektoren.

Teknologisk innovation
”Der er mange faktorer, der spiller ind for den gode omnichannel eksekvering, men teknologisk innovation er måske den vigtigste årsag til, at Amazon i dag er førende inden for e-handel og en seriøs konkurrent for mange detailvirksomheder. Amazon bygger sin it-arkitektur og applikationer på basis af forretningsstrategier - og på omkostningsbillige platforme med avancerede teknologier. Amazons customer relationship management er baseret på sofistikeret business intelligence og analyseværktøjer, som giver virksomheden værdifuld viden om kundernes demografi og adfærd, der igen gør Amazon i stand til at forsyne kunderne med ofte overraskende præcise købsanbefalinger og en exceptionel serviceoplevelse”, fortæller den erfarne SCM-konsulent Rick Sherman, som blandt andet har bidraget til udviklingen af SCOR-modellen og stiftelsen af the Supply Chain Council, til rapporten Omni-Channel Supply Chain In Focus 2014 fra eyefortransport.

Amazon anvender også avanceret teknologi til fulfilment, der gør virksomheden i stand til at optimere ordrefulfilment og leveringsalternativer i realtid samt reoptimere aggregerede ordrer i løbet af dagen, så virksomheden opnår det mest omkostningseffektive svar på efterspørgsel og levering. It spiller en absolut hovedrolle, når detailvirksomheden skal have forretningssucces med omnichannel.

Læs også: Distribution af fødevarer kræver høj leveringskvalitet

Men kan rene online aktører som Amazon i længden konkurrere med fysiske butikker, der formår at løfte den digitale infrastruktur og levere bekvemmelighed, digitale oplevelser på butiksgulvet og samtidig konkurrere på prisen? Den moderne kunde ønsker helt enkelt at købe en vare fra detaillisten, og at købet efter eget valg kan foregå per smartphone, tablet, butik eller pc, og de ønsker selv at kunne vælge tid og sted for levering. Den trend har fået betegnelsen multichannel eller omnichannel. Det er dog endnu de færreste detailvirksomheder, der kan levere det, så det er endnu for tidligt at spå om omnichannel-bølgen kan dæmme op for Amazon-bølgen.

Butik som lager
Det engelske e-handelsmarked er et af de mest modne og udviklede i verden, og her er det kæder som Tesco, Argos og John Lewis, der har førertrøjen på. Peter Baker er en af Englands førende eksperter på detailsektoren og omnichannel fulfilment. Han er Visiting Fellow ved Cranfield School of Management, konsulent og en efterspurgt foredragsholder ved internationale universiteter.

<p>”It spiller en hovedrolle, når detailvirksomheden skal have forretningssucces med omnichannel” </p>

Rick Sherman, Director, CSCMP

”Vindermodellen på det engelske detailmarked for både food og non-food ser i øjeblikket ud til at være anvendelse af fysiske butikker som lagerenheder for både den fysiske handel og e-handel. E-handelskunder bestiller varer på nettet, og e-handelsvirksomhederne plukker varerne ude i butikkerne og leverer til kundens adresse, eller kunden kommer selv til butikken og afhenter den bestilte vare. Fordelen ved den model er, at lagrene er tæt på kunderne, at butikkerne allerede eksisterer og derfor repræsenterer en god udnyttelse af eksisterende aktiver, og at butikkerne generelt lagerfører alle produkter. Ulempen er, at det ikke er muligt at styre 100 procent om en vare er tilgængelig på butikshylden i det øjeblik, e-handelskunden køber varen. To andre potentielle ulemper kan være, at der bliver mere trafik på butiksgangene, og at p-pladser ved butikkerne kan være begrænsede”, fortæller Peter Baker.

Tre infrastruktur-strategier
Der er ifølge Peter Baker grundlæggende tre infrastruktur- eller netværksstrategier for omnichannel:

  • Regionale distributionscentre: Én mulighed er at plukke og levere internet- og mobiltelefonordrer på og fra eksisterende regionale DC’er. Det reducerer behovet for ekstra lagerbygninger samtidig med, at detailvirksomheden både kan levere til kundens adresse eller til lokale butikker, hvor kunden kan afhente ordren. Men de geografiske zoner kan dog være ganske store, og det gør levering relativt ineffektivt. En anden ulempe er, at eksisterende regionale DC’er er designet til pluk samt håndtering af hele paller og ikke pluk samt håndtering af små ordrestørrelser til mange forskellige modtagere. Er der også tale om et mix af frosne, kølede og tempererede varer, bliver plukke- og ordrekonsolideringsprocessen ekstra kompleks.
  • Butikker: En anden mulighed er at plukke ordren i butikken og levere varen med varevogne baseret på butikkens område til kundens ønskede leveringsadresse. Modellen udnytter eksisterende butikker, som er placeret tæt på kunden, hvilket også giver en høj effektivitet i leveringsprocessen.
  • E-fulfilment centre: En tredje mulighed er lagre dedikerede til puk og håndtering af e-handelsordrer. Tesco har for eksempel etableret en række e-fulfilment centre i Londonområdet. Lagrene har fordelen af at være designet til e-handelsordremønsteret, og varer kan blive reserveret i det øjeblik, kunden bestiller varen. Ulempen er, at leveringsdistancen kan være lang, og det er derfor mest effektivt at etablere e-fulfilment centre i tætbefolkede områder.

Der er sket meget med Amazon siden etableringen af det første kontor i 1994. Foto: Amazon..

Tescos model i Danmark?
Et hold danske logistikeksperter fra Logio Consulting var i efteråret 2013 på besøg på ét af Tescos e-fulfillment centre blandt andet for at vurdere om og hvordan, Tescos erfaringer kan overføres til den danske detailhandelsscene. Konsulenterne konkluderer: ”Det er et interessant spørgsmål om, man kan overføre Tescos forretningsmæssige tilgang til danske forhold. Det er som så meget andet ikke et sort-hvidt spørgsmål”. De tre konsulenter lister en række parametre, der har indflydelse, og som man bør tage med i overvejelserne:

  • Markedet. Greater London har cirka 13,5 millioner indbyggere, hvorimod Storkøbenhavn kun har cirka 1,5 millioner. Det giver et andet forretningsgrundlag.
  • Infrastruktur og transportmønstre/-vaner. I London rejser fire millioner mennesker dagligt med tog og kan udnytte tiden til at shoppe på tablets eller smartphones imens.
  •  Rammebetingelser. Der er markante forskelle i lønninger, skatter/afgifter, bygnings- og brandreglement, arbejdsmiljølovgivning m.v.
  • Eje/leje – outsourcing m.v. Tesco havde valgt at have hele operationen, centrene og distributionsbilerne som en inhouse komptence.
  • Lastbæreren. Ens lastbærere (plastkasse) har stor indflydelse på graden af mulig automatisering og effektiv håndtering i hele kæden.

”Man kan absolut lære noget af Tesco og opgaveløsningen i en engelsk kontekst. Men man kan ikke sige, at løsninger, der giver god mening i England, også vil gøre det i Danmark. Det vil kræve et detaljeret forarbejde at vurdere, hvilken infrastrukturløsning, der vil give god mening for en e-handelsmodel i en dansk kontekst. Forarbejdet bør munde ud i en forretningsplan, der inddrager alle relevante forhold og skaber et solidt beslutningsgrundlag. Man bør som minimum forholde sig til rammebetingelser, infrastruktur, marked, volumen, sortiment, logistikstrategi, investeringsmuligheder, krav til ROI, OPEX og ikke mindst hvilket servicekoncept-/niveau, man ønsker”, lyder det fra konsulenterne.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Lejeløsninger styrker resiliens og giver ro i maven

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

24.05.2024SCM.dk

SCM Agendaen – Det gode ERP-projekt

24.05.2024SCM.dk

Millioner skal sætte fart på cirkulær plast og ESG-udvikling

23.05.2024Zetes

Sponseret

Mediq benytter lagerløsning ZetesMedea for optimeret plukkeproce

23.05.2024Axacon A/S

Sponseret

Tjek om jeres manuelle processer er for dyre

21.05.2024KNAPP A/S

Sponseret

Hvad er intralogistik?

17.05.2024SCM.dk

Verdion køber kæmpe grund til nyt lager i Sverige

02.05.2024SCM.dk

Intelligente logistikløsninger til produktion af insektprotein

02.05.2024N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Bliv godt beskyttet med nye Linde-modeller

Jobmarked

Se alle

Körber Supply Chain DK A/S

Spare Parts Engineer

Vil du kombinere din passion for tekniske produkter med din erfaring inden for salg af reservedele? Har du enestående erfaring inden for kundeservice, samt er du stærk i opbygning og vedligeholdelse af stærke kunderelationer? Så er det dig, vi søger til vores dynamiske Spare Parts team!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværkssikkerhed

Vil du opkvalificere dine færdigheder inden for netværkskommunikation? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at sikre virksomhedens netværk mod angreb.

Dato

26.08.2024

Tid

13:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Udviklingsmetoder og udviklingsprocesser

Vil du styrke dine kompetencer inden for systematiske metoder til analyse, design og implementering af objektorienterede systemer? Så er dette kursus, som også er et diplommodul, interessant for dig.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektstrategi og -organisation

Skal du til at lede projekter, – eller gør du det allerede? Så tilmeld dig kurset Projektstrategi og –organisation, som også er et diplommodul, og få indblik i virksomheders og organisationers værdiskabelse, udviklingsfaser og meget mere.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Fra specialist til leder

Vil du have mere viden om de krav, der stilles til ledere i erhvervslivet? Og vil du udvikle dine ledelseskompetencer? Så tag dette kursus, som også er et diplommodul modul, og få sat fokus på dit potentiale i overgangen fra rollen som specialist til rollen som leder.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup