Efter juleræs buldrer e-handlen stadig derudad

Mens forventningerne til e-handlen var høje i november og december, var resultaterne endnu højere. Tendensen fortsætter stærkt ind i 2021, hvor hver tredje netbutik forventer et mindst dobbelt så stort salg i første kvartal i år i forhold til året før.

Den danske nethandel har taget fart under coronanedlukningerne. Arkivfoto..

22.02.2021

SCM.dk

77 procent af netbutikker oplevede fremgang i deres salg i 2020’s fjerde kvartal sammenlignet med året før. Det viser Dansk Erhvervs E-handelsbarometer.

”Dykker vi ned i tallene, kan vi se, at fremgangen var ganske markant. 13% har mindst fordoblet omsætningen ift. Q4 2019, og samlet har næsten halvdelen af netbutikkerne mindst haft en vækst på 50 procent. Der har virkelig været smæk på”, siger Niels Ralund, E-handelsdirektør i Dansk Erhverv, i en pressemeddelelse.

Læs også: Amazon snubler ind på svenske e-handelsmarked

Kun otte procent af netbutikker noterede, at de oplevede tilbagegang.

Eventyret stopper ikke her

Samtidig viser E-handelsbarometeret, at forventningerne fortsat er høje ude blandt netbutikkerne. Knap 7 ud af 10 forventer, at salget i første kvartal 2021 bliver større end 2020, og hele hver tredje forventer, at salget bliver mindst 50 procent større. 

”Det lyder måske voldsomt, men jeg tror absolut, at det er realistisk. Der er desværre ikke meget, der peger i retning af en større genåbning af den fysiske detailhandel, og samtidig ved vi fra analyser, at når først forbrugerne har handlet online, så fortsætter de. Det betyder, at mange af de nye kunder, der er med til at drive væksten, vil blive hængende – også når de kan handle i de fysiske butikker igen”, siger Niels Ralund.    

Læs også: B2B E-handel er i fremgang

Men samtidig viser tallene, at det hele ikke liv og glade dage. For dette kvartal forventer ti procent en negativ udvikling, hvor det i 2020’s fjerde kvartal kun var tre procent.

“Det understreger, at markedet stadig er præget af store udsving. Mange oplever markant vækst, mens andre - eksempelvis i oplevelsesindustrien – er hårdt ramt”, siger Niels Ralund.

Kilde: Dansk Erhverv

- KCP

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

24.11.2025GS1 Denmark

Sponseret

Nu kommer det – passet der holder digital snor i alle produkter

21.11.2025PALOMAT

Sponseret

Den NYE PALOMAT® Inline Elektrisk er landet: 100% fleksibilitet - 70% lavere energiforbrug

19.11.2025SCM.dk

Kvinder forbedrer kulturen i mandsdominerede fag

17.11.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Linerless labels: Fremtidens fleksible løsning

14.11.2025SCM.dk

Ørsted når målet: 98 procent lavere CO2-udledning

14.11.2025SCM.dk

Organisationer jubler over europæisk regelforenkling

14.11.2025SCANLOX ApS

Sponseret

To gode dage med besøg fra AGILOX

14.11.2025SCM.dk

Regler spænder ben for dem, der vil skabe mere natur

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby

STILL Danmark A/S
Messe
GRAND OPENING!

Still Danmark inviterer til Åbent Hus I nyt showroom i Kolding

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Essen 32, 6000 Kolding

Dansk Standard
Kursus
Revision af ISO 9001:2026 – bliv klædt på til de kommende ændringer

Få overblik over de vigtigste ændringer i revisionen af ISO 9001, og hvad de betyder for dig, der arbejder med kvalitetsledelse i hverdagen. På kurset får du indsigt i ændringerne, forståelse for tankerne bag revisionen samt konkrete input til, hvordan du kan komme på forkant med de nye krav.

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Online

AGR
Webinar
Chain reactions: The spark behind smarter supply chain decisions

Supply chain: The hidden link in financial success

Dato

25.11.2025

Tid

14:30

Sted

Online on LinkedIn