En rejseguide for lager- og logistikansvarlige
At bevæge sig rundt og flytte ting fra sted til sted. At lede efter ting og papirer. Det er dyrt og besværligt. For tid er penge. I Danmark er tid endda rigtig mange penge på grund af vores relativt høje lønniveau. Derfor er det de mest digitaliserede og automatiserede, der placerer sig i overhalingsbanen. Der hvor man kan give konkurrenterne baghjul.
En effektiv lagerstyringsløsning med kontrol over placeringer gør det nemmere at finde varer på lageret for NiceHair og har har på samme tid lettet arbejdsbyrden for lagermedarbejderne. Foto: MiR..
Digitalisering og automatisering af et lager behøver ikke være en stor jordomrejse. Man kan starte i det små, og rejsen kan gøres i små etaper. Her er en trin for trin guide til logistikautomation, udviklet af to danske virksomheder, der til daglig optimerer processer hos alt fra produktionsvirksomheder til detailhandel og hospitaler. Hvor transportrobotter fra MiR i Odense frigiver menneskelige ressourcer ved at overtage flyt af gods fra A til B, minimerer den mobile WMS-løsning fra Tasklet Robots i Aalborg fejl på lageret ved at digitalisere dataindsamlingen ved hjælp af stregkoder.
Etape 1: Involver dem, der flytter noget
Kortlæg hvordan materialer og emner bevæger sig rundt i jeres produktion.Tal med de ansatte om, hvordan og hvor på arbejdspladsen arbejdstid frigjort af automation bedst kan bruges, og hvordan de ser muligheder for at skabe et sundere arbejdsmiljø.
Strukturer og digitalisér data ved at installere et Mobile Warehouse Management System. Integrer det med jeres ERP-system, hvis I bruger sådan et. Denne proces har en meget opryddende effekt, viser erfaringerne hos de mere end 1300 virksomheder i 36 lande, som Tasklet siden 2008 har gjort i stand til at indsamle lagerdata digitalt - direkte fra en håndholdt stregkodescanner og ind i virksomhedens ERP-system.
Læs også: MiR og Logitrans går sammen om at udvikle autonome palleløftere
Etape 2: Sæt gaffeltrucks på pension
Lease eller køb nogle autonome mobile robotter (AMR). Lær robotterne at finde rundt på arbejdspladsen ved at vise dem rundt eller upload et blueprint af dit produktionslayout direkte til brugerfladen. Så kan de fremadrettet huske indretningen og beregne de hurtigste ruter. Virksomheder i mere end 60 lande har allerede anskaffet sig sammenlagt 7000 mobile robotter fra danske MiR til at transportere varer i virksomheder af enhver slags.
Oplær operatører og truckførere i robotbetjening og andre opgaver, så du kan nedbringe antallet af potentielt farlige trucks på arbejdspladsen: Tal fra amerikanske Occupational Safety and Health Administration fortæller, at der alene i USA sker 35.900 alvorlige arbejdsulykker årligt og 85 dødsfald for medarbejdere, der arbejder med manuelle pallestablere og gaffeltrucks.
Etape 3: Udtænk rutenettet
Opret stoppesteder for dine AMR’er f.eks. med palleracks, så robotterne let kan hente og aflevere paller med komponenter eller varer. Træk på de erfarne medarbejdernes viden om, hvor flaskehalse oftest opstår, så I kan tilrettelægge rammerne for et godt flow.
Etape 4: Lad data styre dine vareflyt
Skaf nogle stregkodescannere, så en lagermedarbejder med få manøvrer på en håndholdt stregkodescanner kan registrere blandt andet modtagelse, flytning og pluk af varer direkte ind i virksomhedens ERP-system. Så kan de mobile robotter også rykke: De aktiveres nemlig direkte fra de håndholdte stregkodescannere til at foretage den interne transport af varer. ERP-systemet indeholder data om, hvor på lageret eller i produktionen, robotterne skal flytte de specifikke varer eller emner hen. Dermed slipper virksomhederne for at bemande gaffeltrucks og palleløftere med løntunge medarbejdere, som i stedet kan bruge tiden på mere værdiskabende arbejde.
Etape 5: Læn dig tilbage
- og nyd, at logistikken ikke går i stå; Ingen behøver at stå og vente på emner, selvom kollegaen holder en velfortjent pause. Oplev din gennemløbstid og leveringstid blive kortere, og at medarbejdertrivslen stiger.
- PiB