England vil testkøre førerløse lastbiler

Lastbiler uden chauffør kan både spare penge og trængsel på vejene. De engelske myndigheder vil snart teste mulighederne.

Snart kan man måske se "transportkonvojer" som denne på de britiske veje. Førerløs kolonnekørsel skal testes i løbet af dette år. .

09.03.2016

SCM.dk

Tilbage i december fremlagde den britiske Department for Transport (DfT) muligheden for et forsøg med førerløse lastbiler. Med forsøget ville DfT undersøge, om der var potentiale for et chaufførløst system for lastbilerne på de engelske motorveje – og hvordan systemet ville påvirke trafikken. Det skriver mediet CIPS.

Læs også: Cybertruslen findes også i transportsektoren

Nu har en talsmand fra DfT bekræftet at testkørslen vil finde sted i 2016:

”Ny teknologi har potentialet til at skabe store forbedringer til fragtverdenen og Storbrittanien er i en unik position til at stå i spidsen for forsøgene af sammenkoblede og chaufførløse køretøjer”, udtaler DfT’s talsmand til CIPS.

En konvoj af lastbiler
Testkørslen skal foregå med to til seks lastbiler. De store køretøjer bliver linket elektronisk sammen, så de bevæger sig som en enhed, hvilket tillader dem at køre betydeligt tættere på hinanden end normalt. Dermed kan man mindske trængslen på vejene og samtidig reducere luftmodstanden for lastbilerne, som derved kan spare brændstof.

I forsøget vil konvojen blive styret af en enkelt chauffør i den forreste vogn, men alle lastbilerne vil dog have en person i førerhuset, der kan tage kontrollen, hvis noget ikke går som planlagt.

God idé – men der er også andre muligheder
I SCM-verdenen bringer nyheden om forsøget moderat glæde. Mike Danby, CEO i logistikvirksomheden Advanced Supply Chain, er glad for, at presset på logistikbranchen og behovet for ændringer bliver erkendt og handlet på. Han nævner stigende e-handel og stigende brændstofpriser som årsager til et øget pres på vejtransporten. Men han mener dog, at DfT også burde tænke i andre baner:  

”Førerløse lastbiler er kun en af mange muligheder regeringen har for at lette belastningen på transportindustrien. En anden mulighed er for eksempel at regeringen kunne give tilskud til en ordning, hvor chauffører fik tilbudt ekstra køreundervisning”, siger Mike Danby til CIPS.

Læs også: Renault vil reducere brændstofforbruget på lastbiler

Det er endnu ikke besluttet, hvor testkørslen af de førerløse lastbiler vil finde sted.

-CHM

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

18.12.2025Dematic

Sponseret

Dematic Integrates a Pallet AS/RS in Latest Expansion for Spanish Workwear Giant Velilla

12.12.2025SCM.dk

Nyt logistisk supercenter åbner i Ringsted

11.12.2025SCM.dk

JYSK åbner nyt distributionscenter i Italien i 2027

08.12.2025SCM.dk

Mobile robotter: Fra faste ruter til intelligent høj fleksibilitet

05.12.2025Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

AMR’er kræver volumen: sådan får du reel ROI på robotterne

04.12.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

04.12.2025SCM.dk

9 AGV’er servicerer på tiende år JYSKs distributionscenter i Danmark

02.12.2025SCM.dk

AI løfter lagerdrift fra automatisering til strategisk styrke

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle