Europæisk fokus på social dumping

EU-kommissionen er opmærksomme på udfordringerne i forbindelse med social dumping i bl.a. transportsektoren. Brancheorganisation er tilfreds.

Europa-Kommissionens formand, Jean-Claude Juncker, kom blandt andet rundt om social dumping i sin ”State of the Union”-tale til Parlamentet i sidste uge. Foto: European Commission Press.

14.09.2015

SCM.dk

”Vi bliver nødt til at fremskynde arbejdet for et fair og reelt pan-europæisk arbejdsmarked. Med fairness menes i den forbindelse fremme og bevarelse af borgernes frie bevægelighed som en fundamental rettighed i vores union, mens vi samtidig skal undgå tilfælde af misbrug og risiko for social dumping.”

Sådan sagde Europa-Kommissionens formand, Jean-Claude Juncker, i sin ”State of the Union”-tale til Europa-Parlamentet i sidste uge, skriver DTL – Danske Vognmænd.

Læs også: Transportminister til møde hos nordiske vognmænd

Dermed satte han fra Kommissionens side fokus på en af de største udfordringer i den europæiske transportbranche lige nu, nemlig social dumping, hvor specielt chauffører fra Østeuropa kører rundt i Unionen på sultelønninger og presser markederne i masser af vestlige lande, herunder Danmark.

Udtalelsen kom i forbindelse med et generelt blik på krisen i eurozonen, og for brancheorganisationen Nordic Logistics Association (NLA) er det godt nyt, at EU er opmærksomme på problemstillingen.

”EU-Parlamentet vil af med den praksis, der medfører urimelig konkurrence og ansporer til social dumpning i transportsektoren, så man kan sige, at EU samlet set har fuldt fokus på problemerne med social dumping. Jeg er ikke i tvivl om, at formanden mener det alvorligt, for et funktionsdueligt indre marked er hele forudsætningen for, at EU kan eksistere i længden,” siger foreningens direktør, Søren H. Larsen, til dtl.eu.

I sidste uge stemte Europa-Parlamentet også om en midtvejsevaluering af Kommissionens Hvidbog fra 2011 om Unionens transportpolitik. Betænkningen blev vedtaget med stort flertal med 502 stemmer for og 158 stemmer imod. 

Læs også: Stop for østeuropæiske chauffører

Betænkningen har til formål bl.a. at sikre juridisk klarhed og bedre implementering af regler vedrørende arbejdsforhold, arbejdstager- og velfærdsrettigheder, løn og social ansvarlighed, og høster ligeledes anerkendelse fra NLA.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

18.12.2025SCM.dk

Dansk model skal samle et grønt europæisk energisystem

16.12.2025SCANLOX ApS

Sponseret

AMR er mere end bare en trend

16.12.2025SCM.dk

Her er Europas bedste supply chain leder 2025

15.12.2025SCM.dk

EU om grøn strøm: Nyt udspil skal sænke elregningen og styrke uafhængigheden

11.12.2025SCM.dk

ESG-rapportering: Omnibussen er nu et skridt tættere på målstregen

10.12.2025SCM.dk

Global handel vokser fortsat trods masser af forstyrrelser

09.12.2025SCM.dk

Få det fulde overblik over forsyningskæden – direkte i din indbakke

09.12.2025SCM.dk

Farvel til 70 procent af datakrav i ESG-rapportering

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle