Europæiske e-forbrugere ønsker bæredygtig levering

Størstedelen af de europæiske forbrugere ønsker større bæredygtighed fra netbutikkerne – også når det gælder indpakning og forsendelse af pakker. Hele 93 procent vælger at handle i en netbutik alene ud fra de leveringsmuligheder, der er til stede. Det og mange andre tal er at finde i DHL Online Shopper Survey, der er en ny omfattende undersøgelse af den europæiske nethandel.

Størstedelen af de europæiske forbrugere ønsker større bæredygtighed fra netbutikkerne – også når det gælder indpakning og forsendelse af pakker. Hele 93 Procent vælger at handle i en netbutik alene ud fra de leveringsmuligheder, der er til stede. Foto: DHL..

30.11.2022

SCM.dk

"Forbrugerne har et stort fokus på bæredygtighed og derfor er det ikke underligt, at det også udmønter sig i de krav, de stiller til netbutikkerne. Det er i dag et konkurrence-parameter for netbutikker, at de kan tilbyde bæredygtige leveringsmuligheder, men hurtig levering er fortsat det, de fleste foretrækker”, siger Parvinder Tiwana, der er salgsdirektør i DHL Express i Danmark.

DHL eCommerce Solutions har spurgt 5.000 forbrugere på tværs af ni lande i Europa om deres vaner og præferencer, når de handler på nettet. Undersøgelsen giver et godt indblik i forbrugernes ønsker til præsentation af varer, betalings- og leveringsmuligheder. Dermed er den vigtig læsning for de danske netbutikker – særligt dem, der har kunder i udlandet. Og bæredygtighed bliver stadig vigtigere for europæiske forbrugere, mens leveringsudbyderens pålidelighed fortsat er i centrum.

Mere end 2/3 af alle europæiske forbrugere handler mindst én gang om måneden i en udenlandsk netbutik. Det skyldes primært, at omkring halvdelen (45 procent) søger et bestemt mærke eller produkt, de ikke kan få i deres hjemland. En ud af tre forbrugere (33 procent) handler i en udenlandsk webshop, fordi de kan få den ønskede vare til en lavere pris. Og omkring halvdelen (53 procent) af alle europæiske forbrugere ønsker ifølge den nye undersøgelse, at netbutikkerne bliver mere bæredygtige både hvad angår indpakning og levering.

Ønsker bæredygtighed
Flere end hver femte af de svenske forbrugere siger endda, at de altid vil betale mere for miljøvenlige leveringer. Tre ud af fem (58 procent) europæiske forbrugere er endda villige til at vente længere på de bestilte varer, hvis blot de bliver leveret på en mere bæredygtig måde. Dog er det væsentligste dog fortsat, hvor pålidelig logistikoperatøren er.

”Alene det at kunderne kan dirigere deres pakker hen, hvor de nemmest kan modtage dem, så vi ikke kører unødigt kan reducere vores CO2-aftryk – og gøre leveringen mere bæredygtig. Det hjælper et stort netværk af pakkebokse og ServicePoints også med”, siger Parvinder Tiwana.

Fravalg af butik
Den nye undersøgelse viser også, at ni ud af 10 (93 procent) af de europæiske forbrugere vælger netbutik ud fra hvilke leveringsmuligheder, der er. Det endda i en grad, hvor tre ud af fire (75 procent) forbrugere i Spanien, Sverige og Storbritannien har svaret, at de har fravalgt en netbutik, fordi deres foretrukne leveringsmulighed ikke var til stede. På europæisk plan er det to ud af fem (41 procent), der har fravalgt en butik, fordi leveringsmulighederne ikke var tilfredsstillende.

Læs også: Bæredygtig hjemmelevering i en usikker verden kræver innovation

Endelig spiller det også en kæmpe rolle for forbrugerne, at de gratis kan returnere en vare. Omkring halvdelen af potentielle europæiske kunder vil udelukke en netbutik, hvis den ikke tilbyder gratis returnering, og fire ud af fem (81 procent) foretrækker, at butikkerne sender en returlabel med, så de ikke selv skal printe.

”Nethandlen vokser hele tiden og forbrugernes behov ændrer sig med det. Vinderne bliver de netbutikker, der formår at omstille sig til forbrugernes ønsker og præferencer i takt med at de ændrer sig. Det behøver ikke koste ekstra at tilbyde eksempelvis bæredygtig levering, men har netbutikken det ikke som en mulighed, risikerer den at miste et salg. Dermed er det de små marginaler, der gør forskellen”, siger Parvinder Tiwana.

- PiB

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

09.09.2025Norris Print-Tech A/S

Sponseret

Ringscanner i fjervægtsklassen

09.09.2025SCM.dk

Carl Ras tredobler kapaciteten på centrallageret med ny Autostore

03.09.2025Element Logic Danmark

Sponseret

Mød Element Logic på HI-messen 2025 – og mød morgendagens fuldautomatiske lagerautomationsløsninger

01.09.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

31.08.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

26.08.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Fra eksterne krav til moderne lagerstyring hos Urtegaarden

26.08.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

FreeBee A/S skaber et mere sikkert arbejdsmiljø med ny halvautomatiseret lagerløsning

24.08.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ergonomi og driftssikkerhed i ét – kom og prøv Traigo48 i realistiske rammer

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 for topledelse og bestyrelsesmedlemmer

NIS2 kræver, at ledelse og bestyrelsesmedlemmer uddannes i grundlæggende cybersikkerhed. Fra store bøder og fratagelse af lederrollen kan blive konsekvensen for ledelsen, hvis der ikke er styr på sikkerheden, når NIS2 bliver implementeret i Danmark.

Dato

12.09.2025

Tid

09:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 for topledelse og bestyrelsesmedlemmer

NIS2 kræver, at ledelse og bestyrelsesmedlemmer uddannes i grundlæggende cybersikkerhed. Fra store bøder og fratagelse af lederrollen kan blive konsekvensen for ledelsen, hvis der ikke er styr på sikkerheden, når NIS2 bliver implementeret i Danmark.

Dato

12.09.2025

Tid

13:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

RELEX Solutions
Messe
RELEX Solutions at NRF

RELEX Solutions is heading to NRF 2025: Retail's Big Show Europe to showcase how our agentic AI transforms retail supply chain planning. Visit us at booth M-087!

Dato

16.09.2025

Sted

NRF 2025, Paris Expo Porte de Versailles

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense