Europæiske vejfragtpriser slår nye rekorder

Inflation, svækket efterspørgsel, social ustabilitet og krigen i Ukraine fører til turbulent udvikling i vejfragtpriserne, afslører undersøgelse. Kontraktpriser stiger ifølge opgørelse cirka 10 procent, og spotpriser stiger cirka 15 procent fra år til år.

"Svagheden i den europæiske efterspørgsel bør bremse det opadgående pres på vejfragtraterne. På den anden side står vognmændene stadig over for betydelige omkostningsstigninger (brændstof, arbejdskraft osv.), så priserne vil sandsynligvis forblive på høje niveauer i de kommende måneder", fortæller Thomas Larrieu. Arkivfoto...

18.08.2022

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Det har aldrig været dyrere at få fragtet gods med lastbil i Europa end, det er lige nu. Det europæiske vejfragtindeks for kontrakter når et rekordhøjt niveau på 121 point i 2. kvartal 2022, en stigning på 6,1 point fra kvartal til kvartal og 13,1 procentpoint fra år til år.

Det europæiske spotindeks for vejfragtrater nåede også et rekordhøjt niveau på 134 point, en stigning på 11,8 point fra 1. kvartal 2022 og 20,1 point fra 2. kvartal 2021.
Det er konklusionen på opgørelsen ”European Road Freight Rates Benchmark”, der bliver produceret af Transport Intelligence, Upply og IRU.

Inflation og dieselpriser

• Inflationen stiger i alle europæiske lande og nåede et rekordhøjt niveau på 8,6 procent i eurozonen i juni.
• Dieselpriserne har varieret fra land til land siden priserne er forblevet høje i juli og er nu 69 procent over januar-niveauet.
• Hent den fulde rapport.

For første gang siden den første udgivelse af rapporten er Ti, Upply og IRU i stand til at tilbyde en differentieret analyse af spot- og kontraktpriser i denne udgave, der dækker Q2 2022. Rapporten fremhæver en række drivkræfter for og delkonklusioner på prisudviklingen:

Syv observationer over udviklingen

  1. Krig i Ukraine: Efter invasionen af Ukraine i marts steg EU-27-dieselprisen før skat med 69 procent fra niveauet i januar.
  2. Svækkelse af efterspørgslen: Flere indikatorer peger på en aftagende efterspørgsel efter europæisk vejfragt med faldende aktivitet i alle større økonomier og inflationsrater, der tynger forbrugernes og erhvervslivets tillid.
  3. Stigende inflation: Inflationen stiger i alle europæiske lande og nåede rekordhøje 8,6 procent i eurozonen i juni. Ifølge de seneste data oplever Spanien den højeste stigning med en prisstigning på +10,2 procent højere end de andre store europæiske økonomier i Tyskland (7,9 procent), Frankrig (5,8 procent), Italien (8 procent) og Storbritannien (9,1 procent).
  4. Chaufførmangel: Manglen påvirker hele det europæiske kontinent. Tyskland er i en særlig kritisk situation med en anslået mangel på 50.000 til 80.000 lastbilchauffører. Migrerende arbejdstagere tegner sig for 24 procent af den tyske chaufførarbejdsstyrke, og tabet af ukrainske borgere, der vender tilbage for at forsvare deres land, har yderligere begrænset udbuddet af chauffører i Tyskland.
  5. Frankrig/Spanien: Denne korridor har oplevet meget markante stigninger i spotraterne. Især nåede stigningen op på 21,2 procent kvartal-til-kvartal i retningen Paris-Madrid. Dette er næsten det dobbelte af den gennemsnitlige stigning i europæiske spotrater og er også den næsthøjeste stigning af alle europæiske spotrater.
  6. Tyskland/Polen: Alle priser, med undtagelse af spotkurser fra Duisburg til Warszawa, har nået nye historiske højder på denne rute efter at have fulgt en opadgående tendens siden pandemiens begyndelse. I modsætning til forholdet observeret på de fleste europæiske ruter steg spotraterne på denne rute langsommere end kontraktpriserne. Efterspørgslen er især blevet påvirket af svækkelsen af industrien i Tyskland og Polen. Ustabiliteten skabt af konflikten i Ukraine er særlig mærkbar i denne del af Europa og påvirker også udviklingen af industrielle udsigter.
  7. Frankrig/Storbritannien: Efter Brexit er transportoperationer mellem Frankrig og Storbritannien blevet dyrere og længere. Forskere ved London School of Economics (LSE) har fundet ud af, at mens eksporten stort set er kommet sig, er den britiske import fra EU faldet med 25 procent sammenlignet med andre destinationer. Derudover faldt varesortimentet med 30 procent. Varer med lav værdi var mest påvirket af stigningen i administrative omkostninger.

Lav efterspørgsel, høje omkostninger og chaufførmangel
Thomas Larrieu, administrerende direktør hos Upply, kommenterer: "Svagheden i den europæiske efterspørgsel bør bremse det opadgående pres på vejfragtraterne. På den anden side står vognmændene stadig over for betydelige omkostningsstigninger (brændstof, arbejdskraft osv.), så priserne vil sandsynligvis forblive på høje niveauer i de kommende måneder".

Læs også: Movianto firedobler temperaturstyret lagerkapacitet

Nathaniel Donaldson, økonomisk analytiker hos Ti, udtaler: "Effekten af stigende omkostninger i 2022 er nu meget tydelig, hvor vejfragtraterne på tværs af det europæiske kontinent når nye rekordhøje niveauer. De første stigninger i brændstofpriserne efter invasionen af Ukraine har holdt og skabt et meget dyrere miljø for europæiske vejtransportører, mens konflikter og en forværret chaufførmangel holder kapaciteten tæt. En række indikatorer peger i retning af en drastisk opbremsning i forbrug og produktion, som vil lette yderligere stigninger, mens høje omkostninger holder satserne højt".

Endelig tilføjer Vincent Erard, IRU Director of Corporate Services: "Chaufførmanglen er en af de største udfordringer for lastbilindustrien i øjeblikket, og dens virkninger vil sandsynligvis stige i den nærmeste fremtid og fortsætte med at påvirke fragten”.

Bureau Veritas

Sponseret

Ekstern sikkerhedsrådgivning hos Blue Water Shipping

SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHAEFER samarbejder med Coop om et af Europas største automatiserede distributionscentre

Relateret indhold

28.10.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Et nyt gear i logistikken – Cykelexperten finder balancen mellem tempo og overblik

27.10.2025KUKA Nordic AB

Sponseret

Automatiseret møbelproduktion forbedret med smart intralogistik og industriel robotteknologi

27.10.2025SCM.dk

Lilla revolution i intralogistikken

24.10.2025KUKA Nordic AB

Sponseret

Innovative koncepter til fremtidens produktion: Mobil robotteknologi hos KRONE

22.10.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Geek+ robotter effektiviserer moderne lagerdrift

22.10.2025BITO Storage Systems Nordic A/S

Sponseret

Black Friday: Sådan forbereder du dit lager til det store shoppekaos

20.10.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Lithium-ION er lykken i Løgstør

20.10.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Er det tid til at opgradere jeres truckflåde? Traigo_i sætter helt nye standarder

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af miljøledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 14001:2015.

Dato

27.10.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001 Intern Auditor

På ISO 14001 Intern Auditor træner du forskellige auditeringsteknikker og -værktøjer, og hvordan du udfører intern audit af din virksomheds miljøledelsessystem i henhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

29.10.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

30.10.2025

Tid

08:30

Sted

Esbjerg

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

30.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Dansk Standard
Kursus
Revision af ISO 9001:2026 – bliv klædt på til de kommende ændringer

Få overblik over de vigtigste ændringer i revisionen af ISO 9001, og hvad de betyder for dig, der arbejder med kvalitetsledelse i hverdagen. På kurset får du indsigt i ændringerne, forståelse for tankerne bag revisionen samt konkrete input til, hvordan du kan komme på forkant med de nye krav.

Dato

31.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO 31000 Risk Manager - certificeret af PECB

Forstå implementeringen af rammerne for risikoledelse baseret på ISO 31000

Dato

01.11.2025

Sted

Online