Ever Givens blokering af Suezkanalen skaber langvarig dominoeffekt

Tidlig tirsdag morgen den 23. marts satte det 400 meter lange og 220.000 tons tunge containerskib Ever Given sig på tværs af Suezkanalen. Det tog næsten syv døgn at få det vristet fri igen, og det betød, at hundredvis af fragtskibe sad fast ved kanalen. Effekten af flaskehalsen er en langvarig dominoeffekt med havne og transportkapacitet i Europa og andre steder, der bliver oversvømmet de næste uger og måske måneder.

”Vores globale forsyningskæder har historisk set været baseret på en præmis om, at logistikkapacitet altid var tilgængelig. Det handlede blot om at forhandle priser, ikke så meget om tilgængelighed og leveringssikkerhed. I løbet af de seneste 18 måneder med covid-19 er denne præmis ifølge ekspert forsvundet. Arkivfoto..

07.04.2021

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Havne og transportnetværk i særligt Nordamerika og Europa var allerede overbelastede, da det japansk ejede og taiwanesisk opererede megaskib Ever Given satte sig på tværs af Suezkanalen og stoppede al trafik i knap en uge. Kanalen lægger vand til cirka 30 procent af verdens containertrafik og cirka 12 procent af verdens handel, så en uges blokering er tunge sager. Eksperter estimerer, de økonomiske tab forbundet med ventetid for de mange skibe løber op i 7 milliarder euro per dag.

”Nu da kanalen ikke længere er blokeret, betyder det, at større havne som Rotterdam, Antwerpen, Hamburg og amerikanske havne vil blive oversvømmet med skibe og containere”, skriver Jett McCandless, administrerende direktør for Project44 i en blog.

Den store kø af containerskibe, der enten havde hobet sig op eller er blevet omdirigeret til en rute syd om det afrikanske kontinent betyder alvorlige forstyrrelser i havne og transportnetværk. Det vil medføre køer i større havne, som ikke kan følge med behovet for at håndtere de store mængder containere, og det vil også betyde, at manglen på tomme containere i Asien, som tog sin start i slutningen af 2020, kun vil stige.

Forsinkelser og forvirring
Konsekvensen vil være forsinkelser på vareleveringer inden for stort set alle varekategorier som for eksempel nonfood, dagligvarer, isenkram, medicinsk udstyr, VVS-varer, varmeelementer, halvledere, tøj, legetøj etcetera. Jett McCandless vurderer, der for det europæiske marked er tale om forsinkelser af mere end 200.000 tons varer. Det vil påvirke de fleste forsyningskæder som for eksempel bilreservedele, tekstiler, elektrisk udstyr, plastvarer og farmaceutiske varer.

Forsyningssituationen af gods fra Fjernøsten til Europa og Nordamerika var i forvejen meget belastet af covid-19 forstyrrelser og ændrede handelsmønstre, og Ever Givens blokering af Suezkanalen har kraftigt forværret hele forsyningssituationen.

”Vi ser nu, at havne- og logistikoperatører simpelthen ikke kan følge med. Kunderne kæmper alle om de samme begrænsede ressourcer og kapaciteter”, udtaler Nikolaus Sievers, VP hos logistiksoftware-leverandøren Slync.io i en pressemeddelelse. Han supplerer: ”Det er højst sandsynligt, at gods-kunder, der transporterer gods fra Asien til Europa, lige nu sender panik-mails til og telefonstormer deres logistikleverandører for at få opklaret om, deres cargo er påvirket eller ej. Det skaber vanskelige arbejdsforhold for logistikleverandører, der skal håndtere en masse henvendelser med spredte data og uigennemskuelige kommunikationer og dernæst forsøge at handle på basis af om, cargo er eller ikke er forsinket”.

Lokal sourcing og datatransparens
Eksperter forventer, at forvirringen og forsinkelserne vil påvirke slutkunder i automotive, tekstil og mange andre industrier inden for et par uger.

Ever Given er et såkaldt megaskib, der kan laste mere end 20.000 TEU-containere. Der er i øjeblikket cirka 100 megaskibe enten i brug på verdenshavene eller på vej ud fra skibsbygger-leverandører, og det er derfor sandsynligt, at hændelsen i marts i Suezkanalen ikke bliver den sidste af sin slags.

Jett McCandless fra Project44 anbefaler, at virksomheder ser nærmere på, hvordan de kan undgå fremtidige problemer af denne slags. Han fremhæver nearshoring eller mere lokal sourcing som en måde at forebygge risici. Han nævner, at amerikanske virksomheder kan overveje at source fra Mexico i stedet for Kina, og at tyske virksomheder for eksempel kan overveje østeuropæiske leverandører frem for leverandører i Korea eller Indien. Han anerkender, at det ikke er realistisk for alle virksomheder, og han anbefaler derfor, at disse virksomheder arbejder tættere med processer og værktøjer, der kan skabe større transparens i forsyningskæden.

LÆS OGSÅ: Ever Green er kommet fri igen i Suezkanalen

Supply chain eksperten Lora Cecere betragter Ever Given-hændelsen som blot den sidste begivenhed, der bekræfter, at 2020-21 hidtil har været et annus horribilis for global logistik. ”Vores globale forsyningskæder har historisk set været baseret på en præmis om, at logistikkapacitet altid var tilgængelig. Det handlede blot om at forhandle priser, ikke så meget om tilgængelighed og leveringssikkerhed”, skriver hun i en kronik i mediet Forbes. Hun tilføjer:

”I løbet af de seneste 18 måneder med covid-19 er denne præmis forsvundet. Prisen for at sende en container fra Kina til den amerikanske vestkyst er fordoblet siden juni 2020, mens prisen for containerfragt fra Kina til Europa er tredoblet. Men det største problem er ikke engang prisstigningerne, det største problem er forsyningssikkerheden, der er i knæ. Det problem er blot blevet forværret med blokeringen af Suezkanalen, som vil skabe forsinkelseseffekter i fire til otte måneder, som vil påvirke hele verdensmarkedet”.

Fem forebyggende tiltag
Lora Cecere anbefaler følgende tiltag og overvejelser:

1. Undersøg alternative transportformer som lastbil, tog og fly. Alle transportformer er overbelastede, men der er ugentlige udsving, som sensordata og tæt overvågning kan afsløre.
2. Byg gennemsigtighed med omtanke. Anlæg en outside-in tilgang og kobl fosendelsesinformationer til available-to-promise (ATP) processer.
3. Se på mere lokal sourcing, gør eventuelt brug af netværksdesign-software.
4. Problemet er ikke skibe men containere, gør brug af agenter i relevante havne og hos relevante operatører, der kan give indsigt i containerflows. Det gælder særligt for kølekrævende varer.
5. Inddrag logistik- og supply chain lederne i direktions- og bestyrelsesarbejdet, det betaler sig. Logistik er ikke længere en omkostning, det er et forretningsaktiv og et vitalt risikoelement.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

03.05.2024SCM.dk

Ny rapport fra 2030-panelet: Danskerne forbruger og smider mere ud end nogensinde før

03.05.2024SCM.dk

SMV’er får nye værktøjer til at fastholde og rekruttere unge medarbejdere

02.05.2024SCM.dk

JYSK stopper kæmpe plastikforbrug med nyt tiltag

01.05.2024Hans Schourup A/S

Sponseret

Nyt katalog og nye sikkerhedsprodukter fra MPM

01.05.2024EAB Lagerindretning

Sponseret

Fuldt automatiseret produktionsanlæg med fejlfri vision

26.04.2024SCM.dk

Dansk startup vil tilbyde lagerautomatisering til mindre virksomheder

25.04.2024SCM.dk

JYSK bygger nyt bæredygtigt distributionscenter i Holland

22.04.2024SCM.dk

Autonome robotter er effektive hjælpere på lageret

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle