Ewii sælger sine aktier i elscooterprojekt

I 2015 begyndte forsyningsselskabet Ewii at producere og sælge den trehjulede elscooter Tripl. Det har siden medført et samlet tab på 60 mio. kr., og derfor har Ewii nu solgt sin aktiepost. Ideen til vareudbringning i storbyer var dog ikke dårlig, mener Ewiis adm. direktør.

Ewii har solgt sin aktiepost på 21 procent i den trehjulede elscooter Tripl til det hollandske selskab Noorenz. Foto: Ewii.

27.09.2019

SCM.dk

Ewii har solgt den aktiepost på 21 procent, som selskabet fik for et år siden i forbindelse med, at man skød samtlige aktiver i datterselskabet Ewii Mobility ind i det hollandske selskab Noorenz, skriver JydskeVestkysten.

Læs også: Ewii-elscooter skal produceres i Danmark

Salget sker som følge af, at virksomheden netto har tabt 60 millioner kroner på den trehjulede elscooter Tripl siden 2015. Ifølge adm. direktør i Ewii, Lars Bonderup Bjørn, skyldes tabet dog ikke, at ideen med et trehjulet køretøj, der kan bruges som et miljøvenligt alternativ til vareudbringning i storbyer, er dårlig.

”Et mindre, elektrificeret køretøj i et byområde er en god idé. Det er ikke et dårligt produkt. Men i et forsyningsselskab kan du ikke tænke salg på den måde. Køretøjerne skal godkendes som en personbil. Det er enormt dyrt”, siger Lars Bonderup Bjørn til JydskeVestkysten og fortsætter:

”Det er også et marked, hvor der er mange løsninger på gaden. Og det er ikke nødvendigvis det bedste produkt, der vinder. Det handler også om markedsføring og de rigtige salgskanaler”.

Del af en større oprydning
Ewii solgte allerede i 2018 flere tabsgivende selskaber, blandt andet et selskab, der arbejdede med brændselsceller og et datterselskab, der arbejdede med telemedicin. Nu er man også helt ude af selskabet med de trehjulede køretøjer. Oprydning blev sat i søen af Lars Bonderup Bjørn, der kom til det kriseramt selskab i begyndelsen af 2018.

”Vi har solgt aktieposten for et tocifret millionbeløb til hollænderne. Men det er i den lave ende af et tocifret millionbeløb. Men jeg er godt tilfreds med prisen”, siger Lars Bonderup Bjørn til JydskeVestkysten.

Den lille gevinst er dog et lille plaster på såret, efter at Ewii har tabt samlet cirka 60 millioner kroner på køretøjet, der blev officielt præsenteret på Folkemødet i 2015.

”Det er super godt for begge parter, at vi nu er kommet ud. Det tager noget tid at have sådan en aktiepost. Vi har jo et ansvar. Men vi vil jo ikke noget med selskabet, så det har været et hængeparti fra den oprydning, vi har været igennem”, siger Lars Bonderup Bjørn til JydskeVestkysten.

Læs også: Elektriske fragtcykler indtager norske byer

Siden introduktion i 2015 er der solgt cirka 60 scootere i Danmark. Bare det seneste år har Noorenz solgt et tilsvarende antal, der blandt andet kører rundt i Paris.

- JMA

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

24.06.2025SCM.dk

CO2-fjernelse rykker fra niche til nødvendighed

24.06.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Showcasedag hos Arla Foods Export Terminal i Vejle

24.06.2025SCM.dk

Her er verdens 25 bedste forsyningskæder

23.06.2025SCM.dk

Naturen bliver overset som finansiel risiko i nordiske virksomheder

23.06.2025SCM.dk

IoT: Onics Denmark fastholder vækstkursen efter strategisk transformationsår

23.06.2025SCM.dk

DSV-topchef om kritik: Jeg er meget direkte i min kommunikation

23.06.2025SCM.dk

Ny direktør skal styrke Roima Aalborgs faglige profil inden for lagerstyring

18.06.2025SCM.dk

DSV-topchef angribes for brutal ledelsesstil

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle