Få forbrugere vil betale for klimavenlig levering

Det er et fåtal af forbrugere, der vil betale for klimavenlig levering, og endnu færre, der faktisk har gjort det. Forbrugernes manglende betalingsvilje får dog hverken logistikvirksomhederne eller netbutikkerne til at droppe arbejdet med at gøre leveringen mere klimavenlig.

Det er et fåtal af forbrugere, der vil betale for klimavenlig levering, og endnu færre, der faktisk har gjort det. Forbrugernes manglende betalingsvilje får dog hverken logistikvirksomhederne eller netbutikkerne til at droppe arbejdet med at gøre leveringen mere klimavenlig. Foto: Arkivfoto..

10.10.2022

SCM.dk

Skal der være flere miljøvenlige cykelbude og el-varevogne med pakker fra netbutikkerne på de danske landeveje? Ja, vil de fleste forbrugere nok mene. Men er de også villige til at betale for det? Nej, svarer 44 procent af forbrugerne i en ny analyse fra Dansk Erhverv. Og det har de faktisk gjort de sidste tre år.
Udviklingen – eller manglen på samme – i lysten til at betale for en mere klimavenlig levering overrasker ikke Andreas Børresen, som arbejder med bæredygtighed og e-handel i Dansk Erhverv.

”Med det store fokus på grøn omstilling og klimakrise kunne man måske forvente en udvikling, men vi har i flere andre analyser konkluderet, at bæredygtighed ikke betyder det store for forbrugerne, og det har generelt ikke udviklet sig de sidste år, så det er på ingen måde chokerende”, siger Andreas Børresen.

Det er også værd at notere sig, at det blot er fem procent af forbrugerne, der faktisk har betalt for klimavenlig levering og/eller klimavenlig emballage.

”Det er dog ikke udtryk for, at netbutikkerne ikke leverer på klimavenlige måder, men mange netbutikker, der arbejder med klimavenlig levering, klarer selv de eventuelle meromkostninger, og derfor kan forbrugerne ikke betale for det”, forklarer Andreas Børresen.

Læs også: Dansk Erhverv vil hjælpe netbutikker med at finde vej i bæredygtighedsjunglen

Det er også indtrykket hos Per Imer, der som adm. direktør i logistikvirksomheden Coolrunner har dialog med rigtig mange netbutikker.

”Netbutikkerne efterspørger i den grad grønne løsninger, når det kommer til logistik. Men vi oplever også, at de har en erkendelse af, at de selv skal bære omkostningerne, for man er meget påpasselig med at pålægge forbrugerne ekstraomkostninger”.

Stort fokus hos netbutikkerne
Selvom bæredygtighed stadig ikke spiller en stor rolle hos forbrugerne, og flertallet ikke vil betale for grøn levering, så får det ikke netbutikkerne til at skrue ned for de grønne initiativer. I den seneste logistikanalyse fra Dansk Erhverv svarer 57 procent af de adspurgte virksomheder, at de arbejder på at gøre virksomheden grønnere, men 20 procent forventer at gå i gang i det kommende år.

”Bæredygtighed generelt er meget højt på agendaen, når vi taler med vores medlemmer, og senest har vi oplevet stor interesse for vores guide om grøn markedsføring”, siger Andreas Børresen.

Nyt klimamærke på vej
Ifølge Andreas Børresen er det af flere grunde fornuftigt, at netbutikkerne og leverandørerne arbejder på at gøre leveringen mere klimavenlig.

”Det er jo af åbenlyse årsager godt i forhold til miljøet, og vi kan også se, at det er de unge, der gerne vil betale for klimavenlig levering og generelt går mest op i bæredygtighed, så det kan få større betydning i fremtiden. Desuden ved vi også, at der hos B2B-indkøberne er store krav til bæredygtighed, så hvis man også gerne vil imødekomme dem, kan man med fordel kigge på sine leveringstilbud”.

En anden grund er, at Nordisk Miljømærkning, der står bag Svanemærket, arbejder på at indføre et klimamærke for e-handelstransport. Mærket skal efter planen gives til transport- og logistikvirksomheder, der opfylder en række krav, og så kan netbutikkerne vise kunderne, hvilke transportører, der leverer mest klimavenligt.

”Selvom kunderne generelt ikke vil betale for grøn levering og ikke tillægger bæredygtighed den store betydning, så er netbutikkerne godt i gang med det grønne arbejde, og det er kun godt”, slutter Andreas Børresen.  

- PiB

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

24.11.2025SCM.dk

Belgiske hospitaler indfører AutoStore-anlæg

19.11.2025SCM.dk

Verdens første elektriske 4x4 RoRo-traktor klar til havnene

19.11.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Digitalt overblik gav Sydkystens Automatik kontrol over materialeforbruget

16.11.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

14.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

Er dit lager klar til Black Friday? Her er de kritiske punkter, der kræver fokus nu

13.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

5 fordele ved lagerautomation

13.11.2025Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

13.11.2025ECK – Ejnar C. Kjeldsen A/S

Sponseret

RFID behøver ikke være kompliceret

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby

STILL Danmark A/S
Messe
GRAND OPENING!

Still Danmark inviterer til Åbent Hus I nyt showroom i Kolding

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Essen 32, 6000 Kolding

Dansk Standard
Kursus
Revision af ISO 9001:2026 – bliv klædt på til de kommende ændringer

Få overblik over de vigtigste ændringer i revisionen af ISO 9001, og hvad de betyder for dig, der arbejder med kvalitetsledelse i hverdagen. På kurset får du indsigt i ændringerne, forståelse for tankerne bag revisionen samt konkrete input til, hvordan du kan komme på forkant med de nye krav.

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Online

AGR
Webinar
Chain reactions: The spark behind smarter supply chain decisions

Supply chain: The hidden link in financial success

Dato

25.11.2025

Tid

14:30

Sted

Online on LinkedIn