Fælles leveringsservice giver mindre trafik i Londons gader

Hvordan kan man imødekomme en stigende efterspørgsel på fragt og samtidig reducere antallet af varebiler i en travl by som London? Samarbejdende konkurrenter kan være en del af svaret.

Det kan godt betale sig at arbejde på tværs af konkurrerende virksomheder, hvis man vil mindske trafikpropper og gavne miljøet, viser nyt projekt i London. Arkivfoto..

14.09.2017

SCM.dk

Flere britiske embedsmænd har længe forsøgt at finde frem til, hvordan man kan reducere antallet af køretøjer, der bevæger sig rundt i Londons gader.

Læs også: Skibsfragt skal udlede mindre CO2

I et forsøg på dette indførte man tilbage i 2003 en trængselsafgift i London, som viste sig at være en succes - men nu har man igen problemer med trafikmængden i den engelske hovedstad, skriver The Economist.

Således er antallet af de minutter, der går tabt i forbindelse med trafikforsinkelser steget med 14 procent fra 2013 til 2015.

En af de største syndere i denne forbindelse er fragtbilen. I 2012 kørte de britiske fragtbiler i alt 3,8 kilometer mia. i Londons gader - i 2015 var tallet steget til 4,2 mia.

Det har fået London og andre britiske byer til at løse problemet på en mere kreativ måde end tidligere, nemlig ved at få konkurrerende firmaer til at hjælpe hinanden.

Gennem de sidste ti år har man således forsøgt at få flere virksomheder til at anvende samme varebiler, når der skal leveres pakker til det handlende folk.

Positiv udvikling
Ifølge Philip Roe fra DHL, der arbejder med flere af den slags initiativer, kan man nu se en positiv udvikling i projektet, der blandt andet afspejles i befolkningens efterspørgsel på onlinehandel.

Ifølge economist.com er Storbritanniens befolkning en af de befolkninger i verden, der benytter sig mest af at handle online. Samtidig er befolkningen særligt begejstret for click-and-collect-modellen, der lader kunderne handle online, hvorefter de selv kan afhente deres ordre.

Samtidig er det også med til at styrke de britiske virksomheders lagerleverancer.

I forbindelse med det kreative trafik-projekt har Regent Street i West End i London i samarbejde med firmaet Clipper Logistics reduceret leveringstrafikken med næsten 80 procent siden 2008.

Læs også: Kommende ellastbil bliver nu helt CO2-fri

Også i Camden har man haft succes med projektet. Her har man i 2016 reduceret CO2-emissionerne i bydelen med næsten 3.000 kilo sidste år

- EL

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

30.04.2025LOGISTIKCENTERET A/S

Sponseret

Noget klogt om logistik?

29.04.2025KNAPP A/S

Sponseret

Grossist investerer i fremtidens kundebehov

28.04.2025SSI Schäfer

Sponseret

Apotea og SSI SCHÄFER fortsætter deres langsigtede partnerskab

28.04.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Tag din lagerstyring til nye højder med RFID-labels

28.04.2025SCM.dk

Lageret kan ikke længere bare ’kaste flere folk ind’ i højsæsoner

28.04.2025Swisslog

Sponseret

Interview med Swisslogs Predrag Djukanovic om AMR'er og den rolle, de spiller i fremtiden for lagre og forsyningskæder.

28.04.2025Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

Hvorfor den rigtige software er nøglen til succesfuld lagerautomatisering

28.04.2025Hans Schourup A/S

Sponseret

Effektiv lagerstyring med fokus på bæredygtighed

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle