Flere elektriske lastbiler fra Volvo
Volvo Trucks fortsætter med at udvide sit sortiment af elektriske lastbiler med lanceringen af flere nye modeller, der gør det muligt at elektrificere endnu flere transporter til by- og regionalkørsel.
Volvo Trucks fortsætter med at udvide sit sortiment af elektriske lastbiler med lanceringen af flere nye modeller, der gør det muligt at elektrificere endnu flere transporter til by- og regionalkørsel. Foto: Volvo..
Volvo Trucks udvider sit modelprogram af tunge elektriske lastbiler, Volvo FH, Volvo FM og Volvo FMX. Det vil gøre det endnu nemmere for transportvirksomheder at indsætte elektriske lastbiler til by- og regionalkørsel.
Takket være flere muligheder for at specificere lastbilerne med forskellige batteri-, førerhus- og chassisløsninger kan de nye lange chassiser opbygges med elektrificeret udstyr til en bred vifte af specialiserede transportopgaver. Det gælder blandt andet til varedistribution, renovationskørsel og entreprenørkørsel. Produktionen af de nye varianter begynder i første kvartal af 2023.
Læs også: Dachser investerer i biogaslastbiler
”Med disse nye, elektriske lastbilvarianter gør vi det nemmere end nogensinde før for endnu flere kunder at overgå til elektrificerede køretøjer og for kommuner at skifte til nul-emissionskøretøjer til stort set alle transportløsninger. Vores kunder kan få disse lastbiler specificeret til netop deres behov for at reducere udslippene og samtidig opnå samme funktionalitet som de har med deres nuværende diesel-lastbiler”, forklarer Roger Alm, President for Volvo Trucks.
Mere attraktive for chauffører og bymiljøer
Diesellastbiler med tungt læs er et almindeligt syn i mange byer. Nu er det muligt i stedet at bruge elektriske lastbiler. Udover at begrænse lokale udstødningsemissioner giver elektriske lastbiler et bedre arbejdsmiljø for chaufførerne, da de kører med et markant lavere støjniveau – hvilket også bidrager til et bedre miljø for de lokale beboere.
De nye elektrificerede chassistyper i Volvos FH-, FM- og FMX-program kan leveres med en batterikapacitet fra 180 til 540 kWh. Dette, sammen med antallet af batterier på en lastbil, giver stor fleksibilitet og mulighed for at løse en bred vifte af kørselsopgaver.
- PiB