Flere handler direkte med virksomheder online

Forventninger om lavere pris, bedre kvalitet og hurtigere adgang til nye produkter får forbrugerne til at kigge mod virksomheder, der sælger egne produkter direkte til forbrugerne. Det viser E-handelsanalysen fra Dansk Erhverv.

Forventninger om lavere pris, bedre kvalitet og hurtigere adgang til nye produkter får forbrugerne til at kigge mod virksomheder, der sælger egne produkter direkte til forbrugerne. Det viser E-handelsanalysen fra Dansk Erhverv. Foto: 123rf.com..

12.04.2023

SCM.dk

Hvad har Barons, Eyda og Velux tilfælles?
De er såkaldte D2C-virksomheder – altså virksomheder, som sælger egne produkter direkte til forbrugerne uden mellemmænd. Det er ikke et nyt koncept og i de senere år er der kommet flere og flere af disse virksomheder online. Til E-handelsprisen 2022 var over halvdelen af finalisterne i B2C kategorierne i større eller mindre udstrækning D2C virksomheder.

Det stigende antal D2C virksomheder giver god mening, forklarer Carsten Rose Lundberg, fagchef for Digital Handel i Dansk Erhverv:
”Når man sælger D2C opstår der gode muligheder for at indsamle uvurderlige data og viden om sine slutkunder, og samtidig bygge en god relation til dem. Det er ikke blevet mindre vigtigt af, at det er blevet sværere at indsamle data de seneste år”.

Kunderne er klar
Ser man på E-handelsanalysen for februar 2023 giver det tilsyneladende også god mening for kunderne. Selvom flertallet stadig foretrækker en ”almindelig” netbutik fremfor en D2C, så er andelen skrumpet siden 2022, mens andelen, som ikke har nogle præferencer, er vokset: 

”Jeg ser det som tegn på, at forbrugerne er helt trygge ved at handle online.  De har ikke brug for, at en ”mellemmand” garanterer for dem, de vil bare gerne købe produktet på de bedste vilkår – om det er så er i en ”almindelig” netbutik eller direkte hos producenten betyder mindre”, siger Carsten Rose Lundberg.

Læs også: Dansk e-handel ramt af nedgang

Han hæfter sig også ved, at flere forbrugere følger D2C’erne på sociale medier og får nyheder direkte i indbakken:

”Det er gode nyheder for virksomhederne, fordi det kan styrke kommunikationen og dermed relationen mellem virksomhed og kunde bliver endnu tættere”.

Værd at overveje
De nye tal kan få flere producenter til at kaste sig over salg direkte til kunderne, vurderer Carsten Rose Lundberg:
”Vi ved jo, at adgangen til data om kunderne ikke bliver lettere, og når forbrugerne samtidig i stigende grad kigger mindre på, hvor de handler, så kan jeg godt forstå, hvis man springer ud i det”. 

Prisen har stor betydning
Det er især forventningen om bedre pris, bedre kvalitet og hurtigere adgang til nye produkter, der lokker forbrugerne mod D2C’erne.
Pudsigt nok er prisen også den største barriere for forbrugerne, da en tredjedel forventer, at prisen er højere hos D2C’en:
”Det er vigtig viden for D2C’erne, at prisen har så stor betydning. Her er i hvert fald noget at arbejde med for marketingafdelingen”, siger Carsten Rose Lundberg.

- PiB

Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen sætter fokus på optimering af Supply Chain og WMS

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

14.06.2025SCM.dk

Frygt for lukning af Hormuz-strædet

13.06.2025SCM.dk

Skibsfarten holder vejret efter angreb

12.06.2025SCM.dk

Roima styrker globale forsyningskæder med opkøb af australske TilliT

12.06.2025SCM.dk

Globale fragtkæder er ramt af usikkerheder på mange fronter

11.06.2025SCM.dk

Nyt digitalt importsystem skaber bekymring blandt speditører

06.06.2025SCM.dk

DHL tager 30 elektriske lastbiler i brug som transport-as-a-service

05.06.2025SCM.dk

Clarksons: Skibsfartens grønne omstilling fortsætter trods geopolitiske rystelser

03.06.2025SCM.dk

EREV-teknologien forlænger rækkevidde for den tunge transport

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 42001: 2023 Artificial Intelligence Management System Foundation

This two-day course provides an overview of the ISO/IEC 42001 standard and essential knowledge required for the establishment, implementation, maintenance, and continuous improvement of a responsible Artificial Intelligence Management System (AIMS).

Dato

16.06.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Implementer – Certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer som ISO/IEC Lead Implementer med den internationale certificering fra PECB.

Dato

16.06.2025

Sted

Copenhagen

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

16.06.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Forstå hvad en dansk Azure-region betyder for din virksomhed

Microsofts nye datacenterregion består af tre lokationer i Roskilde, Køge og Høje Taastrup. Her opbevares data lokalt i overensstemmelse med både danske og europæiske regler.

Dato

16.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online