Flere kanaler og højere leveringskrav i dansk e-handel

2015 bød endnu engang på rekorder i den danske e-handel. Vi bruger i stigende grad vores mobiltelefoner og tablets til at handle med, og så vil vi selv bestemme over leveringen.

Danskerne købte i 2015 for rekord meget på nettet. En ny analyse viser, at købene i stigende grad bliver foretaget over mobiltelefoner og tablets. .

09.02.2016

SCM.dk

”Kunderne rykker hurtigt, og det udfordrer e-handlen (...). Det er en klar tendens, som netbutikkerne skal forholde sig til”, siger adm. direktør for Foreningen for Dansk Internethandel, Niels Ralund..

Sidste år bød på rekord mange onlinekøb blandt danskerne, oplyser Foreningen for Dansk Internethandel, FDIH. Den stærke vækst udfordrer e-handlen, der i endnu højere grad skal kunne levere, mener foreningen.

Konklusionerne kommer på baggrund af FDIH’s E-handelanalyse 2015, der viser at danskernes forbrug på nettet fra 2014 til 2015 steg med 18 procent. Det betyder at forbruget i 2015 lå på 86,9 milliarder kroner – og det er ny rekord. Samtidig steg antallet af handler fra 127 millioner i 2014 til 148 milloner handler i 2015.

Facebook skaffer kunder
De høje tal kan meget vel hænge sammen med vores måde at praktisere e-handel på. FDIH lægger vægt på vores stigende brug af mobiltelefoner og tablets, når vi handler på nettet. En anden tendens i analysen er, at danske kunder selv vil bestemme, hvor pakken skal leveres.

”Totaltallene dækker over en spændende udvikling, hvor især forbrugernes lyst til at få tingene gjort på deres egen måde, viser sig tydeligt. Uanset om det er køb via mobiltelefonen eller krav om levering i pakkeautomater, der tæller for kunden, skal butikken levere”, fortæller adm. direktør for FDIH, Niels Ralund, i en pressemeddelelse.

Læs også: Voksende kundekrav vil definere fremtidens e-handel

FDIH’s E-handelsanalyse viser endvidere at anbefalinger fra omgangskreds eller god omtale på sociale medier, fylder meget, når en ny kunder handler hos en netbutik. Det stiller krav til, at netbutikkerne tager de sociale medier seriøst og er opmærksomme på kundernes bedømmelser på eksempelvis Facebook.

Danske kunder foretrækker udenlandske butikker
Danskernes stigende forbrug på nettet kommer mange udenlandske butikker til gode. Det er ikke noget nyt, at danske kunder foretrækker udenlandske butikker, når det kommer til e-handel - og det afspejler sig også i undersøgelsen, der viser, at de tre mest besøgte netbutikker alle er udenlandske.

”Det er en lille trøst, at køb i udlandet steg mindre end den generelle vækst i e-handlen. Udfordringen for dansk e-handel er fortsat at trække danske kunder tilbage til vores egne netbutikker og få gang i salget til udenlandske forbrugere. Men det er en udfordring, når vi både kæmper mod stort udvalg og billigere priser”, pointerer Niels Ralund i pressemeddelelsen.

-CHM

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

12.06.2025SCM.dk

Vestlige lande udskyder klimahandling med kreative undskyldninger

11.06.2025SCM.dk

Dårligt arbejdsmiljø koster Danmark milliarder hvert år

10.06.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Et samarbejde der forenkler din pallehåndtering

07.06.2025SCM.dk

Eksport holder stand trods Trumps toldmure

06.06.2025SCM.dk

Grøn magt i Danmark er i erhvervslivets hænder

05.06.2025SCM.dk

CEO Kasper Tranberg står nu i spidsen for brændstofforsyning til dansk luftfart

04.06.2025SCM.dk

Nyt partnerskab vil bygge grønne mikronet og øge elektrificeringen

04.06.2025SCM.dk

Trump-politik får danske ingeniører til at overveje exit

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle