Flere vogntog til ANCOTRANS’ grønne flåde
Det er ikke kun på ydersiden, at ANCOTRANS’ lastbiler er grønne. Flere og flere af den store containertransportørs lastbiler bliver også grønne under overfladen. Der er nu indkøbt fem nye IVECO S-Way til kørsel på flydende biogas.
Det er ikke kun på ydersiden, at ANCOTRANS’ lastbiler er grønne. Flere og flere af den store containertransportørs lastbiler bliver også grønne under overfladen. Der er nu indkøbt fem nye IVECO S-Way til kørsel på flydende biogas. Foto: IVECO..
”Vi har haft en miljøstrategi allerede siden 2007, og vi har i de senere år arbejdet målrettet på at minimere vores CO2-udledning”, fortæller Mogens Røigaard, COO hos ANCOTRANS.
Han er ansvarlig for drift og indkøb hos ANCOTRANS, der i dag råder over cirka 250 egne lastbiler og beskæftiger yderligere cirka 600 undervognmænd på daglig basis, heraf cirka 120 egne og cirka 375 indlejede enheder alene i Danmark.
”Vores fem nye IVECO gas-trækkere skal lige som de to foregående køre ud fra vores afdeling i Hamborg. De tyske vilkår for kørsel med ”grønne lastbiler” har længe været bedre end i Danmark, og efter en turbulent periode for energipriserne ser det ud, som om gaspriserne har toppet til gavn for TCO’en på gasbilerne”, siger Mogens Røigaard.
Både ANCOTRANS’ to første og de fem nye IVECO’er er af typen S-Way AS440S46 NP T/P LNG, det vil sige 2-akslede sættevognstrækkere med gasmotorer på 460 hk og dobbelte tanke til opbevaring af flydende gas på chassiset. Tankene rummer op til i alt 390 kilo flydende gas, hvilket giver en rækkevidde på cirka 1.600 kilometer med 40 tons vogntogsvægt på en optankning. Det betyder, at bilerne kan køre fuldt lastede skibscontainere mellem containerterminalerne i Hamborg eller Bremerhaven og København eller Aarhus og retur igen på én optankning.
Styrker indsatsen på den korte bane
”Vi holder indtil videre vores gasbiler på den tyske side af grænsen. Det er egentligt ærgerligt, for biogassen er faktisk den eneste teknologi, der kan give markante CO2-reduktioner her og nu. Samtidig reduceres partikeludledningen, fordi forbrændingen af gas er markant renere end ved kørsel på diesel. Det er virkelig noget, der kunne styrke transportbranchens miljø- og klimaindsats også på den korte bane”, fastslår Mogens Røigaard.
Læs også: Vognmænd: Grøn transportaftale er en af de største kapacitetsforbedringer i 50 år
Ud over at håbe på lavere og mere stabile gaspriser bygger ANCOTRANS også håbet på mere grøn containertransport på en stigende kundeefterspørgsel.
”Vi mærker en reel og stigende efterspørgsel på grøn containertransport. Mange af vores kunder er også ved at være indstillet på at betale mere for CO2-venlig transport, men vi er ikke i mål endnu. Konkurrencen på landevejene er benhård, men den grønne omstilling i transportsektoren kommer ikke af sig selv. Biogas er én af de oplagte veje, og vi gør, hvad vi kan”, slutter Mogens Røigaard.
- PiB