Fødevarebranchen fokuserer på pris i en urolig verden

Dagrofa har netop været vært for et stort leverandørtræf, der var dedikeret til at sætte fokus på fødevareprisernes udvikling og virksomhedens nye Gro’27-vækststrategi. Til arrangementet blev leverandørerne Danish Crown og Valsemøllen kåret til fødevarekoncernens mest værdifulde samarbejdspartnere i 2024.

500 repræsentanter fra Dagrofas leverandører på tværs af detail og foodservice havde takket ja til invitationen om at mødes i Odense Congress Center den 21. januar. Foto: Dagrofa

24.01.2025

SCM.dk

Det årlige leverandørtræf bød på dialog om fødevareprisernes udvikling, oplæg om Dagrofas nye strategi Gro’27 og et stort awardshow. Jesper G. Bjerring, kategoridirektør i Dagrofa, indtog scenen med et budskab om, at det er nødvendigt for fødevarebranchen at være meget prisfokuserede i en tid med svigtende forbrugertillid og øget usikkerhed:

”Forbrugertilliden dykkede kraftigt i slutningen af 2024, og der sker rigtig meget rundt om os i verden lige nu, som skaber øget usikkerhed hos forbrugerne. I den situation mener jeg, at det er vigtigt, at vi lægger os ekstra i selen for at styrke forbrugertilliden ved at sikre en meningsfuld prisudvikling. Her skal leverandørerne også tage deres del af ansvaret”, siger Jesper G. Bjerring, kategoridirektør i Dagrofa.

Han uddyber: ”Det betyder utroligt meget for den enkelte dansker og den enkelte families økonomi, at de har adgang til kvalitetsvarer til attraktive priser, når de handler dagligvarer ind i butikkerne. I den sammenhæng er vi i Dagrofa afhængige af et godt og tillidsfuldt samarbejde med vores leverandører og fødevareindustrien. Samtidig tager vi selvfølgelig også selv et stort ansvar for at fastholde stabile priser, hvilket for eksempel bliver understreget af, at forbrugerpriserne på fødevarer – ifølge Danmarks Statistik - faldt fra november til december 2024, mens producentpriserne steg i samme periode”.

I sit indlæg kom Jesper G. Bjerring også ind på, hvordan forbrugernes prisbevidsthed fremover kan være en stor udfordring for særligt mærkevareprodukterne:
”På tværs af Dagrofas kæder er vi meget glade for at have kendte mærkevareprodukter på hylderne, og det er noget af det, som er med til at differentiere os i markedet. Meget tyder dog på, at forbrugerne i højere grad søger mod private label-produkter på grund af et lavere prisniveau. Generelt står vi i Dagrofa stærkt i forhold til vores egne private label-produkter i for eksempel Grøn Balance og Gestus-serierne, men vi vil rigtig gerne fortsat have en masse mærkevareprodukter i vores sortiment”.

Han fortsætter:
”Derfor har mærkevareleverandørerne en større opgave i at sikre, at deres produkter stadigvæk er konkurrencedygtige og populære hos forbrugerne. Det er noget, som vi i øvrigt ser som en fælles opgave, hvilket vi fastholder fokus på via vores løbende forhandlinger med leverandørerne”.

Leverandørtræffet blev også brugt til at dykke mere ned i Dagrofas nye strategi, Gro’27 – Vækst på vores måde, der lige er trådt i kraft ved årsskiftet. Jesper G. Bjerring fortæller følgende om den nye strategi, der indeholder store vækstambitioner på tværs både detail og foodservice:

”Gro’27 er en ambitiøs vækststrategi, og det betyder, at vi skal ud og vinde flere måltider hos både nye og eksisterende kunder. En vigtig forudsætning for at lykkes med strategien er et tæt samarbejde med hele værdikæden og en yderligere udvikling af en række kategoripositioner. Vi oplever et stigende salg af danske varer og nemme madløsninger, og vi har generelt et mål om at skal stå endnu stærkere på frugt & grønt, kød, mejeri og økologi. Så vi vil holde snuden i sporet og gå offensivt til værks sammen med vores leverandører for at skabe de bedste madoplevelser”.

Traditionen tro blev Dagrofas leverandørtræf afrundet med et awardshow, hvor prisen ’Mest værdifulde samarbejdspartner’ uddeles til leverandører, der er særligt gode til at støtte op om fælles initiativer, og som hjælper til med at skabe madoplevelser i særklasse.

Danish Crown løb med sejren som ’Mest værdifulde samarbejdspartner’ på detailsiden for virksomhedens kompromisløse omfavnelse af de løbende forhandlinger og på at udvikle en fælles forretningsplan.

Jesper G. Bjerring, kategoridirektør i Dagrofa, sætter disse ord på udnævnelsen:

"Danish Crown har fra starten af helhjertet støttet op om at have løbende forhandlinger og at udnytte de forskellige muligheder, som det koncept giver begge parter. Derudover fortjener Danish Crown også stor ros for at have investeret massivt i at være synlige og tage dialogen lokalt med vores butikker for at skabe en endnu bedre dynamik”.

Som ’Mest værdifulde samarbejdspartner’ inden for foodservicesegmentet blev Valsemøllen kåret for altid at være en loyal leverandør og en strategisk partner, der ser værdien i at arbejde tæt sammen om nye kategoriprojekter, som udvikler madscenen. 

Jacob Bangsted, kommerciel direktør i Dagrofa Foodservice, knytter disse ord på hæderen:
”Valsemøllen er en meget fortjent vinder, da de gang på gang formår at inddrage os i et utroligt tillidsfuldt samarbejde – for eksempel når det handler om at udvikle specialmel. Deres specialrådgivning og deres testkøkken skaber rigtig stor værdi for både Dagrofa Foodservice og vores kunder i landets professionelle køkkener”.   

Endelig blev Mejnerts kåret til ’Mest innovative leverandør’ i detailsegmentet, mens det var Them Andelsmejeri, der blev peget på som ’Mest innovative leverandør’ i foodservice-regi.

Kilde: Dagrofa

/ PiB

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

15.09.2025SCM.dk

EU udsætter klimamål: Uenigheder spænder ben for 2035- og 2040-mål

12.09.2025SCM.dk

Ramaskrig om producentansvar midlertidigt slukket af Regeringen

11.09.2025SCM.dk

Metalformand fortsætter som formand for Nordic IN

10.09.2025SCM.dk

Arbejdskraft er virksomhedernes vigtigste krav til kommunerne

09.09.2025SCM.dk

Dyrere elmaterialer forhaler tempoet i den grønne omstilling

08.09.2025SCM.dk

Virksomheder misser at udnytte uddannelsesmuligheder trods stor mangel på faglærte

08.09.2025SCM.dk

ESG-mål bliver styringsværktøj i lederaflønning

05.09.2025SCM.dk

Analyse afslører store forskelle i kommunale erhvervsklima

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27002 diplomkursus - træf de rigtige foranstaltninger

På dette kursus får du hjælp til at træffe de rigtige foranstaltninger med ISO 27002, og bliv bedre til at kvalificere og udpege de handlinger, der er nødvendige for din virksomheds informationssikkerhed

Dato

17.09.2025

Sted

Nyborg Strand, Østerøvej 2, 5800 Nyborg

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ligestilling, Diversitet og Ledelsessystemet Introduktion til DS 5001 og ISO 30415

Ligestilling og diversitet er for alvor kommet på virksomhedernes dagsorden og flere studier peger på, at et strategisk fokus på emnet skaber robuste virksomheder, tilfredse medarbejdere og bedre bundlinjer. Med andre ord er der god grund til at have et stærkt fokus på diversitet, men hvordan får man hjulpet udviklingen og virksomhedskulturen i den rigtige retning.

Dato

17.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 Foundation

Lær hvordan direktivets krav implementeres effektivt med afsæt i ledelsesstandarderne ISO 27001 og ISO 22301

Dato

17.09.2025

Sted

København

Bredana Axcite A/S
Seminar
Velkommen til SCM-dagen 2025

- banebrydende muligheder, innovative teknologier og effektive processer i Microsoft Dynamics 365 Supply Chain Management og Axcite Supply Chain modulerne

Dato

17.09.2025

Tid

09:00

Sted

AI Innovation House i Vejle

Dansk Standard
Webinar
Bliv en del af Dansk Standards SDG-netværk

Vil I være med til at sætte handling bag ordene og gøre en reel forskel med FN’s verdensmål? Så kom og hør, hvordan Dansk Standards SDG-netværk kan give jer den nødvendige indsigt og inspiration til at arbejde strategisk og målrettet med verdensmålene i jeres organisation. I bliver introduceret til en praktisk guide, der gør det lettere at omsætte ambitioner til konkret handling – uanset hvor langt I er i processen.

Dato

17.09.2025

Tid

09:30

Sted

Online på Teams

BITO Storage Systems Nordic A/S
Webinar
BITO inviterer igen til gratis webinar: 'Find den perfekte lagerløsning til din virksomhed'

Vores webinar tilbage i juni var en stor succes! Hvis du gik glip af det, så får du her en ny chance den 17. september.2025.

Dato

17.09.2025

Tid

11:00

Sted

Online via TwentyThree