Forbud flytter lastbiltrailere ud på vejene - kan give flere dødsfald

I kølvandet af togulykken på Storebæltsbroen, gør et forbud det forbudt at køre med lastbiltrailere på godstog. Og det kan føre til flere dødsfald på vejene, fordi de tusindvis af lastbiltrailere vil blive flyttet dertil, lyder det fra sikkerhedschef.

De næste to uger vil der være flere lastbiltrailere på de danske veje, og det øger risikoen for lastbilulykker..

10.01.2019

SCM.dk

Hvert år bliver omkring 45.000 lastbiltrailere transporteret rundt med godstog i Danmark, men et nyt forbud gør, at de skal overflyttes til de danske veje. Det skriver Ingeniøren.

Læs også: EU er enige om ny transportaftale

Forbuddet kommer fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen som reaktion på sidste uges ulykke på Storebæltsbroen, hvor otte personer mistede livet. Det indebærer, at al godstogstransport af trailere monteret på lommevogne bliver forbudt.

”En fjerdedel af alt banegods i Danmark vil blive omfattet af forbuddet. Det er omkring 1,75 millioner ton gods årligt. En del af det vil helt oplagt komme ud på landevejene”, siger Michael Svane, direktør for transport og infrastruktur i Dansk Industri og næstformand i Dansk Banegodsforening, til ing.dk.

Større risiko for lastbilulykker
Sidste uges togulykke er blot den anden af slagsen i Europa inden for de sidste 30 år, hvorimod ulykker med lastbiler er langt hyppigere. I løbet af de seneste ti år har 427 personer mistet livet og 1.294 er blevet alvorligt kvæstet i lastbilulykker.

”Jeg synes ikke, at det er en proportionel reaktion at forbyde al transport med sættevogne på lommevogne. Nu får man i stedet tusindvis af trailere på lastbiler ud på vejene. Det vil medføre mange flere dødsfald, end man nogensinde kan komme op på med jernbanegods”, forklarer Thomas Albøg Olsen, tidligere sikkerhedschef i DSB, til ing.dk, og tilføjer:

”Den risiko, man nu påfører samfundet, er med andre ord mange gange større end risikoen for, at en lignende ulykke sker igen. Myndighederne bliver jo nødt til at foretage en helhedsvurdering, når de vurderer risikoen”.

Også fra Vejdirektoratets side mener man, at forbuddet vil betyde flere ulykker på vejene:

”Alt andet lige må vi forvente, at et øget antal lastbiler på vejene også vil medføre et øget antal ulykker med lastbiler”, siger Ida Hvid, ekspert i ulykkesstatistik fra Vejdirektoratet, til ing.dk.

Alene i 2017 blev 38 personer dræbt i lastbilulykker og 109 blev alvorligt kvæstet, viser den seneste statistik fra Vejdirektoratet.

Kortvarigt forbud
Forbuddet løber indtil videre kun 14 dage.

”Vi forstår på branchen, at forbuddet naturligt nok vil føre til, at en del gods vil blive flyttet fra bane til vej, så længe det aktuelle forbud består. Det er vores forventning, at forbuddet bliver forholdsvis kortvarigt. Styrelsen kan ikke forholde sig til en eventuel forskel i trafiksikkerheden i den periode, hvor der flyttes gods fra bane til vej”, siger Claus René Pedersson, kontorchef fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, til ing.dk.

Læs også: EU: Ny vejpakke skal sætte en stopper for dårlige arbejdsforhold i transportbranchen

Beslutningen om forbuddet blev taget på baggrund af en kontrolundersøgelse af DB Cargo i mandags, hvor meddelelsen lød på, at et forholdsvis stort antal fejl i låsemekanismen blev fundet.

- SDN

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

01.12.2025SCM.dk

Nye og avancerede mobile robotter er på hastig fremmarch

28.11.2025SCM.dk

56 % af LEGO’s indpakning er nu papir og ikke plast

27.11.2025SCM.dk

Mobile robotter frigør hænder og hoveder på Solars lagre

25.11.2025Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

AI forbedrer predictive maintenance på svært tilgængelige dele

24.11.2025SCM.dk

Belgiske hospitaler indfører AutoStore-anlæg

19.11.2025SCM.dk

Verdens første elektriske 4x4 RoRo-traktor klar til havnene

19.11.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Digitalt overblik gav Sydkystens Automatik kontrol over materialeforbruget

16.11.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 27001 Lead Implenter - certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer med den internationale certificering i informationssikkerhed, ISO/IEC 27001 Lead Implementer

Dato

01.12.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO 37001 Lead Implementer

Behersk implementering og ledelse af et antibestikkelsessystem (ABMS) baseret på ISO 37001

Dato

01.12.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

02.12.2025

Sted

Hindsgavl Slot Hindsgavl Allé 7 5500 Middelfart

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Training

Event Description

Dato

02.12.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Webinar
Webinar: ISO 27001 roadmap

Dette webinar er til dig som skal til at opbygge et Informationssikkerheds ledelsessytem (ISMS) og til dig der gerne vil certificeres.

Dato

02.12.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

02.12.2025

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart