Freja Transport & Logistics og SDK A/S fusionerer

Den 3. november annoncerede FREJA Transport & Logistics Holding A/S og SDK A/S, der ejes af USTC, en fusion, der vil konsolidere de to store familieejede virksomheder i transport- og logistikindustrien.

USTC opkøber Freja og skaber stor logistikfusion. Arkivfoto..

03.11.2020

SCM.dk

Fusionen mellem FREJA og SDK, der ejes af USTC Group, vil skabe en ny stærk spiller i transport- og logistikindustrien og styrke den samlede markedsposition, samt bane vejen for fremtidig udvikling og vækst. FREJA og SDK samler cirka 1.300 medarbejdere og får en årlig omsætning på mere end 5 milliarder kroner.
SDK A/S bliver 75 procent aktionær i det nyligt fusionerede selskab, mens de resterende 25 procent ejes af Jørgen Hansen, den nuværende majoritetsaktionær og grundlægger af FREJA, sammen med direktionen. Handlen skal endeligt godkendes af de relevante konkurrencemyndigheder.

Langsigtet engagement
Det har ifølge pressemeddelelsen ikke været en let beslutning for Jørgen Hansen at overdrage en stor del af sit livsværk. Derfor var det af afgørende betydning at finde en forretningspartner med de samme langsigtede værdier og engagement, som FREJA er baseret på.
”Siden jeg grundlagde virksomheden i 1985, har det været vores ambition at skabe vækst og udvide vores forretningsområder. Jeg er stolt over, at vores virksomhed har gjort det så godt, og at vi nu har mulighed for at blive en del af USTC-koncernen ved at fusionere med SDK. Vores familieværdier stemmer overens med familien Østergaard-Nielsens værdier, og jeg har fuld tillid til, at det nye partnerskab er et perfekt match”, siger Jørgen Hansen.

Større kundekreds
SDK Group ejes af familien Østergaard-Nielsen og har en lang historie inden for transport og logistik. Virksomheden blev grundlagt i 1876 under navnet Julius Mortensen Shipping. Mange år senere blev netop denne forretning den første i USTC-ejer Torben Østergaard-Nielsens portefølje.
USTC, som har hovedkontor i Middelfart, er et globalt konglomerat med over 2.500 ansatte fordelt over mere end 100 kontorer i 33 lande. I det seneste regnskabsår havde USTC en omsætning på 76 milliarder kroner.

”Vi har søgt efter en stærk virksomhed med samme værdigrundlag som os, og som kan hjælpe os til at indfri vores langsigtede mål. Denne fusion vil skabe en platform for yderligere vækst både organisk og i form af yderligere opkøb. Når fusionen er afsluttet, vil selskabets samlede størrelse give os klare konkurrencefordele. Vi vil være bedre stillet med kompetencer og viden fra vores erfarne og værdifulde medarbejdere i både FREJA og SDK”, siger Søren Gran Hansen, CEO i SDK.
Ulrik Rasmussen, der er CEO i FREJA, glæder sig også over fusionen og er meget opmærksom på, at dette skridt sætter det fusionerede selskab i en yderst attraktiv position i forhold til at kunne tilbyde kunderne en endnu bedre service, en højere kvalitet og en bredere portefølje.

Erfaren ledelse
Fusionen vil resultere i ændringer i virksomhedsstrukturen. Alle FREJAs nuværende forretningsenheder fusioneres med SDKs logistikselskaber til en ny enhed under navnet FREJA Transport & Logistics. Som følge heraf vil størstedelen af de nuværende SDK logistikaktiviteter blive omdøbt til FREJA og videreføre det velkendte og respekterede brand. Alle øvrige SDK-aktiviteter inden for stevedoring, agency, befragtning og cruise fortsætter uændret under SDK brandet og forbliver under det fulde ejerskab af USTC-koncernen.

Søren Gran Hansen fortsætter i sin rolle som CEO i SDK A/S og vil derudover påtage sig rollen som bestyrelsesformand for den nye enhed FREJA Transport & Logistics. Grundlæggeren af FREJA, Jørgen Hansen, bliver medlem af bestyrelsen i SDK A/S, hvor hans omfattende erfaring og brancheekspertise bliver et aktiv for virksomheden. Ulrik Rasmussen fortsætter som CEO for FREJA Transport & Logistics.

Den nye enhed, FREJA Transport & Logistics, har kontorer i syv forskellige lande: Danmark, Sverige, Norge, Finland, Polen, Holland og Kina. Aftalen er betinget af en godkendelse fra de relevante konkurrencemyndigheder. Transaktionsprisen vil ikke blive oplyst.

-PBH

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

19.11.2025SCM.dk

Verdens første elektriske 4x4 RoRo-traktor klar til havnene

19.11.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Digitalt overblik gav Sydkystens Automatik kontrol over materialeforbruget

16.11.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

14.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

Er dit lager klar til Black Friday? Her er de kritiske punkter, der kræver fokus nu

13.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

5 fordele ved lagerautomation

13.11.2025Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

13.11.2025ECK – Ejnar C. Kjeldsen A/S

Sponseret

RFID behøver ikke være kompliceret

11.11.2025SCM.dk

Nordjyllands lagerlokaler bliver hurtigt lejet ud i takt med lavt nybyggeri

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby