FTZ’ nye logistikanlæg klarer 50.000 ordrelinjer per dag

Når Danmarks største autogrossist åbner sit nye hovedlager på Fyn, bliver det med et logistikanlæg, der sætter nye standarder for automatisering, korte leveringstider og god ergonomi. Målene med det nye anlæg er at fremtidssikre driften og skabe mærkbare forbedringer for både kunder og medarbejdere.

"Vores ansatte er vores vigtigste ressource, og vi skal blive ved med at kunne rekruttere og fastholde dygtige folk. God ergonomi og mulighed for afveksling i arbejdsdagen er vigtig for medarbejdernes trivsel og sundhed, og samtidig er det nye anlæg et teknologisk løft", understreger Christian Heimer (tv) fra FTZ. Det er Mikael Holmqvist til højre. Foto: FTZ..

12.09.2023

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Der er dem, der følger den teknologiske udvikling, og så er der dem, der skaber den. Autogrossisten FTZ ønskede sammen med den østrigske logistikgigant KNAPP at skubbe til de teknologiske grænser med logistikløsningen til sit kommende hovedlager på Fyn. Det nye hovedlager er en markant strømlining af FTZ's lagerstruktur, men også et konkret led i virksomhedens strategi om at være teknologisk first-mover.

Logistikanlægget kommer til at sætte nye standarder på tre fronter - automatisering, korte leveringstider og ergonomisk betjening. Anlægget er et resultat af mere end to års arbejde, som FTZ indledte med en kompromisløs søgen efter markedets mest avancerede og modne løsninger til fuldautomatisk plukning og pakning af autodele.

"Vi gik til markedet med et åbent sind og har været i dialog med en række forskellige logistikleverandører, men vi måtte erkende, at Pick-It-Easy robotten fra KNAPP var i en liga for sig selv, specielt når det kom til en fuldautomatisk zero-touch løsning. Nogle af deres forslag var endda så ambitiøse, at vi ærlig talt var en lille smule skeptiske i starten. Men de havde referencerne på plads, og de bestod vores due diligence med bravur", fortæller Christian Heimer, der er vicedirektør i FTZ med ansvar for logistik og indkøb og en af arkitekterne bag det nye hovedlager.

Læs også: Arbejdsmiljø og m3-udnyttelse styrer køle-/frostlageret

Lageret bliver opført i Rørup på Fyn, hvorfra det skal betjene både slutkunder og virksomhedens 50 afdelinger i Danmark.

Ingen hastighedsbegrænsninger på lageret
Hurtig levering er alfa og omega for FTZ, fordi autoværkstedernes kunder gerne vil kunne aflevere bilen om morgenen og hente den igen om eftermiddagen. Det kan kun lade sig gøre, hvis mekanikeren har mulighed for at fejlsøge og reparere bilen i én arbejdsgang, hvor reservedelene ankommer, mens bilen stadig er på autoliften.

I dag får hvert værksted rutinemæssigt besøg fire til seks gange om dagen af en af FTZ's mere end 370 varebiler. Målet er imidlertid at pakke bilerne så hurtigt, at værkstederne potentielt kan nå en ekstra reparation hver eneste dag. Derfor kom FTZ til KNAPP med et ambitiøst krav, som andre leverandører havde takket nej til:

"FTZ ønskede mulighed for kontinuerligt at kunne færdiggøre 300 fast-track ordrelinjer til ekspreskunder senest 15 minutter efter bestillingen. Efter vores opfattelse var der ingen steder et sammenligneligt anlæg i drift, som var i stand til at leve op til det krav. Men vi vidste, at det var muligt med vores OSR Shuttle", fortæller nordisk direktør i KNAPP, Mikael Holmqvist, der selv har arbejdet på projektet sammen med FTZ.

At det lykkedes, er dokumenteret i omfattende simulationer og stress-tests. Det nye anlæg klarer uden problemer mere end 50.000 ordrelinjer dagligt, hvoraf mere end 15.000 af dem kan pakkes på under 15 minutter.

Del af en attraktiv arbejdsplads
Gennem hele processen med den nye logistikløsning har FTZ lagt vægt på, at anlægget skal være med til at skabe en attraktiv arbejdsplads for både eksisterende og nye kolleger.

Her kom KNAPPs omfattende ekspertise inden for ergonomi i spil. Gennem mere end 25 år har KNAPP udviklet sine ergonomiske løsninger i samarbejde med uafhængige eksperter inden for arbejdsmiljø - ud fra en filosofi om, at arbejdsstationerne skal tilpasses medarbejderen, ikke omvendt.

Læs også: Engangspallerne bliver genbrugt igen og igen

"Vores ansatte er vores vigtigste ressource, og vi skal blive ved med at kunne rekruttere og fastholde dygtige folk. God ergonomi og mulighed for afveksling i arbejdsdagen er vigtig for medarbejdernes trivsel og sundhed, og samtidig er det nye anlæg et teknologisk løft, som betyder, at vi fremadrettet kan tilbyde interesserede medarbejdere nye typer arbejdsopgaver og nye muligheder for at udvikle deres talenter her hos os", understreger Christian Heimer fra FTZ.

Det nye fuldautomatiske logistikanlæg leveret af KNAPP får et grundareal omtrent som en fodboldbane og bliver cirka 17 meter højt. Anlægget er skalerbart og forberedt på omfattende udvidelser, som de nye bygninger ligeledes er indrettet til at kunne rumme.

Opførelsen af det nye hovedlager og hovedkontor er netop gået i gang, og faciliteterne forventes at blive taget i brug i første halvår af 2025.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Denne artikel er del af et tema:

Tema om HI robotter & automatisering 2023

 .

Relateret indhold

20.03.2025SCM.dk

JYSK reducerer CO2e-udledning med solceller

17.03.2025SCM.dk

Effektiv logistik optimerer Stanley Black & Deckers forsyningskæde i Norden

17.03.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Effektivitet og præcision i én kompakt løsning med Counterbalance AGV

17.03.2025SCANLOX ApS

Sponseret

AGILOX lancerer sakse-fri teknologi med øget fleksibilitet til automatiseret materialehåndtering

14.03.2025TECSYS A/S

Sponseret

Honeywell CK67: En håndterminal, der kan klare lidt af hvert

14.03.2025Hans Schourup A/S

Sponseret

AI og Automation i Lager- og Pakkehåndtering – Fremtidens Optimerede Logistik

13.03.2025SCM.dk

Ny teknologi gør automatiseret intern transport lettere, hurtigere og billigere

13.03.2025SCM.dk

KNAPP vinder Best Product-pris for banebrydende AeroBot-lagringssystem

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
QMS ISO 9001:2015 Lead Auditor Kvalitet (CQI IRCA-certificeret)

Som Lead Auditor spiller du en central rolle i at sikre, at organisationens ledelsessystem effektivt støtter ledelsen i at opnå deres mål. ISO 9001-standarden er globalt den mest udbredte og blev revideret i 2015. Den fungerer som et grundlæggende styringsværktøj for optimering og effektivisering af processer i forskellige typer af organisationer, herunder inden for produktion, service, sundhedssektoren m.fl. Vedligeholdelse af disse processer er afgørende for at opnå vedvarende resultater, og audits er en del af plan-do-check-act processen”.

Dato

24.03.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Implement Consulting Group
Webinar
Transforming production with SAP digital manufacturing

Get ready to explore SAP Digital Manufacturing, where real-time data, IoT, AI and advanced analytics come together to optimise production.

Dato

26.03.2025

Tid

09:30

Sted

Online

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Ledelse af implementering

Få værktøjer til at lede din egen implementering af nye teknologier, systemer og strategier. Tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at skabe vellykkede implementeringer i din organisation.

Dato

26.03.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Økonomisk analyse

Bliv skarpere på økonomisk analyse og de økonomiske dynamikker i organisationer. På dette kursus, som også er et diplommodul, er der fokus på generel investerings- og finansieringsteori, inklusive virksomhedens (organisationens) årsberetning og den bagvedliggende lovgivning.

Dato

26.03.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

31.03.2025

Tid

08:30

Sted

Nyborg

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club 2025

Sidste chance for tilmelding!

Dato

01.04.2025

Tid

09:00

Sted

Comwell Kellers Park, Vejle