Gaffeltruckproducent tilbyder kunderne covid-19 distance på fabriksgulvet

Den irske truckproducent Combilift har haft succes med at tilbyde kunderne online baseret rådgivning om blandt andet at flytte kvadratmetre fra lager- til produktionsområdet. Det giver kunderne bedre mulighed for at holde afstand i produktionen.

”Vi foretager på den måde en virtuel rundgang på kundens lager, og det giver os et grundlag for at pege på forbedringstiltag”, fortæller Martin McVicar. Foto: Combilift..

27.10.2020

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Da Irland i foråret på linje med mange andre europæiske lande gik i lockdown, blev Combilift klassificeret som ”essential” og havde tilladelse til at fortsætte produktionen. Men virksomheden valgte dog alligevel at lukke ned i tre uger, og adm. direktør samt stifter Martin McVicar forklarer på en online pressekonference, hvordan de tre uger gav virksomheden mulighed for at forberede en coronasikker måde at genoptage produktionen på. De tre uger gav også mulighed for at forberede online rådgivning af kunder rundt omring i verden.

Toholdsskift og opdeling
Truckproducenten reducerede antallet af produktionsmedarbejdere fra 600 til cirka 350 på et ethvert givent tidspunkt og fordelte produktionen ud på toholdsskift, hvor normalen er etholdsskift. Producenten inddelte samtidig det 46.500 kvadratmeter store produktionsområde i otte segmenter. Det gjorde det muligt for medarbejderne at holde god fysisk afstand og begrænse omgang til kollegaer inden for eget segment.
”Vores største udfordring var egentlig at holde fysisk afstand i medarbejderkantinen”, fortæller Martin McVicar. Virksomheden etablerede derfor otte separate kantiner, og medarbejderne holdt forskudte pauser for at reducere kontakt mest mulig, ligesom virksomheden opsatte termiske kameraer ved ind- og udgange for at opfange, hvis en medarbejder skulle have en høj temperatur.

Disse tiltag gjorde sammen med sprit, ansigtsmasker og kobberbetrækning af alle håndtag, at Combilift kunne operere med 90 procent produktivitet i lockdown-perioden.

Tager hånd om kundernes produktivitet
Combilift har også naturligt nok haft fokus på kundernes produktivitet i denne vanskelige tid, hvor mange produktionsvirksomheder er udfordret af behovet for at fastholde fysisk afstand mellem medarbejderne på produktionsgulvet.

Mange af Combilifts gaffeltrucks er specialtrucks, der tilbyder kunderne materialehåndtering på meget smalle, krogede og trange lagerforhold. Multidirektionelle gaffeltrucks, gående palleløftere og ikke mindst den unikke Aisle Master, som kan køre tæt rundt om hjørner, gør det muligt for virksomheder at begrænse behovet for gangarealer og derved behovet for kvadratmetre til lageret. Det gør kunderne i stand til at reducere lagerareal og i stedet bruge det på produktionsareal, så der bliver bedre plads til at overholde den fysiske afstand.

Combilift har i flere år tilbudt online rådgivning af lagerforhold hos kunder verden rundt. ”Vi er trænet i at anvende almindelige platforme som for eksempel WhatsApp, som kunderne viser os deres forhold med. Vi foretager på den måde en virtuel rundgang på kundens lager, og det giver os et grundlag for at pege på forbedringstiltag. Det har vist sig at være meget populært blandt vores kunder i en tid, hvor fysiske besøg ikke har været mulig”, fortæller Martin McVicar.

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

24.11.2025SCM.dk

Belgiske hospitaler indfører AutoStore-anlæg

19.11.2025SCM.dk

Verdens første elektriske 4x4 RoRo-traktor klar til havnene

19.11.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Digitalt overblik gav Sydkystens Automatik kontrol over materialeforbruget

16.11.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

14.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

Er dit lager klar til Black Friday? Her er de kritiske punkter, der kræver fokus nu

13.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

5 fordele ved lagerautomation

13.11.2025Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

13.11.2025ECK – Ejnar C. Kjeldsen A/S

Sponseret

RFID behøver ikke være kompliceret

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
STILL Danmark A/S
Messe
GRAND OPENING!

Still Danmark inviterer til Åbent Hus I nyt showroom i Kolding

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Essen 32, 6000 Kolding

AGR
Webinar
Chain reactions: The spark behind smarter supply chain decisions

Supply chain: The hidden link in financial success

Dato

25.11.2025

Tid

14:30

Sted

Online on LinkedIn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Intern audit af ledelsessystemer baseret på ISO 14001 og ISO 45001

Formålet med kurset er at give dig viden om hele auditprocessen og masser af træning i at levere effektive interne audits, der skaber værdi i virksomheden.

Dato

26.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

26.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

26.11.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

Bredana Axcite A/S
Webinar
Står I overfor at skulle vælge jeres næste ERP-løsning?

Måske kommer I fra Dynamics AX eller et andet ældre system og går med overvejelsen, om Dynamics 365 Finance & Supply Chain Management (FO) er det rigtige valg eller dækker Dynamics 365 BC jeres behov.

Dato

26.11.2025

Tid

10:00

Sted

Online