GLS præsenterer sin første bæredygtighedsrapport
At handle ansvarsbevidst overfor mennesker og miljø er et vigtigt princip for GLS. I den nyligt udkomne bæredygtighedsrapport dokumenterer GLS, der distribuerer pakker i hele Europa, sit sociale engagement, sine miljøaktiviteter og sine fremskridt.
Uanset, om det drejer sig om ressource- og klimabevidst distribution, ISO-certificeret miljøledelse eller den brede indsats for det omkringliggende samfund, oplyser GLS koncernen i sin aktuelle rapport udførligt om sin helhedsorienterede bæredygtighedsstrategi. Mange eksempler fra hverdagen viser, hvordan virksomhederne i de forskellige lande er socialt og økologisk engagerede, medens de samtidig øger effektiviteten og væksten.
For det første er GLS' miljøinitiativet ThinkGreen i fokus. GLS har fastsat klare miljømål, og i hele koncernen fremmer og styrer de miljøbeskyttelsesforanstaltninger og måler resultaterne. For det andet informerer distributøren om ThinkSocial. Her sammenfatter GLS alle aktiviteter, der relaterer til fair og hæderlig adfærd over for samfundet, medarbejderne, samarbejdspartnerne og deres chauffører.
Aflastning af miljøet kan måles
I miljødelen præsenterer GLS koncernen for første gang resultaterne af sin indsats. "I de sidste to regnskabsår er det lykkedes os at nedbringe den samlede emission af CO2 og lignende stoffer med 4 procent og det på trods af stigende pakkemængder", siger Rico Back, CEO for GLS.
Nye øko-depoter, investeringer i mere effektive teknologier og energibesparende initiativer betød, at GLS reducerede CO2-emissionen fra el og varme med 22 procent. Desuden steg den del af vognparken, der opfylder Euro 4-normen eller højere, med 8 procentpoint til over 77 procent.
At omsætte socialt ansvar
Under ThinkSocial, præsenterer GLS de vigtigste uddannelses- og støtteinitiativer for medarbejderne. Et andet emne er det tætte samarbejde med distributionspartnerne og deres chauffører, hvor fælles kampagner og procesoptimering spiller en vigtig rolle.
"At engagere sig ud over den sociale standard betyder, at man investerer i fremtiden", siger Rico Back. GLS virksomhederne støtter derfor også i deres sociale miljø mange indsamlinger, sponsorerer sports- og kulturaktiviteter og yder gratis transport til velgørende formål.
Regelmæssig rapportering
GLS' bæredygtighedsrapport markerer starten på en mere regelmæssig rapportering. Således tilbyder GLS både kunder, medarbejdere, tdistributionstpartnere og offentligheden større gennemsigtighed og grundlag for en vedvarende dialog. Rapporten kan læses på GLS' hjemmeside (gls-group.eu).