Historisk få lagerlokaler står tomme i Nordsjælland

Nordsjælland har den laveste andel af udbudte lager- og logistiklokaler i 12 år, viser nye tal fra Ejendomstorvet.dk. Coronakrisen har øget efterspørgslen på lagerplads, men kan på længere sigt gøre ondt på virksomheder i området, mener to lokale erhvervsmæglere

Der står ikke mange lager- og logistikhaller tomme i Nordsjælland i øjeblikket. Arkivfoto..

30.06.2020

SCM.dk

Trods coronakrisen har lokale virksomheder støvsuget næsten alle ledige lagerhaller, logistikejendomme og produktionslokaler i de 11 nordsjællandske kommuner. Det fremgår af en ny statistik fra Ejendomstorvet.dk.

Læs også: Historisk få tomme lagerlokaler i Vest- og Sydsjælland

”Udbuddet af lager- og produktionslokaler er faldet og ligger i andet kvartal på blot 1,9 procent af de samlede lokaler. Dermed har virksomhederne i Nordsjælland ikke haft så få lokaler og ejendomme at vælge imellem siden 2008, lige før finanskrisen satte ind”, fortæller analytiker Nicholas McFall fra Ejendomstorvet.dk.

På landsplan er 1.500 lagerlokaler, logistikejendomme og produktionshaller udbudt til leje eller salg via Ejendomstorvet.dk lige nu. Heraf ligger 125 i Nordsjælland – flest i Hillerød og Rudersdal kommuner, begge med 21 udbudte lokaler.

Derefter følger Allerød med 18, Egedal med 16 og Helsingør med 15. En historisk industriby som Frederikssund har blot syv ledige lokaler at byde på, og både Halsnæs og Hørsholm har kun ét lokale til rådighed for virksomheder på jagt efter kvadratmeter.

På længere sigt kan krisen have konsekvenser
”Vi har meget let ved at komme af med mindre lejemål op til cirka 5.000 kvadratmeter, mens det kan tage lidt længere tid med større enheder. Og jo tættere man kommer på København, desto lettere er det at få udlejet. Mange lokale håndværkere og mindre produktionsvirksomheder har brug for lagerplads, og en klassisk industriby som Helsingør har en del lokaler i forhold til interessen, mens det er sværere i Hillerød”, siger Mikkel Søby, formand for Ejendomstorvet.dk.

Også Andersen Erhverv med kontor i Holte i Rudersdal Kommune kan registrere stor efterspørgsel.

”De få ledige lokaler i for eksempel Allerød og Furesø afspejler, at virksomhederne havde et godt 2019; beslutningsprocedurerne om at anskaffe ekstra plads tager typisk noget tid. På kort sigt har coronakrisen betydet, at nogle firmaer fik brug for ekstra lagerkapacitet, fordi de internationale forsyningsstrømme og transportsystemer bremsede op", siger administrerende partner Kim Kyhl Andersen. 

"Men på bare lidt længere sigt kan jeg frygte, at coronaen rammer modevirksomheder, som vi har en del af. Med lukkede butikscentre og forretninger både herhjemme og i udlandet har de været hårdt ramt på salget, som er meget sæsonbetonet”, fortsætter han.

Læs også: Antallet af tomme lagerlokaler stiger – men ingen grund til panik

Nordsjælland har knap 4,3 millioner kvadratmeter lager- og produktionsarealer ud af hele landets 104 millioner kvadratmeter. Ved indgangen til juni blev lokaler i Nordsjælland i gennemsnit udbudt til en årlig leje på 565 kroner per kvadratmeter – en stigning på 6,4 procent det seneste år og noget højere end landsgennemsnittet på præcis 400 kroner.

- SMF

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Denne artikel er del af et tema:

Coronavirus

Det globale udbrud af coronavirus præger lige nu klodens forsyningskæder i takt med at ellers åbne samfund lukkes ned, samtidig med at behovet for at transportere varer - herunder livsvigtige forsyninger til eksempelvis hospitaler - er større end nogensinde. I dette fokus samler SCM.dk de mange artikler, vi og vores partnere skriver om emnet.

Relateret indhold

03.11.2025Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

31.10.2025KNAPP A/S

Sponseret

Automatiseret truck

31.10.2025EAB Lagerindretning

Sponseret

Plum Safety

30.10.2025ECK – Ejnar C. Kjeldsen A/S

Sponseret

WARDIAN - AI Anti-Kollisions System

28.10.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Et nyt gear i logistikken – Cykelexperten finder balancen mellem tempo og overblik

27.10.2025KUKA Nordic AB

Sponseret

Automatiseret møbelproduktion forbedret med smart intralogistik og industriel robotteknologi

27.10.2025SCM.dk

Lilla revolution i intralogistikken

24.10.2025KUKA Nordic AB

Sponseret

Innovative koncepter til fremtidens produktion: Mobil robotteknologi hos KRONE

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dematic
Messe
Logistik & Transport

Logistik & Transport is the Nordic region’s leading trade fair and conference for logistics and transport solutions, held annually at Svenska Mässan in Gothenburg. The event is the key meeting place for the entire logistics and transport industry. It brings together stakeholders from all parts of the sector to network, exchange experiences, and create new business opportunities.

Dato

04.11.2025

Tid

09:00

Sted

Gothenburg

Dansk Standard
Kursus
Sådan integrerer du et energi- og miljøledelsessystem, ISO 50001 og ISO 14001

Ledelsesstandarderne for miljøledelse ISO 14001 og energiledelse ISO 50001 har begge til hensigt at understøtte organisationer i at opnå løbende forbedringer af deres miljø- og energiforhold. På kurset bliver du introduceret til standardernes krav og får indsigt i, hvordan de to standarder kan integreres i et samlet ledelsessystem.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale 0, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
Diplomkursus i Energiledelse - ISO 50001

Med ISO 50001 bliver du klar til at efterleve det nye Energy Efficiency Directive, der i 2024 vil gøre det lovpligtigt for flere virksomheder end hidtil at implementere et certificeret energiledelsessystem eller gennemføre et energisyn.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
Intro til NIS2

- Hvad er det, hvad betyder det, og hvordan kommer vi i gang?

Dato

05.11.2025

Tid

08:00

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Implement Consulting Group
Webinar
Unlock revenue growth in manufacturing’s after-sales business

The value of market data in transforming after-sales strategies

Dato

06.11.2025

Tid

08:00

Sted

Online