Horisontalt samarbejde breder sig

Virksomheder begynder i stigende grad at samarbejde om at dele logistik- og transportkapacitet, så udnyttelsen bliver optimeret. Gevinsten er økonomi og miljø.

Selvom rederier ikke kan blive enige om at have fælles containere, vil de blive tvunget til det inden for de nærmeste år, vurderer professor. Foto: Maersk Line..

14.03.2013

SCM.dk

Horisontalt samarbejde i forsyningskæden, hvor virksomheder samarbejder om at udnytte logistik- og transportkapacitet optimalt, breder sig. Det sker i form af øget opmærksomhed og accept, men det sker også i form af reel praksis. Virksomheder begynder at anerkende mulighederne i konceptet og søger at realisere mulighederne i praksis. Det konkluderer en undersøgelse gennemført af Eye4Transport.

Undersøgelsen peger på, at der stadig er store barrierer i form af partner-sourcing, antikonkurrencelovgivning og mangel på tillid i partnerskaber. Men den påpeger også, at der er så store gevinster i sigte, at virksomheder godt kan se, at horisontalt samarbejde ikke er til at komme udenom. Gevinster er for eksempel lavere distributionsomkostninger, højere serviceniveauer og lavere brændstofudgifter.

EU og CO3
Det har EU tænkt sig at ændre på. Et stort EU-projekt med navn The Collaboration for Co-Modality (CO3) har sat fokus på at fjerne barrierer og udbrede konceptet horisontalt samarbejde. Projektet foregår i samarbejde med forskningsinstitutionerne The Zaragoza Logistics Centre (ZLC), Cranfield School of Management samt virksomheder som P&G, Nike, Kimberly-Clark, Unilever, HJ Heinz, Nestlé og DHL.

57 procent luft
Der mangler ikke incitamenter for virksomheder til at kaste sig over horisontakt samarbejde. World Economic Forum har undersøgt kapacitetsudnyttelsen for lastbiler på de europæiske landeveje, og konklusionen er, at der er 43 procents udnyttelse. Det vil altså sige, at 57 procent af lastbilernes kapacitet konstant er fyldt med luft.

ZLC opdeler gevinsterne ved horisontalt samarbejde i fem grupper:

  • Effektivitet: det giver lavere transportomkostninger, når deling af lastbilkapacitet giver bedre transportudnyttelse.
  • Reaktionsevne: Hyppigere leveringer giver større operationel fleksibilitet og hurtigere respons på skiftende kundekrav.
  • Kundeservice: Hyppigere leveringer løfter også kundeserviceniveauet.
  • Innovation: Partnere lærer af hinanden, erfaringen motiverer deres operationelle teams, and flowet af idéer skaber fælles innovation.
  • Bæredygtighed: Forbedret udnyttelse af lastbilkapacitet skaber mindre udledninger af skadelige gasser som CO2 og NOx.

Fire forudsætninger
Men ZLC har også kortlagt fire elementer, som skal være tilstede, hvis samarbejdet skal være både lønsomt og holdbart. Det omfatter:

  • Det essentielle: Tillid, solidaritet og fair deling af gevinster (gevinster skal ikke nødvendigvis være af samme karakter, men begge parter skal opnå gevinst).
  • Forbedring: Der skal være løbende forbedringselementer indbygget i samarbejdet.
  • Platform: Der skal være en platform af juridiske og operationelle strukturer, der indrammer relationen – for eksempel i form af kontrakter.
  • Deling: Samarbejdet skal indeholde struktureret deling af værdier eller gevinster.

Tre udviklingsfaser
ZLC’s forskning viser, at udviklingen af et horisontalt samarbejde går igennem tre udviklingsfaser: Undersøgelse, assimilering og udnyttelse. I undersøgelsesfasen vurderer og sammenligner partnerne hinandens virksomhedskulturer, ledelsesmetoder og markedspræstationer for at undersøge, hvordan de kan arbejde sammen. I den næste fase, assimileringsfasen, implementerer partnerne delingen af kapacitet; og i den tredje fase begynder organisationerne at høste frugterne af arbejdet. Men det er ikke nok, ZLC tilføjer faktisk en fjerde fase, som de kalder ”løbende forbedring”. En feedback-funktion gør det muligt for partnerne at lære af hinanden og forbedre den effektivitet, der allerede måtte være opnået.

Tre tunge faldgruber
ZLC peger særligt på tre faldgruber for samarbejdet:

  • Problemer med at synkronisere forsyningskædeprocesser og tilhørende dynamik.
  • Svigtende gennemsigtighed i den delte del af forsyningskæden, fordi den ene part ikke formår at løfte sit ansvar for gennemsigtigheden.
  • For meget kompleksitet i forsyningskæderne kan gøre det vanskeligt for den ene part eller begge parter at fastholde dedikationen til samarbejdsrelationen.

FAKTA
Hvad er horisontalt samarbejde?
”Horizontal collaboration” i forsyningskæden er kendetegnet ved, at virksomheder i fællesskab pooler ressourcer frem for, at de samarbejder med logistikudbydere eller 4PL’er i et vertikalt samarbejde. Konceptet omfatter strategier som konsolidering af materialeflow, deling af transport- og netværkskapacitet, deling af lagerkapacitet, konsolidering af indkøbskraft samt back office funktioner som finans, administration, kundeservice, it etc. Et andet kendetegn er, at horisontale samarbejdspartnerskaber kan blive etableret mellem alle typer virksomheder, men at de ofte er mest frugtbare, når de bliver etableret blandt semikonkurrenter eller direkte konkurrenter.

Rederier kommer til at dele containere
Selvom rederier ikke kan blive enige om at have fælles containere, vil de blive tvunget til det inden for de nærmeste år, vurderer professor Dominic Sword fra Henley Business School ifølge Shipping Watch. Hans vurdering kommer efter, at Maersk Line fornylig kunne fortælle, at det koster rederiet cirka en milliard USD hvert år at sejle tomme containere fra A til B på grund af den ubalance, der er i verdenshandlen først og fremmest mellem Asien og Europa.

Virksomheder går sammen
En række større købere af logistikydelser er gået sammen i samarbejdet ELUPEG, hvor de arbejder på at udbrede horisontalt samarbejde. Se mere på www.elupeg.com

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

29.04.2024SCM.dk

Valg af leverandør handler meget om grøn profil

29.04.2024SCM.dk

Loven om ret til reparation passerer vigtig hurdle

22.04.2024SCM.dk

Autonome robotter er effektive hjælpere på lageret

22.04.2024SCM.dk

Kæmpelager er toptunet med sax- og bomlifte

19.04.2024WITRON Group

Sponseret

“Flexibility is the match-winner”

10.04.2024Tasklet Factory

Sponseret

Få styr på dit lager: Lagerchefens (gen)vej til succes

08.04.2024N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Ny plukketruck er længe ventet

05.04.2024Swisslog

Sponseret

Inbjudan Webinar: Strategisk lagerautomation - 25 april

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Eltronic Fueltech

Supply Chain Specialist

Kunne du tænke dig, at spille en afgørende rolle i arbejdet med at udvikle den samlede værdikæde i en virksomhed, der i den grad bidrager til den grønne omstilling? Og ønsker du at tage et ansvar for at vi på tværs af organisationen styrker samarbejdet og processerne ud mod både leverandører og kunder? Så skal du med på holdet!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2024

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle