Hybrid-trucks gavner miljø og bundlinje

Møldrup Kartoffeleksport har reduceret brændstofforbruget med 30-40 procent ved køb af seks nye hybrid-gaffeltrucks.

Hybrid 2–tons RX 70-25 på vej med 1.200-1.300 kg i 25 og 50 kg sække. Foto: Still..

14.01.2016

SCM.dk

Møldrup Kartoffeleksport ved Viborg har investeret i seks nye Still hybrid-gaffeltrucks. Det har reduceret brændstofforbruget med 30-40 procent og skabt bedre miljø og bundlinje i virksomheden.

Virksomheden modtog de seks gaffel-trucks i foråret - fem 3,5-tons RX70-35H og en enkelt 2-tons RX70-25.

Læs også: Optimer truckflåden med aktiv styring

”Vi er meget afhængige af vores gaffeltrucks. Når kartoflerne først er høstet og kørt her til Møldrup i åbne containere, klarer vores gaffeltrucks stort set al intern transport”, forklarer Jens Kristensen, der siden slutningen af 1990’erne har været eneejer i virksomheden, og fortsætter:

”I højsæsonen, som strækker sig over cirka seks måneder, kører store dele af virksomheden i tre-skift, og truckene når let op på 1.500 driftstimer om året”.

Virksomheden valgte at investere i de nye hybrid-gaffeltrucks efter et besøg fra arbejdstilsynet:

”Vores gaffeltrucks kører meget indendørs, og selv om luftkvaliteten lå på den rigtige side af grænseværdierne, anbefalede Arbejdstilsynet, at vi reducerede miljøbelastningen fra vores trucks. STILL lovede 30-40 procent lavere dieselforbrug og dermed tilsvarende lavere udslip med hybridteknologi i forhold til de traditionelle dieseltrucks, vi havde tidligere, så det gjorde udslaget. Og Still har holdt, hvad de lovede”, fastslår Jens Kristensen.

Læs også: N.C. Nielsen lancerer ny online truckauktion

Hybridteknologi med diesel og el      
I STILL’s RX70-35H hybridtrucks har dieselmotoren til opgave at trække en generator, der producerer strøm til el-motorerne i trækhjulene. Når truckføreren bremser, fungerer el-motorerne i trækhjulene som generatorer, der omdanner bremseenergi til elektricitet. Derefter oplagres den i en effektiv kondensator bagerst på trucken, og den opsamlede energi frigives lynhurtigt igen ved acceleration. Dermed er teknologien især velegnet til drift med hyppig start/stop-kørsel. 

-SSM

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

30.04.2025LOGISTIKCENTERET A/S

Sponseret

Noget klogt om logistik?

29.04.2025KNAPP A/S

Sponseret

Grossist investerer i fremtidens kundebehov

28.04.2025SSI Schäfer

Sponseret

Apotea og SSI SCHÄFER fortsætter deres langsigtede partnerskab

28.04.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Tag din lagerstyring til nye højder med RFID-labels

28.04.2025SCM.dk

Lageret kan ikke længere bare ’kaste flere folk ind’ i højsæsoner

28.04.2025Swisslog

Sponseret

Interview med Swisslogs Predrag Djukanovic om AMR'er og den rolle, de spiller i fremtiden for lagre og forsyningskæder.

28.04.2025Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

Hvorfor den rigtige software er nøglen til succesfuld lagerautomatisering

28.04.2025Hans Schourup A/S

Sponseret

Effektiv lagerstyring med fokus på bæredygtighed

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle