ICM effektiviserer lagerlogistikken med mobile robotter

For at kunne ekspedere deres mange ordrer hurtigst muligt, har ICM investeret i tre mobile MiR-robotter, der samlet set frigør 40 timer om ugen hos virksomhedens ansatte.

Robotterne frigør tid, der nu bliver brugt på planlægning og optimering. Foto: ICM..

13.02.2020

SCM.dk

Hos ICM’s logistikcenter i Odense, hvor ansatte ekspederer 100.000 ordrer om året, har man fundet en løsning på den trange plads og den hårde konkurrence: Tre mobile MiR1000-robotter.

Læs også: Forskere vil lave robotter, som alle kan kode

Takket være investeringen sparer tre ansatte nu dagligt hver især flere timer, blandt andet, fordi de slipper for at bruge tid på manuelt at kørepaller på en stabler til højlageret.

Søren Jepsen, Supply Chain Direktør i ICM, glæder sig over robotterne, som han har fundet ud af kan gøre en stor forskel for virksomheden. Foto: ICM..

I stedet kan de nøjes med at placere pallerne på de særlige MiR-racks, som robotterne kan hente pallerne på og køre dem videre ind til højlageret.

Her står MiR-racks for enden af reolerne, så højtrucks kan hente pallerne dér og fordele varerne på de relevante hylder.

Truckførerne i højtrucks kan via et kort på en tablet i højtrucken hele tiden se, hvor de små mobile robotter befinder sig, ligesom de mobile robotter gør opmærksomme på sig selv med lyd og lys, der, hvor trafikken er mest intens.

Herved er der et tæt samarbejde mellem trucks og robotter, og i en virksomhed med konstant intern trafik er kommunikationen mellem køretøjer vital for at undgå, at forskellige maskiner blokerer for hinanden.

MiRs flådestyringssoftware, MiR Fleet, sørger desuden for at fordele opgaverne mellem de tre mobile robotter, så det er den robot, der hurtigst kan løse en opgave, der vælges, og den sørger også for, at de tre mobile robotter selv kører hen og tanker op med strøm mellem opgaverne, så nedetiden optimeres.

Et soleklart potentiale
Samlet set frigør de mobile robotter cirka 40 timer hver uge hos ICM, der før blev brugt på bemandet intern transport mellem varemodtagelse og indplaceringsområder.

De bruges nu mere værdifuldt – nemlig på planlægning og optimering.

Søren Jepsen, Supply Chain Direktør i ICM A/S, fortæller, at det har været en lærerig proces at udtænke det optimale workflow for hele trafikafviklingen og varetransporten i logistikcentret:

”Vi skal være gearet til at kunne smide alt, hvad vi har i hænderne for at kunne levere inden for 24 timer til vores kunder i Danmark. Derfor handler det om at bruge vores ressourcer kløgtigt. Vi investerer i ny teknologi for at kunne værne om vores medarbejderstab og tiltrække nye, dygtige folk”, siger han.

ICM har lavet en omfartsvej til de mobile robotter, så der nu er frigivet plads til den øvrige trafik på logistikcentret. Foto: ICM..

Hos ICM ser ledelsen et soleklart potentiale for at automatisere flere processer. Lige nu er det flowet fra vareindlevering til lager, men på sigt vil ICM også automatisere transporten fra pluk til vareudlevering og drage endnu mere nytte af robotterne.

Læs også: MiR-robotter optimerer den interne logistik hos Honeywell

ICM A/S blev grundlagt i 1946 og er siden vokset via organisk vækst og opkøb af virksomheder relateret til sikkerhed og hygiejne. Den årlige omsætning ligger i omegnen af 400 millioner kroner.

- SMF

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

19.11.2025SCM.dk

Verdens første elektriske 4x4 RoRo-traktor klar til havnene

19.11.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Digitalt overblik gav Sydkystens Automatik kontrol over materialeforbruget

16.11.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

14.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

Er dit lager klar til Black Friday? Her er de kritiske punkter, der kræver fokus nu

13.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

5 fordele ved lagerautomation

13.11.2025Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

13.11.2025ECK – Ejnar C. Kjeldsen A/S

Sponseret

RFID behøver ikke være kompliceret

11.11.2025SCM.dk

Nordjyllands lagerlokaler bliver hurtigt lejet ud i takt med lavt nybyggeri

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby