Indspark: Billeder og farver sætter fart på logistikken

Produktbilleder og farvekoder er en overset kilde til effektivitet i logistikken. De gør, at alt går lidt lettere og hurtigere i alle led, hvor fysiske produkter bliver registreret, lagerført, plukket, pakket, sendt og kontrolleret.

"Mange virksomheder har indført QR- og stregkoder for at strømline processerne omkring vareforsendelse og -modtagelse, men i tillæg til dem kan en simpel tilføjelse af produktbilleder og farvekoder på dokumentation og labels gøre, at alt går lidt lettere og hurtigere i alle led", fortæller Maria Høybye. Foto: Tabellae

28.01.2025

Marie Høybye, Head of Marketing, Tabellae, SCM.dk

Man siger, at et billede kan sige mere end 1000 ord. Visdommen i det gamle ordsprog gælder også i et måske lidt overset miljø, nemlig på lageret, i varemodtagelsen og i vareforsendelsen. Alle de steder, hvor fysiske produkter skal registreres, lagerføres, plukkes, pakkes, sendes og kontrolleres er produktbilleder og farvekoder en effektivitetsbooster, der får flowet til at glide smidigere og med færre fejl til gavn for afsendervirksomheden og kunden, der skal modtage varen.

At sende og modtage varer er en kompleks og kritisk opgave, der har direkte påvirkning på virksomhedens effektivitet og konkurrenceevne. Lagerlister, pakkesedler, pluklister, forsendelsespapirer, labels, tolddokumenter og anden dokumentation skal udfyldes, registreres og forstås af alle, der har dem i hænderne.

Små fejl, store konsekvenser

Sker der fejl undervejs, kan det give forsinkede leverancer, som kan få konsekvenser for både omdømme og økonomi. En palle med komponenter, der fejlplaceres på lageret, kan forsinke produktionen betydeligt, og forsendelser til udlandet, som hænger i tolden, kan føre til utilfredse kunder og tabt omsætning, bare for et give et par eksempler.

De tilsyneladende små bump på vejen skaber store forstyrrelser i forsyningskæden og får virksomhedens tandhjul til at dreje langsommere.

Maria Høybye

De tilsyneladende små bump på vejen skaber store forstyrrelser i forsyningskæden og får virksomhedens tandhjul til at dreje langsommere. Både serviceniveauet og kundernes oplevelse og loyalitet er således på spil. Derfor bør effektiv og intelligent håndtering af bilag og dokumentation ikke blot være en operationel nødvendighed, men en strategisk prioritet for at opretholde og forbedre virksomhedens markedsposition.

Et vigtigt supplement til QR-koder

Mange virksomheder har indført QR- og stregkoder for at strømline processerne omkring vareforsendelse og -modtagelse, men i tillæg til dem kan en simpel tilføjelse af produktbilleder og farvekoder på dokumentation og labels gøre, at alt går lidt lettere og hurtigere i alle led. Her er et par eksempler:

  • Svendsen Sport får deres varer 3 gange hurtigere gennem tolden, efter at de er begyndt at tilføje produktbilleder på tolddokumenterne.
  • IC Group har lettet varemodtagelsen hos deres kunder ved at sætte logoer, stregkoder og snart billeder på labels, hvilket gør det nemmere for modtageren at navigere i forsendelserne og finde det, de har brug for.
  • Designvirksomheden House Nordic har indført produktbilleder og stregkoder på alle labels for at effektivisere varemodtagelsen. Og deres tilbud har fået wauw-faktor med store produktbilleder, der skal øge antallet af accepterede tilbud.
  • Andre virksomheder bruger med succes farvekoder til at orientere om risikofaktorer ved produkterne i en forsendelse. Det kan fx brandfare, som medarbejderne i varemodtagelsen og på lageret skal være opmærksomme på.

Hvor QR- og stregkoder kræver fysisk udstyr i form af scannere, er det en lavpraktisk og enkel løsning at tilføje billeder og farvekoder som supplement til stregkoderne på alle de dokumenter, der indgår i en vareforsendelse. Det kan styres centralt i output management-systemer, som tilbyder funktionen, og kræver hverken programmering eller individuel opsætning ved hver forsendelse. 

Få marketing på banen

Man kan spørge sig selv, hvorfor flere ikke har fået øje på disse muligheder. Jeg tror, at det langt hen ad vejen handler om, at Output Management og opsætning af transaktionsdokumenter håndteres af IT, som har fokus på, at ERP-systemerne virker og leverer de rigtige dokumenter. 

Dokumenternes brugervenlighed og kundeoplevelsen er forståeligt nok ikke på deres radar. Derfor er det en god ide at lade marketing og salg tage ejerskab over de kunderettede transaktionsdokumenter, så budskaber, opbygning og indhold tænkes ind i virksomhedens overordnede kommunikationsstrategi. 

Det vil medvirke til at styrke virksomhedens salg og kunderelationer til gavn for toplinjen.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

02.07.2025SSI Schäfer

Sponseret

Draper Tools maksimerer effektiviteten med en semi-automatiseret lagerløsning

01.07.2025Norris Print-Tech A/S

Sponseret

Honeywell CT32 håndterminal

30.06.2025SSI Schäfer

Sponseret

Nyt logistikcenter indviet i Varberg, Sverige: SSI SCHÄFER leverer fuldautomatisk lager til Apotea

25.06.2025KNAPP A/S

Sponseret

Hurtige trends og hård konkurrence er drivkræfterne bag KICKS lagerautomatisering

20.06.2025SCM.dk

Partnerskab sætter ny standard for forsyningskæder

20.06.2025Axacon A/S

Sponseret

Sådan ser regnestykket ud, når du fortsætter med manuelle lagerprocesser

17.06.2025SCM.dk

Taulov Dry Port nærmer sig fuld kapacitetsudnyttelse

16.06.2025Consafe Logistics

Sponseret

Fremtidens Lagerstyring: Download Rapporten med 5 Nøgletal og Indsigter

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Power Platform – Lav løsninger med Plan Designer

Fra kravindsamling og procesdesign til færdige apps – opdag de nye funktioner i Power Platformen

Dato

13.08.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 14001 kursus: - Diplomkursus i miljøledelse

På to dage præsenteres du for det grundlæggende indhold i ledelsesstandarden ISO 14001:2025 Miljøledelse, og lærer hvordan de enkelte krav efterleves i praksis. Der vil undervejs i kurset være praktiske øvelser, der kan inspirere dig til arbejdet i din egen organisation efterfølgende. Som afslutning følger en multiple choice eksamen, som måler på din erhvervede viden og færdigheder.

Dato

18.08.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhed (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhedskursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af ledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 22000:2018.

Dato

18.08.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Always Azure – Skab værdi med Microsoft Azure

Vil du være på forkant med det nyeste i Azure og få konkrete idéer til, hvordan du udnytter platformen bedst muligt i din virksomhed?

Dato

18.08.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Seminar
ISO 9001 inspirationsseminar

ISO 9001 Inspirationsseminaret giver dig en grundlæggende forståelse for formål, baggrund og indhold for ISO 9001 standarden, som er en af de første og mest udbredte standarder og derfor betegnes som ”moderen af alle standarder”.

Dato

21.08.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Seminar
ISO 9001 inspirationsseminar

ISO 9001 Inspirationsseminaret giver dig en grundlæggende forståelse for formål, baggrund og indhold for ISO 9001 standarden, som er en af de første og mest udbredte standarder og derfor betegnes som ”moderen af alle standarder”.

Dato

21.08.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia