Indspark: Billeder og farver sætter fart på logistikken

Produktbilleder og farvekoder er en overset kilde til effektivitet i logistikken. De gør, at alt går lidt lettere og hurtigere i alle led, hvor fysiske produkter bliver registreret, lagerført, plukket, pakket, sendt og kontrolleret.

"Mange virksomheder har indført QR- og stregkoder for at strømline processerne omkring vareforsendelse og -modtagelse, men i tillæg til dem kan en simpel tilføjelse af produktbilleder og farvekoder på dokumentation og labels gøre, at alt går lidt lettere og hurtigere i alle led", fortæller Maria Høybye. Foto: Tabellae

28.01.2025

Marie Høybye, Head of Marketing, Tabellae, SCM.dk

Man siger, at et billede kan sige mere end 1000 ord. Visdommen i det gamle ordsprog gælder også i et måske lidt overset miljø, nemlig på lageret, i varemodtagelsen og i vareforsendelsen. Alle de steder, hvor fysiske produkter skal registreres, lagerføres, plukkes, pakkes, sendes og kontrolleres er produktbilleder og farvekoder en effektivitetsbooster, der får flowet til at glide smidigere og med færre fejl til gavn for afsendervirksomheden og kunden, der skal modtage varen.

At sende og modtage varer er en kompleks og kritisk opgave, der har direkte påvirkning på virksomhedens effektivitet og konkurrenceevne. Lagerlister, pakkesedler, pluklister, forsendelsespapirer, labels, tolddokumenter og anden dokumentation skal udfyldes, registreres og forstås af alle, der har dem i hænderne.

Små fejl, store konsekvenser

Sker der fejl undervejs, kan det give forsinkede leverancer, som kan få konsekvenser for både omdømme og økonomi. En palle med komponenter, der fejlplaceres på lageret, kan forsinke produktionen betydeligt, og forsendelser til udlandet, som hænger i tolden, kan føre til utilfredse kunder og tabt omsætning, bare for et give et par eksempler.

De tilsyneladende små bump på vejen skaber store forstyrrelser i forsyningskæden og får virksomhedens tandhjul til at dreje langsommere.

Maria Høybye

De tilsyneladende små bump på vejen skaber store forstyrrelser i forsyningskæden og får virksomhedens tandhjul til at dreje langsommere. Både serviceniveauet og kundernes oplevelse og loyalitet er således på spil. Derfor bør effektiv og intelligent håndtering af bilag og dokumentation ikke blot være en operationel nødvendighed, men en strategisk prioritet for at opretholde og forbedre virksomhedens markedsposition.

Et vigtigt supplement til QR-koder

Mange virksomheder har indført QR- og stregkoder for at strømline processerne omkring vareforsendelse og -modtagelse, men i tillæg til dem kan en simpel tilføjelse af produktbilleder og farvekoder på dokumentation og labels gøre, at alt går lidt lettere og hurtigere i alle led. Her er et par eksempler:

  • Svendsen Sport får deres varer 3 gange hurtigere gennem tolden, efter at de er begyndt at tilføje produktbilleder på tolddokumenterne.
  • IC Group har lettet varemodtagelsen hos deres kunder ved at sætte logoer, stregkoder og snart billeder på labels, hvilket gør det nemmere for modtageren at navigere i forsendelserne og finde det, de har brug for.
  • Designvirksomheden House Nordic har indført produktbilleder og stregkoder på alle labels for at effektivisere varemodtagelsen. Og deres tilbud har fået wauw-faktor med store produktbilleder, der skal øge antallet af accepterede tilbud.
  • Andre virksomheder bruger med succes farvekoder til at orientere om risikofaktorer ved produkterne i en forsendelse. Det kan fx brandfare, som medarbejderne i varemodtagelsen og på lageret skal være opmærksomme på.

Hvor QR- og stregkoder kræver fysisk udstyr i form af scannere, er det en lavpraktisk og enkel løsning at tilføje billeder og farvekoder som supplement til stregkoderne på alle de dokumenter, der indgår i en vareforsendelse. Det kan styres centralt i output management-systemer, som tilbyder funktionen, og kræver hverken programmering eller individuel opsætning ved hver forsendelse. 

Få marketing på banen

Man kan spørge sig selv, hvorfor flere ikke har fået øje på disse muligheder. Jeg tror, at det langt hen ad vejen handler om, at Output Management og opsætning af transaktionsdokumenter håndteres af IT, som har fokus på, at ERP-systemerne virker og leverer de rigtige dokumenter. 

Dokumenternes brugervenlighed og kundeoplevelsen er forståeligt nok ikke på deres radar. Derfor er det en god ide at lade marketing og salg tage ejerskab over de kunderettede transaktionsdokumenter, så budskaber, opbygning og indhold tænkes ind i virksomhedens overordnede kommunikationsstrategi. 

Det vil medvirke til at styrke virksomhedens salg og kunderelationer til gavn for toplinjen.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

03.11.2025Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

31.10.2025KNAPP A/S

Sponseret

Automatiseret truck

31.10.2025EAB Lagerindretning

Sponseret

Plum Safety

30.10.2025ECK – Ejnar C. Kjeldsen A/S

Sponseret

WARDIAN - AI Anti-Kollisions System

28.10.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Et nyt gear i logistikken – Cykelexperten finder balancen mellem tempo og overblik

27.10.2025KUKA Nordic AB

Sponseret

Automatiseret møbelproduktion forbedret med smart intralogistik og industriel robotteknologi

27.10.2025SCM.dk

Lilla revolution i intralogistikken

24.10.2025KUKA Nordic AB

Sponseret

Innovative koncepter til fremtidens produktion: Mobil robotteknologi hos KRONE

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dematic
Messe
Logistik & Transport

Logistik & Transport is the Nordic region’s leading trade fair and conference for logistics and transport solutions, held annually at Svenska Mässan in Gothenburg. The event is the key meeting place for the entire logistics and transport industry. It brings together stakeholders from all parts of the sector to network, exchange experiences, and create new business opportunities.

Dato

04.11.2025

Tid

09:00

Sted

Gothenburg

Dansk Standard
Kursus
Sådan integrerer du et energi- og miljøledelsessystem, ISO 50001 og ISO 14001

Ledelsesstandarderne for miljøledelse ISO 14001 og energiledelse ISO 50001 har begge til hensigt at understøtte organisationer i at opnå løbende forbedringer af deres miljø- og energiforhold. På kurset bliver du introduceret til standardernes krav og får indsigt i, hvordan de to standarder kan integreres i et samlet ledelsessystem.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale 0, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
Diplomkursus i Energiledelse - ISO 50001

Med ISO 50001 bliver du klar til at efterleve det nye Energy Efficiency Directive, der i 2024 vil gøre det lovpligtigt for flere virksomheder end hidtil at implementere et certificeret energiledelsessystem eller gennemføre et energisyn.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
Intro til NIS2

- Hvad er det, hvad betyder det, og hvordan kommer vi i gang?

Dato

05.11.2025

Tid

08:00

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Implement Consulting Group
Webinar
Unlock revenue growth in manufacturing’s after-sales business

The value of market data in transforming after-sales strategies

Dato

06.11.2025

Tid

08:00

Sted

Online