Indspark: Billeder og farver sætter fart på logistikken

Produktbilleder og farvekoder er en overset kilde til effektivitet i logistikken. De gør, at alt går lidt lettere og hurtigere i alle led, hvor fysiske produkter bliver registreret, lagerført, plukket, pakket, sendt og kontrolleret.

"Mange virksomheder har indført QR- og stregkoder for at strømline processerne omkring vareforsendelse og -modtagelse, men i tillæg til dem kan en simpel tilføjelse af produktbilleder og farvekoder på dokumentation og labels gøre, at alt går lidt lettere og hurtigere i alle led", fortæller Maria Høybye. Foto: Tabellae

28.01.2025

Marie Høybye, Head of Marketing, Tabellae, SCM.dk

Man siger, at et billede kan sige mere end 1000 ord. Visdommen i det gamle ordsprog gælder også i et måske lidt overset miljø, nemlig på lageret, i varemodtagelsen og i vareforsendelsen. Alle de steder, hvor fysiske produkter skal registreres, lagerføres, plukkes, pakkes, sendes og kontrolleres er produktbilleder og farvekoder en effektivitetsbooster, der får flowet til at glide smidigere og med færre fejl til gavn for afsendervirksomheden og kunden, der skal modtage varen.

At sende og modtage varer er en kompleks og kritisk opgave, der har direkte påvirkning på virksomhedens effektivitet og konkurrenceevne. Lagerlister, pakkesedler, pluklister, forsendelsespapirer, labels, tolddokumenter og anden dokumentation skal udfyldes, registreres og forstås af alle, der har dem i hænderne.

Små fejl, store konsekvenser

Sker der fejl undervejs, kan det give forsinkede leverancer, som kan få konsekvenser for både omdømme og økonomi. En palle med komponenter, der fejlplaceres på lageret, kan forsinke produktionen betydeligt, og forsendelser til udlandet, som hænger i tolden, kan føre til utilfredse kunder og tabt omsætning, bare for et give et par eksempler.

De tilsyneladende små bump på vejen skaber store forstyrrelser i forsyningskæden og får virksomhedens tandhjul til at dreje langsommere.

Maria Høybye

De tilsyneladende små bump på vejen skaber store forstyrrelser i forsyningskæden og får virksomhedens tandhjul til at dreje langsommere. Både serviceniveauet og kundernes oplevelse og loyalitet er således på spil. Derfor bør effektiv og intelligent håndtering af bilag og dokumentation ikke blot være en operationel nødvendighed, men en strategisk prioritet for at opretholde og forbedre virksomhedens markedsposition.

Et vigtigt supplement til QR-koder

Mange virksomheder har indført QR- og stregkoder for at strømline processerne omkring vareforsendelse og -modtagelse, men i tillæg til dem kan en simpel tilføjelse af produktbilleder og farvekoder på dokumentation og labels gøre, at alt går lidt lettere og hurtigere i alle led. Her er et par eksempler:

  • Svendsen Sport får deres varer 3 gange hurtigere gennem tolden, efter at de er begyndt at tilføje produktbilleder på tolddokumenterne.
  • IC Group har lettet varemodtagelsen hos deres kunder ved at sætte logoer, stregkoder og snart billeder på labels, hvilket gør det nemmere for modtageren at navigere i forsendelserne og finde det, de har brug for.
  • Designvirksomheden House Nordic har indført produktbilleder og stregkoder på alle labels for at effektivisere varemodtagelsen. Og deres tilbud har fået wauw-faktor med store produktbilleder, der skal øge antallet af accepterede tilbud.
  • Andre virksomheder bruger med succes farvekoder til at orientere om risikofaktorer ved produkterne i en forsendelse. Det kan fx brandfare, som medarbejderne i varemodtagelsen og på lageret skal være opmærksomme på.

Hvor QR- og stregkoder kræver fysisk udstyr i form af scannere, er det en lavpraktisk og enkel løsning at tilføje billeder og farvekoder som supplement til stregkoderne på alle de dokumenter, der indgår i en vareforsendelse. Det kan styres centralt i output management-systemer, som tilbyder funktionen, og kræver hverken programmering eller individuel opsætning ved hver forsendelse. 

Få marketing på banen

Man kan spørge sig selv, hvorfor flere ikke har fået øje på disse muligheder. Jeg tror, at det langt hen ad vejen handler om, at Output Management og opsætning af transaktionsdokumenter håndteres af IT, som har fokus på, at ERP-systemerne virker og leverer de rigtige dokumenter. 

Dokumenternes brugervenlighed og kundeoplevelsen er forståeligt nok ikke på deres radar. Derfor er det en god ide at lade marketing og salg tage ejerskab over de kunderettede transaktionsdokumenter, så budskaber, opbygning og indhold tænkes ind i virksomhedens overordnede kommunikationsstrategi. 

Det vil medvirke til at styrke virksomhedens salg og kunderelationer til gavn for toplinjen.

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHAEFER samarbejder med Coop om et af Europas største automatiserede distributionscentre

Relateret indhold

16.10.2025SCM.dk

Ny portal hjælper med kompensation for emballageaffald

10.10.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

09.10.2025STILL Danmark A/S

Sponseret

Robotstøvsugeren KEMARO gør industrien renere - helt af sig selv!

09.10.2025SCM.dk

JYSK bygger nyt højteknologisk distributionscenter i Spanien

07.10.2025SCM.dk

Toldspecialist styrker danske virksomheder med nyt kontor i Frederikshavn

07.10.2025WITRON Group

Sponseret

Letters of intent signed for new highly automated logistics center in Kungsbacka

06.10.2025SCM.dk

Arla og Maersk etablerer nyt kølelager i Taulov

02.10.2025Fyns Kran Udstyr A/S

Sponseret

Vakuumløftere til Danmarks største dækhotel

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Always Azure – Skab værdi med Microsoft Azure

Vil du være på forkant med det nyeste i Azure og få konkrete idéer til, hvordan du udnytter platformen bedst muligt i din virksomhed?

Dato

20.10.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
NIS2 i praksis – med ISO/IEC 27001 som fundament for compliance

På dette diplomkursus får du overblik over NIS2-kravene i praksis, og du lærer, hvordan ISO/IEC 27001 kan bruges som en praktisk ramme til at styrke jeres informationssikkerhed og sikre compliance med den nye NIS2-lov.

Dato

21.10.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
Bliv klar til NIS2 med ISO 27001 - diplomkursus

På dette to-dages kursus får du en gennemgang af kravene i EU's NIS2-direktiv med fokus på, hvordan du kan efterleve og implementere kravene i praksis med ISO/IEC 27001 - ledelsessystem for informationssikkerhed.

Dato

21.10.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Grundlæggende miljøledelse

Formålet med kurset er at give deltagerne et grundlæggende kendskab til miljøledelsessystemer, kravene i ISO 14001:2015 og de forretningsfordele, der er knyttet til systematisk arbejde med et miljøledelsessystem.

Dato

22.10.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Strategisk udvikling af ledelsessystemer

Hvordan sikrer vi, at ledelsessystemet leverer et effektivt bidrag til virksomhedens strategiudvikling?

Dato

23.10.2025

Sted

Odense

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Ledelse og facilitering

Vil du være god til at facilitere møder, workshops, projekter og lignende? Og vil du kunne understøtte relationelle processer, der skaber værdi, mening og ønsket effekt?

Dato

23.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup