ITD ønsker forandringer for brev- og pakkemarkedet

EU-domstolen har blåstemplet den statslige milliardstøtte til PostNord, som udspringer af en fælles aftale mellem Danmark og Sverige fra 2017. Men dommen ændrer ikke ved, at det hører fortiden til at poste skatteydernes penge i en statslig vognmandsforretning, når private vognmænd lige så godt kan udføre opgaven. ITD opfordrer til et grundlæggende politisk opgør med det statslige PostNord, når den politiske aftale om postbefordringen udløber i 2022.

ITD opfordrer til et grundlæggende politisk opgør med det statslige PostNord, når den politiske aftale om postbefordringen udløber i 2022. Foto: Colourbox..

22.11.2022

SCM.dk

EU-domstolen har sagt god for en milliardindsprøjtning til PostNord, som blev foretaget af den danske og svenske stat, blandt andet til at finansiere afskedigelse af tjenestemænd i Post Danmark.

Dommen kommer efter, at EU-domstolen har behandlet en række klager fra ITD, blandt andet over den massive statslige støtte, som blev besluttet med en fælles aftale mellem Danmark og Sverige fra 2017 om styrkelse af PostNord.

Læs også: PostNord udvider med 100 elbiler

Men blåstemplingen fra EU’s side af den massive statsstøtte, ændrer ikke på, at hele konstruktionen med et statsligt post- og pakke selskab bør ophøre.
Det mener ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.

”Vi mener helt grundlæggende, at det hører fortiden til, at staten poster milliarder i deres egen vognmandsforretning, når der er masser af private transportvirksomheder, der kan udføre opgaven. Derfor er det også vores klare opfordring til en kommende regering, at den lægger en plan for fremtidens post- og pakkemarked, der får private til at klare opgaven”, siger Stefan K. Schou, administrerende direktør i ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.

Statstøtte har givet klager
ITD har siden aftalen mellem Danmark og Sverige om styrkelsen af PostNord, klaget over en lang række forhold i statsstøtten. Det førte blandt andet til, at PostNord i 2021 skulle tilbagebetale næsten en halv milliard kroner til staten, da støtten gav selskabet en urimelig økonomisk fordel i forhold til de private konkurrenter.
Men beslutningen om, hvorvidt man overhovedet vil have en statslig aktør på post- og pakkemarkedet i Danmark, kan alene træffes af det politiske niveau.

”Vi håber og tror, at politikerne har fået øjnene op for at post- og pakkemarkedet anno 2022 sagtens kan håndteres af private aktører, som allerede tilbyder danskerne pakke- og brevprodukter, som de er fuldt tilfredse med. Derfor er relevansen af en statslige spiller på post- og pakkemarkedet også for længst udspillet - og det er et stort antal danskere i øvrigt også enige i”, siger Stefan K. Schou med henvisning til en undersøgelse foretaget i 2021.

Den nuværende politiske aftale om Post Danmarks postbefordring, som er indgået af den socialdemokratiske regering, SF, RV og EL, udløber den 31. december 2022. Det bliver derfor en af de første opgaver for en kommende regering at tage stilling til fremtiden for PostNord.

- PiB

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

27.11.2025SCM.dk

Mobile robotter frigør hænder og hoveder på Solars lagre

25.11.2025Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

AI forbedrer predictive maintenance på svært tilgængelige dele

24.11.2025SCM.dk

Belgiske hospitaler indfører AutoStore-anlæg

19.11.2025SCM.dk

Verdens første elektriske 4x4 RoRo-traktor klar til havnene

19.11.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Digitalt overblik gav Sydkystens Automatik kontrol over materialeforbruget

16.11.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

14.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

Er dit lager klar til Black Friday? Her er de kritiske punkter, der kræver fokus nu

13.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

5 fordele ved lagerautomation

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle