Kæmpe årlig besparelse på lastbilanløb

Da den nyeste del af nonfood-lageret ved Salling Groups hovedkvarter i Årslev ved Brabrand i Aarhus stod færdigbygget i 2018, blev lagerprocessen langt mere effektiv, og samtidig blev der skåret markant i antallet af leverancer til butikkerne.

Da den nyeste del af nonfood-lageret ved Salling Groups hovedkvarter i Årslev ved Brabrand i Aarhus stod færdigbygget i 2018, blev lagerprocessen langt mere effektiv, og samtidig blev der skåret markant i antallet af leverancer til butikkerne. Foto: Salling Group..

22.11.2022

SCM.dk

Salling Groups nyeste del af nonfood-lageret i Årslev ved Brabrand i Aarhus er på 4.700 kvadratmeter og bliver kaldt Cross Dock. Hallen blev bygget i 2017 og har været i brug siden 2018, og ikke nok med at det er en smart og effektiv måde at drive en terminal på, så har det også den sidegevinst, at der er sparet en masse kørte kilometer i lastbil og dermed en masse CO2-udslip.

Før den nye lagerhal blev opført, kom der hver dag en masse forskellige lastbiler og afleverede varer hos den enkelte føtex eller Bilka i hele landet. 
Det betød også, at hver enheder kunne få besøg af lastbiler flere gange dagligt, men det er der på nonfood-delen reduceret kraftigt i via en konsolidering af leveringerne, inden det når varehusene. Med et smart it-system og nogle utraditionelle løsninger, så går det op i en højere enhed nu. 

Nemmere for butikkerne
Lastbilerne kommer til nonfood-lageret i Årslev og afleverer varerne. Her bliver de pakket til de enkelte butikker. Det betyder, at der på den samme palle kan være for eksempel både tøj, plæneklipper, printer og maling, og det ryger så ud til den enkelte butik på én gang i stedet for med fire forskellige lastbiler. 

“Det er blevet langt nemmere for butikkerne. Medarbejderne skal nu scanne én palle, i stedet for tidligere hvor hver ordre blev modtaget enkeltvis. Butikkerne sparer tid, vi har fået arbejdet på lageret effektiviseret, og samtidig har vi mindsket kørte kilometer på de danske landeveje, fordi der er færre lastbiler, der kører ud til butikkerne. På den måde er det en ret god historie”, fortæller terminalchef Joakim Liere Rasmussen.

Læs også: Ud med russisk gas: Salling investerer milliarder i klimaomstilling 

Det er cirka 200 leverandører, der nu kører direkte til terminalen i Årslev. På bare de 30 største af dem (målt i antal paller leveret), gik man fra 150.000 anløb (det antal gange en lastbil leverer varer til føtex/Bilka) til under 20.000 på et år. Hvor mange kilometer, der er sparet på de danske landeveje, er ikke til at sige præcist, men der er ingen tvivl om, at der er reduceret kraftigt i kørte kilometer, oplyser Anders Danielsen Schäfer, Head of Supply Chain In-/Outbound.

“Foruden at det er blevet nemmere og smartere at modtage varer nu, så ved de også, hvornår de bliver leveret, og at det sker som én samlet levering i modsætning til tidligere”, forklarer Anders Danielsen Schäfer.

Det bakker Joakim Liere Rasmussen op i:

“Vi har fået meget positive tilbagemeldinger fra butikkerne. De har fået effektiviseret deres varemodtagelse betydeligt. Det er blevet suverænt nemmere for dem, fordi der ikke længere kommer flere lastbiler i løbet af en dag. Det betyder samtidig, at butikkerne nu kan bruge de ressourcer, de tidligere brugte på varemodtagelse, til andre opgaver”, siger Joakim Liere Rasmussen og fortsætter: 

“Den nye hal er noget af det bedste, der er sket for os her på lageret. Det hele hænger sammen, og det er blevet en del mere effektivt for os”.   

- PiB

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

19.11.2025SCM.dk

Verdens første elektriske 4x4 RoRo-traktor klar til havnene

19.11.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Digitalt overblik gav Sydkystens Automatik kontrol over materialeforbruget

16.11.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

14.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

Er dit lager klar til Black Friday? Her er de kritiske punkter, der kræver fokus nu

13.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

5 fordele ved lagerautomation

13.11.2025Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

13.11.2025ECK – Ejnar C. Kjeldsen A/S

Sponseret

RFID behøver ikke være kompliceret

11.11.2025SCM.dk

Nordjyllands lagerlokaler bliver hurtigt lejet ud i takt med lavt nybyggeri

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby

STILL Danmark A/S
Messe
GRAND OPENING!

Still Danmark inviterer til Åbent Hus I nyt showroom i Kolding

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Essen 32, 6000 Kolding