Københavns Lufthavn får nyt luftfragtcenter

Et 20.000 kvadratmeter stort luftfragtcenter skal understøtte den voksende luftfragt i Københavns Lufthavn.

Den sidste ledige byggegrund i Københavns Lufthavns cargo-område bliver inden for to år besat med et nyt luftfragtcenter. Illustration: Københavns Lufthavn.

21.12.2017

SCM.dk

Københavns Lufthavn skal have et spritnyt luftfragtcenter på den sidste ledige byggegrund i lufthavnens fragtområde. Fragtcenteret vil brede sig over 20.000 kvadratmeter, koste knap 300 millioner kroner og opføres af den tyske ejendomsudvikler AXXUS Capital.

Læs også: God vækst i godstrafikken i verdens lufthavne

”Luftfragt er helt vital for større internationale lufthavne som Københavns Lufthavn. Derfor har det været meget vigtigt for os at finde en partner, der kan både forbedre og udvikle vores fragtservice”, siger Københavns Lufthavns kommercielle chef, Peter Krogsgaard. Han tilføjer:

”Den partner fandt vi i AXXUS, som er en specialist i at udvikle luftfragtfaciliteter”.

Det nye cargocenter skal ligge i den sydøstlige del af lufthavnen. Foto: Københavns lufthavn.

Lige nu bliver en stor - og stødt voksende - andel af lufthavnens fragtgods fløjet i ikke-specialiserede fragtfly. 40 procent af lufthavnens fragtede gods bliver i dag nemlig fragtet i bagagerummene i de almindelige passagerfly (såkaldt belly cargo). I løbet af 2017 er det tal vokset syv procent:

”Især på langdistanceruterne er belly cargo en særlig vigtig del af forretningen”, fortæller Peter Krogsgaard. Han forklarer, at denne type fragt kan stå for mere end ti procent af omsætningen på en rute.

State-of-the-art teknologi
AXXUS Capital ser et stort potentiale for udviklingen i luftfragt i Københavns Lufthavn:

”I de kommende år vil behovet for gode luftfragtfaciliteter kun vokse, som følge af de voksende fragtmængder til og fra Kina og andre steder”, siger Markus Wolf, adm. direktør hos AXXUS Capital.

Derfor arbejder virksomheden også på, at det nye center i Københavns Lufthavn skal være helt på forkant:

”Det nye luftfragtcenter vil have state-of-the-art teknologi og understøtte både automatiserede og manuelle processer. I forhold til sikkerhed vil det være af højeste standard, med separate områder for alle sikkerhedsniveauerne. Derudover vil der også være optimale forhold for nedkølede faciliteter, hvilket er et krav fra mange kunder inden for eksempelvis farmaci”, siger Markus Wolf.

Læs også: Luftfragtaktører truet af disruption fra e-handel

Det nye fragtcenter forventes at stå færdigt inden for to år.

-CHM

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

27.11.2025SCM.dk

Mobile robotter frigør hænder og hoveder på Solars lagre

25.11.2025Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

AI forbedrer predictive maintenance på svært tilgængelige dele

24.11.2025SCM.dk

Belgiske hospitaler indfører AutoStore-anlæg

19.11.2025SCM.dk

Verdens første elektriske 4x4 RoRo-traktor klar til havnene

19.11.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Digitalt overblik gav Sydkystens Automatik kontrol over materialeforbruget

16.11.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

14.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

Er dit lager klar til Black Friday? Her er de kritiske punkter, der kræver fokus nu

13.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

5 fordele ved lagerautomation

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle