Kina: Amerikanske påstande er paranoia

En talsmand for den kinesiske ambassade i Washington, Liu Pengyu, tager nu til genmøle overfor amerikanske bekymringer for, at kinesisk producerede havnekraner i USA kan blive brugt til spionage, og til at lamme de amerikanske havne.

Arkiv.

26.02.2024

SCM.dk

“Påstand om, at kinesisk fremstillede kraner udgør en sikkerhedsrisiko for USA er fuldstændig paranoia. Vi er stærkt imod, at USA misbruger begrebet national sikkerhed til at hindre normalt økonomisk og handelsmæssigt samarbejde med Kina", siger Liu Pengyu.

"At spille 'Kina-kortet' er uansvarligt og vil skade USA's interesser".

Omkring 80 procent af de kraner der i dag benyttes i de amerikanske havne, er produceret i Kina og anvender kinesisk software. Målet er at erstatte disse kraner med kraner bygget af et amerikansk datterselskab af japanske Mitsui.

Frygten går på, at kendskab til den software kranerne anvender, giver kinesiske hackere mulighed for at lamme kranerne i et cyberangreb, eller udføre spionage mod den amerikanske import og eksport - herunder militært udstyr.

-mauh

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

24.06.2025SCM.dk

Usikkerhed omkring Hormuz-strædet fortsætter

24.06.2025SCM.dk

Aarhus Havn sætter rekord for antal containerhåndteringer

24.06.2025SCM.dk

Advarer skibe mod at passere Hormuz-strædet

24.06.2025SCM.dk

Blue Water samler kræfterne i Aarhus

24.06.2025SCM.dk

Flere lette el-lastbiler og el-varebiler på vejene i maj

23.06.2025SCM.dk

Iran gør klar til at lukke Hormuz-strædet

19.06.2025SCM.dk

Flaskehalse i globale fragtkæder flytter fra sø til havneterminaler

19.06.2025SCM.dk

Dagligvarelogistik øger Frode Laursens omsætning med 5 procent

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle