Klimavenlig godstransport afhænger også af køberen

Klimavenlig godstransport kræver effektiviseringer i hele godstransportkæden samtidigt med at køretøjerne effektiviseres og skifter til andre brændstoffer, viser Concito-rapport.

25.03.2015

SCM.dk

Mange transportkøbere viser ikke interesse i for at begrænse energiforbruget til godstransport. Til gengæld kunne netop en indsats fra transportkøberne bidrage effektivt til at mindske sektorens klimabelastning.

Læs også: Transportfremtiden ser lysegrøn ud

Omvendt er der en stigende interesse for at begrænse energiforbruget hos mange transportører, fordi energiomkostningen betyder meget for vognmandserhvervet, men indsatsen her er langt fra tilstrækkelig.

Det viser en ny rapport ”Energibesparelse i godstransportkæder” fra den grønne tænketank Concito.

”Ved at efterspørge et CO2-regnskab for den enkelte transport kan professionelle transportkøbere være med til at begrænse energiforbruget og dermed CO2-udledningen i hele kæden”, siger chefkonsulent i Concito, Susanne Krawack.

Hun anbefaler samtidig at stille krav om reduktion af CO2-udledningen i længerevarende kontrakter mellem transportkøbere, speditører og transportører. 

Læs også: Tre trin til mere grøn transport

”Ved at stille krav, når man som transportkøber indgår længerevarende aftaler med speditører og transportør, kan man bidrage til at finde nye energibesparelser i hele transportkæden”, siger Susanne Krawack.

Undgå hasteordrer
Concito-rapporten bygger på erfaringer fra en række store transportkøbere, speditører og transportvirksomheder og peger på flere praktiske tiltag, der har givet gode resultater, herunder:

  • At pakke bilerne effektivt: Flere virksomheder har arbejdet aktivt med at oplære personale i bedre pakning og har fået effekt af det - både i form af mindre energiforbrug og mindre omkostninger.
  • At undgå omladning af godset: God planlægning af turene og arbejde på at fylde bilerne helt op. Det vil ofte indebære, at man går i dialog med kunderne og får dem til at optimere leverancerne.
  • At undgå hasteordrer: Igen er samarbejdet med kunderne vigtigt. Der er erfaringer med at differentiere priserne på transporter, så det er billigere at få leveret på de tidspunkter, der er mindst pressede, og der er erfaringer med at dele besparelsen med kunden, når man får optimeret planlægningen i et samarbejde.

”Der er gode erfaringer, men situationen er desværre også, at kun få transportkøbere indgår aktivt i arbejdet med at reducere energiforbruget i godstransportkæden.  En del stiller krav, når der skal forhandles aftaler, men når det kommer til stykket efterspørger man sjældent konkrete initiativer og resultater, når aftalen er underskrevet, og det kniber stærkt med opfølgning”, forklarer Susanne Krawack.

Læs rapporten ”Energibesparelse i godstransportkæder”

- JKK 

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

25.11.2025Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

AI forbedrer predictive maintenance på svært tilgængelige dele

24.11.2025SCM.dk

Belgiske hospitaler indfører AutoStore-anlæg

19.11.2025SCM.dk

Verdens første elektriske 4x4 RoRo-traktor klar til havnene

19.11.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Digitalt overblik gav Sydkystens Automatik kontrol over materialeforbruget

16.11.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

14.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

Er dit lager klar til Black Friday? Her er de kritiske punkter, der kræver fokus nu

13.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

5 fordele ved lagerautomation

13.11.2025Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle