Kun fem procent af virksomheder udnytter de teknologiske muligheder

Ny teknologi udvikler sig så hurtigt, at flere virksomheder har svært ved at følge med. Det er på bekostning af både innovationen og konkurrencedygtighed.

Hvis virksomheder ikke har tilstrækkelig med ressourcer til at imødekomme de nye digitale processer, kan de i sidste ende miste kunder på det..

13.03.2018

SCM.dk

Virksomhederne halter bagud med digitaliseringen. Det fremgår af en undersøgelse bestilt af den tyske logistikgigant DHL. Den viser at nye teknologiske løsninger udvikler sig i et sådant tempo, at virksomhederne har meget svært ved at holde trit. Hele 95 procent af de adspurgte har ikke kapaciteterne til at nå det fulde potentiale, som teknologien tilbyder dem.

Læs også: Syv forbrugerteknologitrends, der kan påvirke lastbilbranchen 

Næste generations robotter, big data analyser og sensorer er nogle af de muligheder, som teknologien stiller til rådighed for virksomheder, der ønsker at optimere deres supply chain-strategi, og dermed få den overordnede drift til at glide glattere. Alligevel er det kun fem procent, der formår at udnytte det.

Rapporten afdækker adskillige aspekter ved digitaliseringen af transportbranchen. Illustration: DHL.

”Der er ingen tvivl om, at digitaliseringen har en utrolig indflydelse på forsyningskæder i hele verden. Og den er kommet for at blive. Virksomhederne står over for mange muligheder i og med, at nye produkter kommer på markedet og vinder accept i branchen, ” siger Lisa Harrington. Hun er chef for The Iharrington Group, der står bag rapporten, som er bestilt af DHL.

Når virksomhederne ikke har ressourcer til at imødekomme de nyeste digitale processer, går det udover deres konkurrenceevne. Og i sidste ende kan det føre til et fravalg hos forbrugeren.

”En strategi for digitaliseringen af forsyningskæder er i dag afgørende for at kunne vurdere det nye teknologiske landskab og kortlægge vejen til at udvinde fordelene før konkurrenterne,” forklarer Lisa Harrington.

Et vendepunkt for supply chain-branchen
I DHL er man selv gået i gang med en digital revolution, der fokuserer på at investere i innovative løsninger. Software robotter i stedet for mennesker, der pakker varerne, er et eksempel på, hvordan fremtidens lagerhuse kommer til at se ud. Dermed ønsker de at blive bedre til at udnytte teknologiens vidundere.

”Det her er et vendepunkt for supply chain-industrien. Teknologien tilbyder nye muligheder, der kan reducere omkostninger og øge profitten, men det betyder også, at de virksomheder, der ikke tilpasser sig, bliver hægtet af. Vores kunder forventer, at vi leder vej gennem denne overgang,” mener Chief Development officer for DHL supply chain, José F. Nava.

Læs også: Amazon rykker på både teknologi og tilbud 

Næste skridt på den digitale rejse er at teste et koncept udviklet i samarbejde med konsulentvirksomheden Accenture, der skal forebygge forfalskning af lægemidler. Et fænomen, der ifølge Interpol, hvert år dræber en million mennesker. DHL håber på, at komme problemet til livs ved at udnytte et system, der giver dem mulighed for let at kunne identificere indholdet af alle pakker med piller i.

-EST

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

16.12.2025SCM.dk

Produktionsdanmark får nu eget fagmedie

16.12.2025SCANLOX ApS

Sponseret

AMR er mere end bare en trend

16.12.2025SCM.dk

Her er Europas bedste supply chain leder 2025

15.12.2025SCM.dk

EU om grøn strøm: Nyt udspil skal sænke elregningen og styrke uafhængigheden

11.12.2025SCM.dk

ESG-rapportering: Omnibussen er nu et skridt tættere på målstregen

10.12.2025SCM.dk

Global handel vokser fortsat trods masser af forstyrrelser

09.12.2025SCM.dk

Få det fulde overblik over forsyningskæden – direkte i din indbakke

09.12.2025SCM.dk

Farvel til 70 procent af datakrav i ESG-rapportering

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle