Lageret der er styret af kvalitet, kvalitet, kvalitet og sikkerhed

Novo Nordisk har samlet alle råvarer til hele verden på nybyggede lagerfaciliteter i Hillerød. Her er der ikke sparet på at sikre kvalitet, varesikkerhed og leveringssikkerhed. Indtil videre er driften relativt manuel, men cobots, RPA, virtual reality og andet digitalt isenkram kan snart være på vej.

Investeringen i de nye lagerfaciliteter løber op i mere end 600 millioner kroner. Foto: Novo Nordisk.

02.04.2019

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Det er ikke de sædvanlige AS/RS-anlæg, automat- og kranlagre, conveyorbånd, rækker af AGV’er og højteknologiske plukkestationer, der præger billedet i Hillerød. Det minder mere om et laboratorium eller forlokalerne til en operationsstue på et veldrevet sygehus.

Specialsko, masser af dobbeltdøre, porte og sluser, adgangskort, renlighed og ryddelighed. Brandsikring med egen vandforsyning, strømnødberedskab, ventilation samt fuldautomatisk styring af temperatur og luftfugtighed. Snorlige parkeringsforhold for cykler og biler udenfor. Snorlige placeringer af varer, udstyr og maskiner indendøre.

Første spadestik til Novo Nordisks råvarelager i Hillerød blev taget tilbage i september 2015. Fra venstre er det VP Claus Høgholm, borgmester Dorthe Meldgaard og SVP Susanne Hundsbæk-Pedersen. Foto: Novo Nordisk.

Vi befinder os på Novo Nordisks nybyggede råvarelager i Hillerød, som blev indviet i sommeren 2018. Første spadestik blev taget tilbage i september 2015, og investeringen i de nye lagerfaciliteter løber op i mere end 600 millioner kroner.

Lageret håndterer alle indgående råvarer til Novo Nordisks produktion i Danmark og har en kapacitet på cirka 17.000 pallepladser i en 19.000 m2 stor bygning. Bygningen består i virkeligheden af mange bygninger og mange specialindrettede rum og sektorer, så det er mere rimeligt at bruge betegnelsen lagerfaciliteter.

Men det er ikke kun et lager, der er også indrettet 17 testrum, hvor råvarer kan blive testet under de rette forhold, så virksomheden er sikker på, de lever op til de strenge proceskrav, der bliver stillet til lægemidler.

Adgangskort og specialrum
Man kommer ikke langt rundt på gangene og sluserne mellem sektorlagrene uden et personligt adgangskort. Bygningsansvarlige Lauge Navntoft Pedersen viser rundt og bruger konstant sit kort, så vi kan få adgang til de mange lagerrum eller sektorer, som lagerfaciliteterne er delt op i.

Det er en gentagende proces, hvor mennesker kan lave fejl. Softwarerobotten laver aldrig fejl, ligesom den aldrig glemmer sit password

Claus Høgholm

Der er lagersektorer med stuetemperatur, køletemperatur, frosttemperatur på minus 18, minus 20 og minus 80 grader samt luftfugtighedsstyring, rum til syre/base og brandfarlige væsker. Alt i alt et ekstremt specialiseret lager der tager højde for de optimale opbevaringsforhold for råvarerne til Novo Nordisks produktion af insulinprodukter til mennesker med diabetes over hele verden og andre lægemiddelprodukter.

Lagerfaciliteterne er en konsolidering af lagre i både Kalundborg og Bagsværd samt en række eksterne lokationer, og det betyder, at første stop for alle råvarer til Novo Nordisks globale produktion er Hillerød. Herfra bliver råvarer fordelt videre til Novo Nordisks produktionsfaciliteter i Danmark, Frankrig, Brasilien, USA, Indien, Algeriet, Rusland og Kina.

Kvalitetskontrol og myndighedskrav
”Vi producerer lægemiddelprodukter, som bliver solgt over hele verden. Det betyder, at vi er underlagt meget strenge kvalitetskrav, der bliver stillet af alle verdens sundhedsmyndigheder. Kravene kan være forskellige, og det er en stor fordel for os, at vi kan samle alle råvarer her, således den omfattende kvalitetskontrol kun sker et sted og ikke på alle fabrikker. Vi tager hver eneste måned imod besøg af sundhedsmyndigheder fra hele verden, der besigtiger vores lagerfaciliteter og tester proceskvaliteten”, fortæller Claus Høgholm, der er Corporate Vice President, Sourcing Operations.

Novo Nordisks nye lagerfaciliteter i Hillerød har en kapacitet på cirka 17.000 pallepladser i en 19.000 m2 stor bygning. Foto: Novo Nordisk..

Kvalitet, varesikkerhed og leveringssikkerhed. Det er ifølge Claus Høgholm de tre væsentligste parametre for driften af lagerfaciliteterne. Omkostninger spiller naturligvis også en rolle, men omkostningsparameteren kommer lidt længere nede på prioriteringslisten.

”Kvaliteten af vores slutprodukter er helt afgørende for patienterne, og kvaliteten starter her med råvarerne. Vi har meget store værdier liggende her på lagerfaciliteterne, og derfor er faciliteterne designet med henblik på et meget højt sikkerhedsniveau mod både brand, miljøforhold og tyveri”, siger Claus Høgholm.

På kritiske steder på lageret kræver virksomheden for eksempel en dobbeltgodkendelse fra to certificerede medarbejdere, før de kan plukke en vare; ligesom brandsikkerheden er understøttet af eget vandforsyningslager i kælderen. Hvis lagerfaciliteternes sprinklersystem sætter i gang, ville det tømme Hillerød Forsynings vandlager på under to minutter.

Ny teknologi
”Vi undersøger og eksperimenterer meget med, hvordan nye digitale teknologier kan hjælpe vores drift til at blive endnu mere fejlsikret, effektiv og arbejdsmiljøvenlig”, forklarer Claus Høgholm.

Fakta om lageret

  • 19.000 m2 bygning, der har plads til 17.000 pallepladser, og et samlet areal på 75.000 m2.
  • Lagerfaciliteterne beskæftiger cirka 100 medarbejdere og rummer i alt 305 døre, 41 porte, 5100 meter ventilationskanaler, 1838 sprinklere, 453 sirener samt 512 røgdetektorer.
  • Fuldautomatisk styring af temperatur, ventilation og fugtighed i en række specialdesignede rum, der understøtter de forskellige produkters krav til opbevaring. Det er alt lige fra kølerum, frostrum, tempererede rum og rum til syre/base til rum til brandfarlige væsker.
  • Råvarelagerfaciliteterne i Hillerød danner i øvrigt forbillede for en satellit-lagerfacilitet, som Novo Nordisk etablerer i løbet af 2019 i Clayton, North Carolina i USA. Den amerikanske facilitet vil blive cirka 1/3 af størrelsen på faciliteterne i Hillerød.

Han nævner brug af softwarerobotter eller RPA (robotic process automation) i varemodtagelsen som et eksempel. Her bruger Novo Nordisk en softwarerobot til store dele af den administrative modtagelsen af varer, herunder registrering i ERP systemet og udprint af etikettering.

”Det er en gentagende proces, hvor mennesker kan lave fejl. Softwarerobotten laver aldrig fejl, ligesom den aldrig glemmer sit password. Processen går hurtigere, kvaliteten er højere, og vi er sikre på, at de medfølgende oplysninger om personsikkerhed og arbejdsmiljø er korrekte”, fortæller Claus Høgholm.

Et andet eksempel er kontrol af ordregodkendelser fra leverandører. En softwarerobot kan tjekke om parametre på indkøbsordren som for eksempel volumen, pris, leveringssted og leveringstid er korrekte, hvorefter den kan arkivere ordren i systemet. ”Det er et godt eksempel på en triviel og gentagende proces, som er vanskelig for mennesker at udføre 100 procent fejlfrit. En robot kan udføre kontrollen mere sikkert og meget hurtigere”, fortæller Claus Høgholm.

Et tredje eksempel på ny teknologi er Novo Nordisks brug af Virtual Reality-briller (VR), når de træner omklædningsprocedurer. Medarbejderne træner simpelthen omklædningsprocedurer til de klassificerede laboratorier i et almindeligt mødelokale med VR-briller på. Det er enormt effektivt, går hurtigere og reducerer risici for forstyrrelser af driftsmiljøet.

Lagerfaciliteterne i Hillerød håndterer alle indgående råvarer til Novo Nordisks produktion i Danmark. Foto: Novo Nordisk.

Løbende forbedringer og bæredygtighed
Lageret i Hillerød arbejder systematisk med løbende forbedringer, shop floor ledelse og tavlemøder efter lean-filosofiens principper.

”Vi uddeler en flot pokal hvert kvartal til den bedste forbedringsidé fra medarbejderne, som også er implementeret med positiv effekt. Den seneste pokal blev givet til en medarbejdergruppe, som havde formået at reducere 33 arbejdsinstruktioner til blot tre instruktioner”, siger Claus Høgholm og tilføjer:

”Vi har også netop introduceret en bæredygtigheds-pokal, der vil blive uddelt til de medarbejderidéer, der har størst effekt på vores klima- og miljøaftryk. Vi har som mål at hele Novo Nordisk og men også udvalgte leverandører skal være CO2-neutrale i 2030, så det er højt prioriteret”.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Denne artikel er del af et tema:

Tema: lagerstyring og WMS i 2019

Relateret indhold

22.07.2024SCM.dk

Logistikgiganter vil hæve temperaturen på køletransport

22.07.2024SCM.dk

Reachstacker løfter 180 ton for Blue Water Shipping

08.07.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Nize Equipment ser frem til at maksimere potentialet af deres nye lagersystem

25.06.2024SCM.dk

Verdion fortsætter ekspansion med opkøb af byggegrund

18.06.2024SCM.dk

Lemvigh-Müller køber 34.000 kvm. i Kolding

18.06.2024EAB Lagerindretning

Sponseret

EAB Kundecase: 4000 FLEKSIBLE M² TIL MEDICOBRANCHEN

17.06.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Party In A Box udvider lageret

14.06.2024SCM.dk

Carlsberg omlægger distribution i Taastrup

Jobmarked

Se alle

Tasklet Factory

Softwareudvikler til Tasklet

Vi søger lige nu en dygtig kollega til vores #TeamCode til at bidrage med at udvikle vores mobilapp, der effektiviserer lagre verden over.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

14.08.2024

Apport Systems A/S

Sales And Administration Coordinator

Her hos Apport Systems A/S er vi på udkig efter en ny medarbejder, der skal være med til at få dagligdagen på vores kontor i Risskov til at glide let. Er du en haj til administrative opgaver inden for bogholderi, salg og kontor? Perfekt, så læs med her.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Technical Documentation Engineer / Technical Writer

Kan du formulere og forenkle tekniske instruktioner og skabe gode brugeroplevelser i interaktionen mellem menneske og maskine? Og motiveres du af en varieret hverdag som en del af et stærkt team og muligheden for at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger? Så er det dig vi leder efter!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Service Specialist

Har du en dybdegående teknisk viden og en passion for fejlfinding, og drømmer du om at udforske verden? Vi leder efter en dygtig Service Specialist med en solid baggrund og kendskab til både mekanik, elektronik, samt PLC.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværkssikkerhed

Vil du opkvalificere dine færdigheder inden for netværkskommunikation? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at sikre virksomhedens netværk mod angreb.

Dato

26.08.2024

Tid

13:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Udviklingsmetoder og udviklingsprocesser

Vil du styrke dine kompetencer inden for systematiske metoder til analyse, design og implementering af objektorienterede systemer? Så er dette kursus, som også er et diplommodul, interessant for dig.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bredana Axcite A/S
Webinar
Sådan får I (bedre) styr på jeres varer i transit

Landed Cost modulet i Dynamics 365 giver jer en stribe fordele

Dato

27.08.2024

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Fra specialist til leder

Vil du have mere viden om de krav, der stilles til ledere i erhvervslivet? Og vil du udvikle dine ledelseskompetencer? Så tag dette kursus, som også er et diplommodul modul, og få sat fokus på dit potentiale i overgangen fra rollen som specialist til rollen som leder.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup