Leveringsdroner fylder ikke meget i fremtidens marked

Droner til distribution af pakker vil kun udgøre 1 procent af det kommercielle marked i 2020, forudser rapport fra Gartner. Markedet vokser til gengæld hastigt, tre mio. droner vil blive produceret alene i 2017.

Det er de små, private droner, eksempelvis med filmfunktioner, der driver markedets fremgang, mens de kommercielle halter bagefter..

24.02.2017

SCM.dk

Produktionen af droner til kommercielt og personligt brug vokser hastigt i disse år. I en ny rapport spår teknologiresearchfirmaet Gartner, at markedsindtægterne på verdensplan vil vokse med 34 procent til omkring seks mio. dollars (godt 42 mia. kr.) i år, og yderligere næsten fordobles til $11,2 mia. (knap 80 mia. kr.) i 2020. Alene i år vil der ifølge rapporten blive fremstillet tre mio. droner, skriver MHLnews.

Læs også: Amazon har fået patent på flyvende luftskibslager

Det er i høj grad de private droner, der driver fremgangen. Selvom love og regler fra diverse offentlige myndigheder giver en del begrænsninger, så har det ikke kunne dæmpe udbredelsen af de små, ofte billige droner til privat brug, fx som forlænget selfiestang eller anden type underholdning.

Markedet for kommercielle droner er betydelig mindre. Som Gartner bemærker, så er forudsætningerne her ganske anderledes end for de private. De professionelle kan som regel flyve længere og med mere vægt, de er sikrere og generelt mere specialiserede, med udstyr til eksempelvis kortlægning, industrielle inspektioner eller varetransport. Af samme årsag er de også ofte markant dyrere end de private.

Investeringen ikke bevist
Af netop de årsager, forudser Gartner også, at væksten for diverse typer kommercielle droner vil være noget mere afdæmpet de kommende år. Det gælder blandt andet også droner til pakkelevering, som med Gartners ord ”… vil fortsætte med at fange mediernes opmærksomhed, men ikke vil være en større faktor i adskillige år”.

Det skyldes primært, at RoI’en ikke er blevet bevist omkring hverken selve dronen, driftsomkostningerne eller ved en enkeltlevering. På den baggrund spår Gartner, at droner til distribution af pakker kun vil udgøre 1 procent af det kommercielle marked i 2020.

Læs også: Kinesisk e-handelsgigant er klar med droneleveringer

”Leveringsdroner vil blive præget af de logistisk forhold, såsom den tid det tager for dronen at vende tilbage til dens udgangspunkt efter en levering. Vi forventer, at leveringsdroner vil begynde at finde en niche i B2B-sammenhænge først, specielt til interne services i en virksomhed, hvor logistik ikke er en stor faktor”, siger senioranalytiker hos Gartner, Gerald Van Hoy.

-AK

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

25.11.2025Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

AI forbedrer predictive maintenance på svært tilgængelige dele

24.11.2025SCM.dk

Belgiske hospitaler indfører AutoStore-anlæg

19.11.2025SCM.dk

Verdens første elektriske 4x4 RoRo-traktor klar til havnene

19.11.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Digitalt overblik gav Sydkystens Automatik kontrol over materialeforbruget

16.11.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

14.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

Er dit lager klar til Black Friday? Her er de kritiske punkter, der kræver fokus nu

13.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

5 fordele ved lagerautomation

13.11.2025Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle