Leveringsdroner fylder ikke meget i fremtidens marked

Droner til distribution af pakker vil kun udgøre 1 procent af det kommercielle marked i 2020, forudser rapport fra Gartner. Markedet vokser til gengæld hastigt, tre mio. droner vil blive produceret alene i 2017.

Det er de små, private droner, eksempelvis med filmfunktioner, der driver markedets fremgang, mens de kommercielle halter bagefter..

24.02.2017

SCM.dk

Produktionen af droner til kommercielt og personligt brug vokser hastigt i disse år. I en ny rapport spår teknologiresearchfirmaet Gartner, at markedsindtægterne på verdensplan vil vokse med 34 procent til omkring seks mio. dollars (godt 42 mia. kr.) i år, og yderligere næsten fordobles til $11,2 mia. (knap 80 mia. kr.) i 2020. Alene i år vil der ifølge rapporten blive fremstillet tre mio. droner, skriver MHLnews.

Læs også: Amazon har fået patent på flyvende luftskibslager

Det er i høj grad de private droner, der driver fremgangen. Selvom love og regler fra diverse offentlige myndigheder giver en del begrænsninger, så har det ikke kunne dæmpe udbredelsen af de små, ofte billige droner til privat brug, fx som forlænget selfiestang eller anden type underholdning.

Markedet for kommercielle droner er betydelig mindre. Som Gartner bemærker, så er forudsætningerne her ganske anderledes end for de private. De professionelle kan som regel flyve længere og med mere vægt, de er sikrere og generelt mere specialiserede, med udstyr til eksempelvis kortlægning, industrielle inspektioner eller varetransport. Af samme årsag er de også ofte markant dyrere end de private.

Investeringen ikke bevist
Af netop de årsager, forudser Gartner også, at væksten for diverse typer kommercielle droner vil være noget mere afdæmpet de kommende år. Det gælder blandt andet også droner til pakkelevering, som med Gartners ord ”… vil fortsætte med at fange mediernes opmærksomhed, men ikke vil være en større faktor i adskillige år”.

Det skyldes primært, at RoI’en ikke er blevet bevist omkring hverken selve dronen, driftsomkostningerne eller ved en enkeltlevering. På den baggrund spår Gartner, at droner til distribution af pakker kun vil udgøre 1 procent af det kommercielle marked i 2020.

Læs også: Kinesisk e-handelsgigant er klar med droneleveringer

”Leveringsdroner vil blive præget af de logistisk forhold, såsom den tid det tager for dronen at vende tilbage til dens udgangspunkt efter en levering. Vi forventer, at leveringsdroner vil begynde at finde en niche i B2B-sammenhænge først, specielt til interne services i en virksomhed, hvor logistik ikke er en stor faktor”, siger senioranalytiker hos Gartner, Gerald Van Hoy.

-AK

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

03.11.2025Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

31.10.2025KNAPP A/S

Sponseret

Automatiseret truck

31.10.2025EAB Lagerindretning

Sponseret

Plum Safety

30.10.2025ECK – Ejnar C. Kjeldsen A/S

Sponseret

WARDIAN - AI Anti-Kollisions System

28.10.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Et nyt gear i logistikken – Cykelexperten finder balancen mellem tempo og overblik

27.10.2025KUKA Nordic AB

Sponseret

Automatiseret møbelproduktion forbedret med smart intralogistik og industriel robotteknologi

27.10.2025SCM.dk

Lilla revolution i intralogistikken

24.10.2025KUKA Nordic AB

Sponseret

Innovative koncepter til fremtidens produktion: Mobil robotteknologi hos KRONE

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

RELEX Solutions
Konference
FMCG Fast Forward

Mød RELEX Solutions på FMCG Fast Forward

Dato

06.11.2025

Sted

ARKEN Museum of Contemporary Art

Implement Consulting Group
Webinar
Unlock revenue growth in manufacturing’s after-sales business

The value of market data in transforming after-sales strategies

Dato

06.11.2025

Tid

08:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Plastemballage og cirkulær økonomi

EU-regler og den nye (EU) 2025/40-forordning

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Dansk Standard
Kursus
AI Act i praksis – lovgivning og standarder om kunstig intelligens

På dette endags introduktionskursus får du en gennemgang af AI Act og formålet med regelsættet. Derudover vil du få indblik i ISO/IEC 42001, der opstiller krav til et ledelsessystem for kunstig intelligens (AIMS), og hvordan den kan indgå i arbejdet med AI.

Dato

06.11.2025

Tid

09:00

Sted

CodeNode, Nordhavn

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

På kurset Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet, som også er et diplommodul, lærer du om planlægning, opbygning og drift af jernbaner. Kurset omfatter blandt andet simulering, procesanalyse og driftsanalyse angående både passager- og godstrafik.

Dato

07.11.2025

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup